|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Avdragare! Menar du pumpen på trendimport i ditt ovanstående inlägg? Har talat med dom idag och dom påstår med säkerhet att adapter för R410A och R407C finns med. (Således tvärtom vad jag trodde mig veta i går fm). Det är mitt initiala behov.Sedan får vi se vad som exakt skiljer. Har noga läst på "Farsans" citroenlunta om AC. Väldigt välskriven och informativ. Dock har jag fått fram att när det i a f gäller luftvärmepumpar så kommer detta kära EU att lägga locket på för "hemmapul" per 07-07-01. MVH /// Paap R |
|
Jaha då passar det den nya bilen iaf. , jag tror det är R112 i gamla bilar med antikvärde på AC ? och det är den gamla typen av gänga/koppling jag är ganska säker inte är samma som R410A och således inte passar. Jag visste inte det vara samma nippel till villavärmepumpar och till bilar. Det är nog bra att det blir olagligt att hemmameka AC , finns så jäkla mycket folk som bara fyller på och fyller på trots att systemen läcker flera gram per dygn , finns massor kylmedium på svarta marknaden och nu kan man köpa freoner på sprayburk på blocket.... själv har jag tänkt byta kondensor , alla o-ringar , kolla evaporatorn noga , köpa utbyteskompressor (fabriksrenoverad va di kallart) samt fylla rätt mängd och använda spårmedel (det gröna i pipettflaska). man skall veta att AC-system som läcker praktiskt taget alltid tar in vatten H20 in i systemet , hur det nu kan gå till att vatten går emot trycket... Vattnet skapar syra i samverkan med köldmediet , syran förstör systemet och framföralt kompressorn innifrån , så att bara fylla på ett läckande AC-system är skit för det blir bara dyrare i längden. Saltsyra tyckte jag de sa på kylverkstaden , nån kylmek här som kan bekräfta ? |
|
|
Länk de har allt, fast det kan bli svårt att förstå vilka kontakter/nipplar som passar till vad... Mvh |
|
|
priserna var iaf. inte sinnesjukt höga. Men jag väntar tills pumpen kommit sen får jag lära mig mer om detta innan jag beställer. |
|
Paap Reeder |
Avdragare! Hinta här när din pump kommit. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... min vakkuumpump passaera just nu Godahoppsudden för att 12-28 landa i Gbg varvid resan från Kina då "är i hamn" s a s. Måste nog inhandla en annan under tiden ty det blir litet väl lång väntan. Får väl kränga den andra på Blocket i s f. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
-k. MVH /// Paap R |
|
Jag avbeställde min pump för att leveranstiden var ju högst oviss. Köpte en begagnad hos lokala kylmeken , svinful , repig och låter illa men funkar ... just att den låter illa skall enligt kylmeken vara "bra" för då kan man höra att det är vacuum samt hur mycket vacuum.. "man" , fick kopplingarna som passar R134 , det är det som sitter på alla nya bilar verkar det som. R112 är det gamla miljöfarligare med andra kopplingar. |
|
Paap Reeder |
... nu funkar den. Högg en klimatgubbe rakt av på gatan som vakuumpumpade och vi startade. När min pump kommer in från de 7-haven får jag kränga den på AP eller på Blocket. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... jaha! ... nu har fläktmotorn börjat låta som en Amazon ... Länk ... och nu blir det kallare till helgen. Får flytta ut i E32:an. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Avdragare! Hur är läget med din luft/luft? Jag hade en kille idag som fick flärna om en koppling, provtrycka och fylla på ny R407c ty min har pyst ut och svarvat av kanterna på ozonhålet. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.