|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Att BMW gått ifrån sin underbart fina farthållare på multifunktionratten och satt den på en stenålderspinne är för mig helt ofattbart. Har dock inte läst i någon test där detta uppmärksammats, inte heller här på forumet vad jag kan minnas. Är det bara jag som är gnällig eller? BMW har ju alltid varit framåt och påstår t.e.x. att de är bäst på att överföra sin F1 teknologi till sina bilar än något annat märke. En pinne känns ju inte F1 eller nytänkande. Visst kan jag hålla med om att det är den bästa farthållare på pinne som jag provat, men dock fortfarande inte lika bra som den förra som satt på ratten. Någon som vet varför eller har en bra förklaring till varför BMW tagit ett steg tillbaka. Kan det vara för att nästa alla andra tillverkare har farthållaren på en pinne som BMW vill underlätta för alla nya kunder??? Behövde skriva av mig lite men är jättetacksam för info och Era tankar om detta. Mvh Mattias | |
|
Håller med Egget: Det känns verkligen 80-tal och helt oergonmiskt för min del. Jag fumlar hela tiden med den drar åt fel håll, den är riktigt riktigt dålig. Bäst var när den satt på ratten. Mvh Kristian |
|
|
Alf_VON_Sil: Precis! Själv fumlar jag lite då och då med, och det gör ju inte det hela mera trafiksäkert. Har man kört i 6 år med farthållaren på ratten tar det i.o.f.s tag innan det sitter i ryggen igen. Sedan är den ivägen för knäna oxå OM man nu får för sig att ta hjälp av dem. ( vilket man ju självklart inte bör göra men som de flesta faktiskt gör ) |
|
|
Jag håller inte med. Farthållaren i E46 (i ratten) kändes tokig, den här är bättre. Men den borde sitta till höger om ratten (som på E36) för att slippa förväxlingsrisk med blinkersspaken. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Jag tycker farthålaren fungerar bra! Det krävdes lite tillvänjning dock. Håller med om att ur ett ergonomiskt perspektiv är farthållaren i E46 bättre. |
|
|
Tretretti: Där ser man, precis så långt ifrån jag skulle vilja ha det =) Varför gillande du inte E46:ans farthållare? Den kunde man ju styra med endast tummen utan att behöva släppa ratten. Dessutom kunde man ju känna skillnaden på de olika funtionerna genom utformningen på knapparna. Den "nya" pinnen sitter ju i undre delan och gör att man inte kan köra med "tio i två" greppet utan att släppa minst ena handen. |
|
|
Jag håller inte heller med! Det fungerar ypperligt när man har lärt sig skilja på spakarna. Den bästa farthållare jag har använt. Det är säkert så att den passar olika personer olika bra, men jag tycker att den fungerar mycket naturligt och intuitivt för min del. Har inte lyckats knäa den än heller, det kanske kommer =) /ElakaKatten |
|
|
egget: nej jag kan inte förklara det med annat än att det kändes bättre i ryggraden. Det tokiga med farthållaren i min 330 var att den krävde två moment; först slå på farthållaren och sedan sätta farten. Det blev för mycket för mig... Min Jaguar har en bra lösning, av/på på mittkonsolen, som man trycker på när man lämnar bilhandlaren första gången och aldrig mer. Sedan knappar för öka/set, minska, cancel och reset i ratten. Dessutom är det reglaget bättre placerat än på 330:n. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Håller med Egget och Kristian. Ergonomin är inte den bästa med nuvarande lösning. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Hmm 3 - 3. Kom igen alla pinnvägrare....=) Tretretti: Då har du åtminnstånde den i ratten i allafall ;) ElakaKatten: Var hade du din förra...=) Ingen som hört eller läst en bra förklaring från BMW varför denna ändring gjorts? |
|
|
Egget: Hade ingen på min gamla skorv, så jag är i lyckorus nu... MEN jag har kört mängder av bilar med farthållarknappar på ratten tidigare och ingen har varit lika trevlig att använda som E9x-ans. Knapparna ger inte samma känsla. Jag tycker det räcker rätt gott med de knappar som är på ratten, irriterar mig dessutom på att de lyser så svagt jämfört med instrumenttavlan. Disclaimer: Jag kan inte jämföra med E46, har inte kört den med farthållare. /ElakaKatten |
|
|
Den optimala placeringen är ju som det är gjort på den gamle E32:an ;)...Dvs spak på höger sida om ratten,dessutom böjd som en kobra :))) Nee...placeringen på multifunktionsratten som då på bl.a. E39 tycker jag vart bättre måste jag nog säga.. Vet att "farsgubben" använder den mer än gaspedalen på sin E39:a,han har nött bort den vita färgen på sin "farthållarknapp" på ratten :) Mvh Janne. |
|
|
Jag tycker aboslut att E46ans placering är att föredra. Instämmer att den borde suttit på andra sidan likt E36 varianten. Att göra en koppling mellan F1 teknologi och en farthållare är dock lite väl långsökt tycker jag :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Vad jag menade är att det är mer "racing" att och framåt tänkande att ha farthållar funktionen på ratten. Lite F1.....=) Men jag är ju racingtok oxå...... Vad jag däremot gillar med nya farthållaren är: Digitala hastighetsvinsingen i info fönstret vid inkoppling och ändring av fart. Den lilla markeringen som kommer farande upp längs ytterkanten på hastighetsmätarn och visar vad du ställt in för hastighet. Och det bästa: Att man kan frikoppla och byta växel utan den kopplas ur. |
|
| **Vad jag menade är att det är mer "racing" och framåt tänkande att ha farthållar funktionen på ratten.** | |
|
En förklaring jag kan tänka mig till att man bytt till spak är att man vill få in fler funktioner i reglaget. Öka/minska 1 km/h eller till närmaste 10 km/h. Och jag tycker också att E46:ans farthållare var mycket smidigare att använda men man vänjer sig kanske. /Ronny |
|
|
Egget: NU håller jag med dig, dina tre "gillar-punkter" ligger högst på min lista med. RYN: Japp, det tycker jag låter som en rimlig förklaring. /ElakaKatten |
|
|
Den äldre modellen har nackdelen att den måste slås på i två steg - total idioti. Den nya har nackdelen att spaken ibland kan förväxlas med blinkersen. Tyckte dock inte att detta var något nämnvärt problem, utan vande mig redan efter några mil. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
En funktion som nu finns på E90/91 multifunktionsratt är regleringen av luftcirkulationen. En höjdare som används flitigt i rusningstrafiken =) Precis den funktion jag valde för den "programerbara" knappen på E60/61 multifunktionsratt. |
|
| Funktionsmässigt är det ett klart lyft, men ergonomiskt är det kanske mer tveksamt, troligen skulle det dock vara omöjligt att få kvar funktionaliteten i ratten. | |
| nån som vet varför min "pinn" farthållare lägger av efter ca:20 sekunder | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.