|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lyfter tråden igen då jag undrar en sak... Om man som förare kör i tex 100 km/h och sen blir de kö, man brommsar in och åker i 60-70 på femman då det är dags att öka farten så växlar man inte ner och gasar i botten på femmans växel.. Kan denna körstil leda till högre förbrukning ? 0,75 liter olja per 100 mil inom toleranserna ? Ska man behöva pysta på 8-9 liter mellan servicarna ? Helt sjukt låter de ? Ska man ha BMW:s 0-30 olja i den ? vad rekomenderades då den kom ut ? då fanns ju knappt Slx 04 direkt :) Har e46an ca 1500 mellan service intervallerna ? eller är de 2500 ? |
|
|
2500 liter bränsle mellan servicetillfällena...så kör du "hårt", blir det färre mil mellan... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Tydligen är de färre bilar som inte drar något än de som gör de. SÅ av 10 bilar så är de två som har problem och åtta som inte har de. Den slutsatsen drog jag då jag läst massa inlägg. Vissa drar mkt och vissa en liter per tusen mil och det är acceptabelt. Drar den två liter, tusen mil är det mkt ändå. Bara leta vidare, ska nog leta i Tyskland. |
|
|
Dammar av tråden som mitt första inlägg i forumet. Blev för några månadersedan ägare av en 330Ci -02 som jag med stigande fötjusning kört i höst/vinter. Bilen är i mycket gott skick och servad till punkt och pricka (av vad jag kunna utläsa...) och har gått ca 7800mil. Jag skulle ta bilen en längre sträcka för första gången för en vecka sedan. Efter några 10-tal mil började oljelampan lysa. Jag blev ju rätt orolig och funderade på hur jag kunnat missa oljeläckage vid köpet. Men jag fyllde på olja på närmsta bensinstation och lampan slocknade. Dock tändes den gula motorlampan efter jag kommit fram till mitt mål (naturligtvis enligt Murphys lag när man är som längst hemifrån). Efter lite kunsultation av en verkstad så tyckte de att jag kunde köra den hem och lämna in den så snart som möjligt därefter. Det enda jag märkte var att den var lite svajig på tomgången i övrigt gick den som vanligt hela hemfärden. När jag lämnat den på verkstad så får jag beskedet att två givare behöver bytas MEN också att det var väldigt lite olja kvar samt att den luktade starkt av bensin. Enda åtgärden verkstaden rekommenderade var att göra ett oljebyte (och givarna naturligtvis). Jag fick också beskedet att det var normalt att den modellen drar mycket olja. Min fundering är om motorn har tagit skada av att jag kört ovetandes med för lite olja som det dessutom varit bensin i? Jag fick nämligen väldigt luddiga besked om det på verkstaden... oops. Blev visst en halv uppsatts detta. ;) |
|
|
Generellt sett är så stor oljeförbrukning alldeles för mycket om man jämför med hur mycket nyare bilar (och älder) brukar dra! Sedan händer det ju då och då att bilfabrikanterna misslyckas med någon motortyp eller serie av en motortyp! Det kan var hög oljeförbrukning, vanos som börjar slamra, oljepumpar som lossnar, kamkedjor som slits ut i förtid eller vad som helst! För att inte reklamationskostnaderna skall skjuta i höjden för mycket bestämmer sig biltillverkaren då för att tex en oljeförbrukning under 1-2 liter/100 mil är normalt! Och att min 3.0S med 73.000 mil på mätaren drar vid lugn körning ca 3 dl/100 mil med tunn olja blir ganska ointressant då! Och då har jag ändå en gång kört 1,5 mil utan kylarvatten som ju måste ha slitit hårt på kolvringarna! Per L |
|
|
Förstår inte!!!! fyller inte på någon olja mellan servicerna ca 1000mil. e36-96 |
|
| Bara inse att BMW E46 serie inte håller måttet... Problem med allt från rost, bussnigar, spindelleder, fläktar som lever sitt eget liv, el som strular såsom c-lås, vanos enheter som klickar och har sig, olje pumpar som låter illa och oljeförbrukning lika hög som en lada ? Tacka e36 vet ja ! | |
| Jag brukar fylla på en liter olja mellan servisarna (2500 mil). | |
|
e8mn-> Stark bensindoft låter väl inte helt friskt? |
|
|
Danieel: Lite väl pessimistiskt det där, min bil har inte upplevt något av det du beskriver. Upplever E46 som en mycket trevlig och kvalitativ bil, sjukdommar finns det på alla bilar, dock inte fler på E46 än medelbilen. Brukar hälla i en skvätt då och då, kanske en halv liter per 1000 mil, inget att klaga på... Värsta exemplet jag har var min alfa-02, drog minst 2L per 100 mil! Måste vatt nått fel på den bilen ^^ //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Har haft 3st E46 och upplevt mkt problem med de. Har haft en e36 som hade rullat tre gånger mer utan större problem. Har kanske haft otur bara. Det skrivs ofta om konstiga problem gällande e46. Bara bläddra genom forumet.. E46 är den sista riktiga BMW bilen. Men tyvärr verkar den inte felfri.. Min uppfattning bara. |
|
|
Min 330i -01 drog inte särdeles mycket olja. Jag brukade göra ett extra oljebyte, ungefär halvvägs mellan de ordinarie servicetillfällena och behövde då inte fylla på olja i övrigt. Vid ett tillfälle när jag hoppade över "extrabytet" fick jag dock fylla på en liter mitt emellan två servicetillfällen. Synbarligen drog den bilen ungefär en knapp liter olja per tusen mil, vilket är helt acceptabelt. Likaså drar min frus nuvarande 330 Ci 2003 en knapp liter olja per 1000 mil. Det är lite märkligt att oljeförbrukningen kan skilja så mycket mellan olika exemplar. Min 330i E90 har däremot aldrig behövt oljepåfyllning. |
|
|
Min 530 drog väl knappt 1 dl / 100 mil tidigare, med Castrol SLX. Vid senaste servicen tror jag att verkstaden (Bil & Motorteknik) hade i Agip Racing 10w60 vilket i princip fått oljeförbrukningen att minska dramatiskt. Jag har inte fyllt i en droppe på 4 månaders körning. Just 10w60 kanske är lite överdrivet men en tjockare olja minskar säkert oljeförbrukningen i de allra flesta fall. Nu börjar jag nästan ana att boven i dramat i många fall är just Castrol SLX oljan som är väldigt tunn? |
|
|
mats_epost, hade samma problem här. Gjorde en oljeservice med Castrol magnatech 5w40, efter 2 månader så hade jag ca 3-4liter kvar av 6.5liter. Därefter gjorde jag en ny oljeservice med 6.5liter 5w40 Biltema olja, samma sak. Nu har jag en aning tjockare Castrol olja (tror det är 10w60 här med) och med packbox-tillsatsolja. Fyllde på ca 0.5liter på 2 månader istället för 2-3liter olja som tidigare. Jag kör ganska hårt med bilen. När bilen stått ett tag i garaget, vid start så luktar det riktigt mycket olja/bensin eller vad det nu är. Verkstaden sa att det kan vara packboxen som läcker in lite olja till cylindrarna. Vad säger ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.