|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har nu äntligen fått min far att beställa en BMW efter 7 svensson volvo.. Det är den nya 520d på 163 HK. Nu är frågan var ska jag vända mig om jag vill chipa/trimma bilen? hur mkt får jag då extra ut på enklast sätt till ett bra pris? | |
| Det är inget annat än dumt att chippa en ny bil, det eliminerar nämligen fabriksgarantierna på en gång... Lär i värsta fall kosta BETYDLIGT mer än det smakar om något skulle paja... | |
| Ring BMW och uppgradera till en 525d eller en 530d... Klart enklast och klart billigast i längden. | |
|
Enklast är väl att ringa KCR om deras box.. Den är inte billig, men den kommer med motorgarantier som man kan köpa till.. Annars finns det många leverantörer.. It´s fun, wetteraur, mehrleistung, trimchip, chiptuning osv.. Ganska många.. enda som jag vet behåller garantierna utan problem är ny styrenhet via AC Schnitzer. Deras uppdatering kostar dock ordentligt. 12.000:- sist jag kollade. Personligen skulle jag lugna mig under inkörning och undersöka under tiden. //amullo --- |
|
| jag har tidigare kört med kcr som jag inte har varit specielt nöjd med. nu mera kör jag med dieseltech high end d-chip och detta är det grymaste jag har provat på en diesel. www.dieseltech.se ring och hör med dem. dom kan verkligen sin sak jämfört med kcr | |
|
Jag åker med en tysk box i min bil, Auto Technik och har inget annat att säga än grymt! Kcr var inget alternativ pga prislappen men denna gav jag knappt 3K för. Bilen går bättre än kompisens 325:a E90 och min gamla 9-3 Aero SS och är dessutom otroligt körbar. Bra tryck från botten som håller hela registret och att dessutom förbrukningen gått ner minst en deciliter gör ju inget! /Micke |
|
|
Kunta, nu blire det ju dieseltech helt klart så fort man kört slut på garantin... Någon mer mer erfarenheter av Dieseltech?? |
|
|
Har köpt en Dieseltechbox till min 330d -06 men inte hunnit installera den ännu........... Som sagt några fler med erfarenhet av Dieseltech hör av er ! Återkommer med rapport när boxen är på plats. |
|
|
Hmm.. Bränsleförbrukningen borde inte kunna sänkas med hjälp av en box. Det enda som boxen gör är att lura bilens dator att spruta in mer bränsle. Mer bränsle i mina ögon är lika med högre förbrukning. Ett chipp däremot ändrar på en hel kasse med parametrar och kan därför sänka bränsleförbrukningen en bra bit på en diesel. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jesper: Jag tycker likadant och var väldigt skeptisk, men det tar inte bort faktumet att bilen går toksnålt. Med farthållaren på 140 drar den c:a 0.42 med dubbdäck. Jag hade bråttom t/r tyskland och körde mellan 160-190 så ofta det gick, snitt runt 140, då drog bilen c:a 0,55. Otroligt billigt att åka 180 mil i den farten på knappt två tankar.. |
|
|
PlayR Kan ju beropå att bilen är toksnål från början;-) Har du kollat bränsleförbrukningen mot färddatorn eller den verkliga förbrukningen? Många boxar gör att färddatorn visar för lite förbruknig och man luras därför till att tro att bilen drar mindre när den i själva verket drar mer. |
|
| Detta är faktiska bränsleförbrukningen. Körde ju som sagt 180 mil i sträck i snabb takt och tankade bara en gång.. | |
|
PlayR Men hur kan du vara säker på att bilen skulle dragit 0,65l/mil om den inte var boxa`? Jag tror inte att en boxad bil kan sänka förbruknigen med så mycket, det är ju helt orimligt. Däremot kan jag tänka mig att en orginal 320d inte behöver dra mer soppa än så |
|
| De siffror jag uppmätt är betydligt lägre än vad BMW uppger som snitt, och jag tror inte de tar i i överkant i onödan.. | |
|
