|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... ngn som vet om det är möjligt och om exvis AGA-gas i s f säljer sådant. Behöver det till AC ... måste ner i vakuum 1,0 innan man fyller. MVH /// Paap R |
|
Det finns inte, helt enkelt för att det är fysikaliskt omöjligt. Du behöver tillgång till en vakuumpump. Ett tips är att kolla firmor som säljer värmepumpar för hemmabruk, dom brukar sälja vakuumpumpar med tillhörande mätarklockor (som du ändå behöver ha vid fyllningen) för en rimlig peng. Det du behöver komplettera med är passande anslutningsnipplar. /// Gunnar E. |
|
|
Har du "allt" annat för att fixa ac:n själv? Annars är det nog lättas att åka till nån mindre ac firma o kolla om dom kan fixa nått svart. Eller om du har nån kompis som jobbar inom nån liknande branch (värmepumpar t ex.). Har en som kan fixa sånt åt mig, vilket känns väldigt bra när highlinen ska fixas, hans vacumpump är nån gammla pump från en mjölk gård, den har pumpat runt mjölk innan alltså, funkar klockrent, har bara koplat om den så den pumpar ut i luften o suger ur ac systemet. Skall du bara göra en läcksökning (pumpa upp ett vacum o låta skiten stå o kolla om du fortfarande har vacum efter en tid) så borde det kunna lösas med nån liknande pump. Här Länk finns grymmt mycke bra o nyttig info om att jobba med ac system själv. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Företag som säljer billiga värmeväxlare till villor (inverter , värmepump , AC kallat vad man vill) säljer ofta vacuumpumpar för så lite som 1200:- + moms , har sett det i annonser. De pumparna lär ju vara dåliga men med 1 års garanti fungerar de säkert utmärkt för de som inte använder dem 5 gånger per dag... Hittade på 2 sekunder på google denna vacuumpump för 1199:- ink moms. duger säkert gott till hemmapulare. |
|
|
länken ochså , men det finns massor mer pumpar i samma prisklass om man letar. Länk |
|
|
man akn även använda en kompressor från ett kyklskåp, men då gäller det att hitta ett skåp med fräch kompressor. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
den du länka till verkar var grymmt bra, det ingår ju även utrustning för grenrörsmätning. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Verkar ingå manometerställ , då äre bara å köp , för 1199:- får man inte mycket för idag , köper en själv. Kommer behöva till fruns VW passat , den slutade ge kyla nu i augusti. |
|
Paap Reeder |
... väldigt bra grabbar! Jag tar det i ordning huset sedan 750:in. Har prexis monterat upp min luft-luft och ingen firma vill vakuumsuga åt mig ty dom har ju blivit blåsta på 5 lax de tar för monteringen - allt precis á la köpa lösa däck på dackonline och sedan kostar det 500:-/ hjul att få det monterat. Jo jag vet att det finns speciella kontrakterade firmor för dackonline ... men men. Stort tack. 1200:- och vi är redan 4:a om den så det blir bra. Tyvärr är det visst 8 v leveranstid på dom. 07-03-01 eller möjligen 07-01 blir det förbjudet att själv montera sin värmepump. Skall köpa på mig litet R407C till huset och R410 till E32:an. Min AC i 12:an funkar väl bra i sig men jag vet att jag måste riva / byta kompressorn i närtid p g a esteroljan läcker ut. MVH /// Paap R |
|
Paap.. Läs detta om du är hemmapulare utklippt från denna länk Länk "Det går alldeles utmärkt att använda en begagnad kyl eller fryskompressor för att vakuumsuga. Detta förutsätter att kompressorn är i tillräckligt bra skick. Det kan man inte förutsätta att alla begagnade är. Många av dem har redan jagat livet ur sig själva i en tidigare tjänstgöring. Först måste man alltså ha tillgång till en hyfsad vakuummätare innan man kan avgöra om kompressorn duger. Jag har själv en begagnad kompressor som är synnerligen kompetent" |
|
| Här är resten av länken hela kom inte med..den har vart uppe här förr Länk | |
Paap Reeder |
... väldigt bra - Tackar. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... jaha! Kunskap är makt! Nu vet jag att man måste skaffa en pump- ... #¤%¤& för varje gastyp. R12 i bilen - R410 en granne - R407C jag i mitt hus. Skall finnas adapter typ den som går till olika battariladdare till exvis mobiltelefoner men vem fanken kan hitta den? Vad googlar man på? The show goes on! Avdragare! Varning! ... kolla vilken gas du har? Den på Trendimport passar deras luftvärmepumpar som innehåller R410 ... men det kanske är den gasen du har? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... glömde: de är nämligen oilka gängor på anslutningarna. MVH /// Paap R |
|
med tanke på att de tbara är olika gängor så borde det ju inte vara svårt att fixa en addapter själv/låta en mekanisk verksta tillverka. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
edit: allternativt (om det är en kompliserad ventil som har "fel" gänga) så kn man ju köpa ett antal ventiler med "rätt" gänga med slanganslutning o byta på slangarna. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Paap: det är samma gängor på både R12 och R407C det är bara R410 som har annan gänga. Och du kan använda samma pump plus manometer ställ till dom olika gängorna. Är bara anslutningen på antingen slangen eller en adapter som du måste skaffa för vakumsuga att R410 system, men jag tror att du får med båda i den satsen som länkas ovan för den vanliga anslutningen som du har på R12 och R407C är samma som på tuben och pumpen, kan vara en större anslutning på pumpen men det ser ut som det är lika stora på bilden. Hoppas du förstår vad jag menar blev lite rörigt. ///Johan |
|
|
Du får ju med 3 slangar varav en är till vakumpumen en till tuben och en till värmepummpen men använder du slangen som är till tuben kan du vakumsuga din 407 anlägning. ///Johan |
|
|
www.onzza.com/ ///Johan |
|
Paap Reeder |
Tackar Johan. Vi får la si när grjorna landar om några veckor. MVH /// Paap R |
|
Idag ringde jag min lokala kylmek och sa att ja eventuellt kommer att behöva kopplingarna till världens billigaste vakumpump jag köpt på internet. 864:- KR STYCKET för nippeln , och NEJ de är inte i 24karat guld , de är i mässing. Det var inget skämt men inklusive moms. hahahaha vi skrattade båda två i telefonen. Det är som så att vår gamla bil har det gamla kylmediet och lite annorlunda nippel mot de nya miljövänigare , och eftersom jag vill kunna fixa både den gamla rackaren och ev E39an och E31an nu när de säkert ger upp inom något år så ville jag höra mig lite om priset... I snitt verkar en bil i sverige som körs på vintern hålla 5-7 år innan kondensorn ruttnar upp eller annt jox.... så det är snart dags på E39an tror jag. E31 får inte gå över vintern men endå.. 11år gamla grejor. Ni skriver i tråden här att det är samma gänga , men definitivt har våran gamla Passat och vår E39 inte samma gängor , dessutom verkar det inte vara M12 direkt.. ser ut som någon helkonstig butterworthgänga.. jag vill inte veta vad gängtappen kostar..... så med lite tur passar vacuumsugen till nån av bilarna och man får försöka ringa runt och tigga fram en nippel... kanske en begagnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.