AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.237

bandpasslåda låter "skit" vad är felet?

Sida 1 av 2
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
hej. jag har gett mig på att bygga en bandpasslåda efter ritning just efter mina basar. det är 2st mds fanaticbasar. först hade jag basarna i en portad låda och det lät ju ok men man fick ju inte in trycket i coupen. Så jag bestämde mig för att bygga en bandpasslåda.bygget gick ju bra o smidigt när man hade ritning på lådan. väntar fortfarande på leverans på basrör. så jag tänkte att jag skulle provspela hur det låter utan rör. och det lät då otroligt dåligt. man fick höjja mycket på stereon för att höra nån bas.

blir det bättre när jag får dit rören och kan leda upp luften där högtalarna satt i hatthyllan?

ska jag ha dämpull i lådan?

tips?

//Tomas
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
det är en e36a sedan jag har.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Den lådkonstruktionen fungerar inte alls utan rören monterade så det är inte konstigt att det låter skit. Om du skall ha dämpull eller inte måste du fråga dom som ritat lådan åt dig för det varierar från låda till låda.
Fundera även på om lådan är kompenserad för utskjutande rör, som jag förmodar att du skall ha, istf normala rör som ligger inne i lådan. Gör inte jätteskillnad i vanliga lådor men i bandpasslådor är allt kritiskt. Du kan t.ex inte ta en vanlig bp-låda med portar och bara förlänga öppningen med extra rör.
Dämpull förekommer nog sparsamt i just bp-lådor, men som Hewi skriver, följ instruktionerna för just din låda/element.

FP
Cenny
Sedan måste du ju se till att lådan är rätt avstämd för att passa den musik som du lyssnar på. Just bandpass lådor är väldigt känsliga på alla punkter och är ett ganska dåligt val om du har väldigt varierande musiksmak.

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hur ska du koppla högtalarna i en bandpass låda ? som vanligt lr ska den ena vara fas vänd ? jag vet inte men det kan vara värt att tänka på! fas vänder du en bas i en portad lr sluten låda asså om du har två! så blir det inte mkt tryck utan mest rörelse! kolla hemsidan för dina högtalare..!

Ge han olja Bara!!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jo det är en jungel ang val av baslåda!
Allting är beroende på i vilken bil den ska i och vad för framsystem den ska spela mot!
Just en bandpasslåda har många kalkyleringar och beräkningar för basåtergivning i rätt miljö!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ok finns ritning just för dom högtalarna jag har så jag har snickrat ihop en bandpass låda efter exakta mått. det låter ok men ej tillräckligt :P. blir nog till att sälja och skaffa värre basar. så om nån är intresserad av 2 10" mds fanatic så är det bara att höra av sig.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Lyssna istället med butiken du köpte basarna om de kan ta fram ritning för just din bil och de basar du har!

MVH Patrik

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Å andra sidan tycker jag personligen inte att MDS basarna är några höjdare, men med rätt låda kan man till och med få de sämsta basarna att spela bra!
(inom rimliga gränser så klart)

MVH Patrik

Cenny
Jag byggde mycket billjud på 90 talet och tror jag testat i princip alla lådkonstruktioner som finns i olika storlekar med olika element i olika bilar. Det jag slutligen fastnade för när det gäller baslåda var en vanlig tradisionell portad låda. Det är den mest flexibla låda man kan ha och bygger man den rätt så kan den spela i princip lika högt som vilken bandpass som helst.

Viktigt att påpeka är dock att man ska aldrig underskatta vikten av att ha riktigt bra filter, frontsystem och slutsteg. Ingen låda kan kompensera för dålig kringutrustning.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
det ligger nog mycket i det Cenny säger. Jag har byggt min låda efter ritning som ligger på mds hemsida som är anpassad och testad just för min mds fanatic basar.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Har du laggt dit rören? Som tidigare nämnts så funkar inte en bandpass låda utan exakt längd på rören!

Om det är en 4:de ordningens (en sluten och en portad kammare) låda så brukar dom funka bättre med dämpull i den slutna.

/// Kristian
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ja jag har exakta långa rör precis enligt ritning och jag testade med en portad lådad och det lät mycket bättre med en sådan. dock har jag ju skruvat bort högtalarna i hatthyllan för att få in luft och det är ju lite trist att det inte låter något bak. hur har ni löst det? jag har ju en sedan så man kanske skulle kunna sättta högtalare i dörrsidorna bak. Dock är det tråkigt att börja såga i orginalinredningen.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vad kan dörrsidor kosta på skroten? Inte så dyrt tror jag, köp ett par sådana och testa dig fram. Ska själv göra det och testa lite, håller på med samma projekt som du typ.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bäst vore ju självklart ett baksäte med skisack, armstöd, men jag har ju inte det. Antar att du inte heller har det. Kollade med en skrot vad dem ville ha enbart för ryggstödet och sittdynan i svart skinn.. Håll i dig, 6000 kr!!! Helt vansinniga!
Cenny
Jag vägrar konsekvent högtalare bak. Jag har originalhögtalare i bakdörrarna för "barntransporter" men i övrigt använder jag dem inte alls och saknar dem inte heller. Jag vill ha mitt ljud framifrån, man står ju aldrig med ryggen mot scen när man är på konsert...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Helt sant förvisso. Men finns det inte någon risk att det blir trist om nu man åker ett par pers en längre sträcka och man har ett riktigt bra framsystem och en bra baslåda i bagaget, då kommer väl baksätespassagerarna mest få känna på basen? Jag ska testa lite själv, ska bara bestämma mig för vad jag ska inhandla för grejer. Lutar mest åt inifinity kappa 5,25 systemhögtalare. Lät skitbra! Hu Alpine cde 9852rr eller liknande lutar det åt.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
MD vore kul om du kan ta lite bilder när du bygger ljud så man kan följa ditt projekt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Neos: Jag ska göra det. Ska ordna sånt pro medlemskap så man kan föra blogg och ladda upp bilder allt eftersom. Men innan jag slår till ska jag luska ut så mycket som möjligt om det jag ska pyssla med.. Så slutresultatet blir bra!
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ok låter bra.. håll mig informerad när du drar igång. kommer bli intressant att följa. hur mycket pengar har du tänkt att lägga ner?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.