AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.341

Sänka lagom eller sänka grymt!!??

Sida 1 av 2
Jorma Tiainen
Jag har en kombi E-30. Har aldrig ägt en sänkt bil förr... Nu tänkte jag sänka den men e lite villrådig:
Blir den tillräckligt grym om man sänker den 40/20??
Blir den okörbar med 60/40??
Måste man byta dämparna om man sänker 60/40??
Vad tycker ni??? Vill veta, så jag inte gör bort mig..... Den borde ju bli jävligt låg med 60/40 men det kanske "räcker" med 40/20.... Kom med ideér... Är villig att lyssna!!!!!!!!!!!!!!! Tack på förhand// Jorma..
Enligt mitt tycke så beror det ju på vars du färdas me bilen kör du mycket i stan å far å crusiar me den eller har du den när du far till stugan efter nån dålig grusväg me stora hål i vägarna typ själv tycker ja att en rejäl sänkning e massor grymmare än en minimal som nästan inte syns. De där me dämparna har ja inte ett riktigt fullständigt svar på men klart att de e bättre att köpa en hel sats som innehåller dämpare å fjädrar men de kostar ju. Hoppas nån annan kan svara på din fråga bättre men ja hoppas att ja har gett dig en liten funderare Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
clr
Personligen tycker jag att det är helheten som gäller D.V.S en supersänkt bil med 15" ser mycket snikigare ut än en lagom sänkt med 17"
Sen får du räkna med att en grymm sänkning innebär en hel del avkall på komforten.
Jag ägde tidigare en Audi som var grymt låg och den var dj..gt hård/studsig att hoppa runt i.
Sen vet jag inte hur många gånger jag slog i underredet på den bilen, ibland tittade man i backspegeln för att se om man tappat något.

Så numera sänker jag mina bilar ganska måttligt och satsar pengarna på ett par feta fälgar oxå.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Alla har olika smak... men personligen tycker jag att hela hjulen skall synas på bilen. Dvs sänk ej så mycket så hjulen kommer bakom skärmarna. Ser fult ut.
Jag skulle nog kört på 40/20 sänkningen om jag var du.

Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
själv har jag nyss beställt 40/30.
för mycket sänkning är lite 240 stuk hehe ;)

dalnet: #bmwpower myztx
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Byt dämpare när du ändå håller på, det är ju ganska mycket jobb så det är lika bra att få det gjort. Med kortare fjädrar trycker du ihop en lång dämpare, den får alltså "jobba" även när bilen vilar om du förstår vad jag menar. Tar slut fort.

Eftersom bakvagnen inte har inställningsmöjligheter för cambervinkeln kommer bilen bli kobent om du sänker den för mycket, det sliter däck. Med för mycket menar jag mer än 40 mm.

E30 har ju en förjävligt stor glipa fram i orginal så bilarna behöver sänkas, speciellt i fram. Jag skulle satsat på 40/40 eller 40/20. Kör idag med M-chassit som sänker 15/15 och det är lite högt, men jävligt bra.

Mr C
VillHaCab
Funderar själv på sänkningssats. Weitecs sats ultra GT som bildelsimporten säljer är det ngn som har erfarenhet av den??
Jorma Tiainen
VILL HA CAB: jag tänkte köpa av Need 4 speed...

Tackar för alla svar jag har fått!!! Tack ska ni ha.... det blir nog 40/20 i alla fall då Det räcker nog...
Väl mött i sommar???
en sak man ska tänka på är att alltid sänka mer fram än bak, annars ser det ju lika illa ut som det gjorde från början, 40/20 skulle jag satsa på.

komforten blir ju sämre, men sen beror det ju på vad det är för däck på med.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jorma Tiainen
Dannej.205-50-15...
med så små hjul så får du nog sänka mycket för att få bort gapet mellan skärm och hjul...

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
325Ci
jag har sänkt min e36 coupe 40/20... köpte AP fjädrar på Need for speed i malmö. 1430:- .. o livstidsgaranti på fjädrarna. Ser lagom sänkt ut.
Länk

Jorma Tiainen
Dannej: menar du att jag ska montera 60/40? tror du inte jag kan nöja mig med att montera 40/20?? Ska ju använda bilen.. Lite skillnad e det ju för folk som har råd att köpa 18", 19".. Men med tanke på att jag INTE vill retas med någon på nått vis, så finns det en sak till som e avgörande.... Min mor bor i norrland Å DÄR grabbar, kan man nog inte köra med maxsänkt.... Men å andra sidan, HUR ofta e jag där?? hehehe... Inte särskilt ofta.. Men dom flesta rekomenderar ju 40/20 så jag tror det blir det.... Men tackar ändå för tipsen.....
Man vill ju åka skönt, inte bara snyggt...
54
Bämwen
320iM -89
Hej. varför inte bara sänka 40 runt om det har jag på min funkar utmärkt.. Och är skitsnyggt!
Jag håller men 40/20 gänget.
Tror det blir för "hoppigt" annars.

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hallå! Jag har en e30 som jag har sänkt 60/40 med jamex dämpare (även fjädrar jamex). Törs faktiskt lova att du inte blir besviken om du köper en 60/40 sänkning. Mil bil går obehindrat fram på såväl grusväg som över fartguppen som många andra låg sänkare har problem med. E30 är ganska hög vad gäller markfrigång och då jag åker på 16" med lågprofil så borde det motsvara dina 15" i höjd ungefär.
Idag sänke jag min e36 coupe med H&R fjädrar.De sänker 60 fram och 30 bak.Det ser grymt ut.

Dime M
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Tjohej, jag har oxo en sänkt e30 :) det e eibach pro 40/40 fjädrar och koni sport topjusterade dämpare. den går som en dröm =) kan varmt rekommenderas. hade på min förra e30 en jamex 60/60 sats (inklusive jamex dämpare) men det var nog ingen höjdare, skumpig o hemsk på dåliga vägar, o tog i överallt. men det e klart, den kunde vara 1 cm lägre i fronten. (=

//air
Jag körde med 80/60 sänkning på min 325a. Då hoppade CDn när man körde över de vita strecken i gatan... Den var stum :-) Hade jag köpt om jag var dig. Jäääävligt fett!

/Johan
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag har ställbart coiloverchassi i min. Det e kul. Ska man få en E36:a att beté sig ordentligt är bla. det ett måste....
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Hade 60mm runt om på min 325i E30 med M front. Såg grymt ut men vägen hem från jobbet blev en halv mil längre, fick åka runt halva stan för att undvika farthinder. Fick sluta handla på Donkan(hade farthinder), kunde inte nytja gör det själv hallar(hade en kant på 3cm). Men hålla fullt med avgassystemet blixtrande i natten( vägen var spårig) var jävligt colt. Jobbigt dock när man fick gå en kilometer till sommar stugan(hade glömt att det var grusväg där). Men den var inte stötig å satt som ett strykjärn å såg grym ut med sina 17" (köpte dimensionen 215/50-17 då blev det bättre)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.