Man ska nog inte gå efter vad BMW anger som snitt. När jag ligger och kör motorväg med 540:in så drar den en duktig bit under BMWs angivna snittför brukning. Att en box kan sänka bränsleförbrukningen ser jag som en omöjlighet eftersom dess enda uppgift är att lura bilens datorn att trycka i mer soppa. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Jag får väl återkomma i frågan med ett någorlunda vetenskapligt test.. | |
|
har gjort mycket test på min 320da -02 med och utan box. Bilen drar faktiskt mindre med boxen uppställd på 60% än vad den gör med boxen urmonterad eller ställd under 20%. Skillnaderna varierar beroende på körstil och traffik, men inte skiljer det mindre än 5% någonstans. Alltså har jag sänkt förbrukningen med minst 5% när jag har boxen på. Nu har ju jag automatlåda, vilket gör att det ökade vridet gör förmodligen att lock-up går in lite tidigare, vilket jag märkt speciellt i körning med släp. Boxen har nu gått 800 mil och jämfört med innan boxen så har bränslekostnaden minskat marginellt, men antal tankade liter minskat med 7.52% baserat på 6 månaders användning. (Jag sparar och går igenom mina tankfakturor varje år för ersättning via jobbet.) Mina 0.02$ värda erfarenheter //amullo --- |
|
|
amullo, det låter som du gjort detta grundligt.. :) Ska kolla vad jag kommer fram till med en annan modell på box. Hur går din effektmässigt? /PlayR |
|
|
effektmässigt funkar den jättefint! Går som ett skollat ollon med boxen på mer än 80%. Just nu kör jag på 35% för att spara på vinterdäcken + att det blir mycket stadskörning under en tid. Jag funderar mycket på att chippa den till sommaren för att slippa svartröken som den trycker ur sig när man går hårt på gasen med boxen uppskruvad.. Kanske går det att få en mer balanserad trimmning genom att leta även med andra parametrar än bara bränslet. Annars är jag nöjd med boxen sålänge. Det märks tydligt att bilen haft mer effekt när man skruvar ner den.. nu är nästa fundering om man inte skall ge sig in på en 330XDaT istället. Mycket vill ha mer liksom.. Kanske blir det en ny 320DaT istället.. En sak är säker. Jag kör inte bensin igen om jag måste betala för bilen själv. //amullo --- |
|
|
Hallå. Tänkte bara skriva min tanke om det hela... J Dredd, du skrev: "Att en box kan sänka bränsleförbrukningen ser jag som en omöjlighet eftersom dess enda uppgift är att lura bilens datorn att trycka i mer soppa." - I princip både ja och nej. En förbrukningsreducering kan mycket väl vara möjlig med en sådan modifiering. Vid jämn körning med ytterst liten belastning är en bränslebesparing mycket marginell, om överhuvudtaget. Vid full belastning så tar motorn mer bränsle än original, de nya hästarna i stallet måste ju utfodras på något sätt. Vid dellast och ett moderat gaspådrag, där sker däremot en förbrukningsförbättring då den ökade anrikningen i denna fas orsakar ett tidigare och högre vridmoment än innan. Dellast: T.ex. lättare acceleration, lätt motlut mm. Därför blir det oftast störst resultat vid lugn blandad körning med "stop and go" än målmedveten ekonomikörning. Självklart blir då genomsnittsförbrukningen ett resultat av i vilken av dessa faser föraren oftast befinner sig i. Sen skiljer resultatet åt beroende på av vilken metod man använt sig av för att uppnå mereffekten, men that´s another story... ; ) Hare bra. JE |
|
|
amullo: Kul att höra. Jag var helt inne på E92 325 men när det visade sig att jag får tanka tjänstebilen själv var diesel givet. Låter ju inte så skoj men efter box och lite annat är jag tvärnöjd med denna.. 330XDaT vore ju ultimata bilen om man haft lite mer flis. Läste att nån på forumet hade en med 275hk och 600Nm.. MUMS! JE: Det borde ju göra en del på min då den går mycket i stan och jag har en något tyngre högerfot än snittet. Ska bli kul att prova! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.