AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.287

Drar ca 1 liter olja på ca 2-300 mil BMW 330 rimligt ?

Sida 1 av 2
Hej jag undrade om det är rimligt att En BMW 330 -01 drar ca 1 liter milen på ca 2-350 körda mil ?
He
10
Heimdahl
520d M touring -14
Hej, jag tycker inte att det e rimligt jag har själv en 330cim -01 som har gått 9000mil. Och har inte fyllt på något på 850mil.
Hej!

Det är tyvärr helt normalt att 330 E46 drar mkt olja. Jag har fyllt på ca 2 liter på 800 mil.
BM
11
BMW330i
330i-05 E90
320i-05 E46 Touring
Ja det är "normalt" det är samma med 320i -03

Är dessvärre normalt. 7dl/100mil (jo du läste rätt!) har BMW satt som högsta toleransnivå för M54 motorerna (320-330 E46).
Oljeförbrukningen beror också på utetemperatur och körstil. Förra vintern som var mycket kall drog min 320 ca 2l olja på 1000mil. Under sommaren har jag på samma sträcka bara behövt fylla på någon deciliter.

M54 motorn verkar käka mer olja än min 328 med M52 motorn. Min 328 tog inte en droppe mellan servicarna, oavsett körstil eller årstid.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det verkar vara mer regel än undantag att 3-litersmotorn drar en del olja. 1 liter per 250-300 mil låter lite mycket men det är säkert inom BMW's toleranser. Min egen 530 drar ungefär 1 liter per 1200 mil.

___
//Ulf
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Min gamla 328 har alldrig behövt fyllas på.
Inte 330 heller hitills!!

Enbart stilrent!!!!
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
min drar då minimalt med olja och då skjutsar jag inte runt mormor heller..

hade en 328 e46 som hade gått ca 11 t mil.. den drog inte en droppe olja mellan servicarna trots att man körde lite hårt då och då..

Vet inte känns som att vissa drar ca 1,5 liter per 1000 mil. En del drar inte en droppe olja. Den sluts sats jag drar är att de bilar som drar olja har inte blivit inkörda inom normerna ?

Sen kan de va normalt också att de drar lite.. Men 1 liter på 350 mil är rätt mkt tycker jag ändå..

Det är normalt...min fd 330 drog också en del olja...men jag fick höra att förbrukningen skulle "plana ut" efter typ 5-6000 mil...vilket den också gjorde (jag hade den mellan 2700-8700 mil)...men drog ändå mer än en "normal" bil.

Jag har nu en Audi A3 SB 2.0TQ som precis passerat 1000 mil och förra veckan fick jag en varning om låg oljenivå. Åkte in på DinBil och fick beskedet att "nyare" motorer drar mer olja än "äldre". Bl.a pga att oljor numera är mycket mer lättflytande.

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Då jag jobbar inom reservdelsbranschen så har jag en inblick inom detta problem. Av tex 10 kunder (10 BMW:s) som köper en liter för påfyllning så är det 8 st tre serie och endast 2 st fem serie. Därför så drar jag slutsatsen att de tre serier som drar lite mer olja än vanligt tyder på att de blivit dålig inkörda.. alt missskött någon/några servicar...

3 Serie är trots allt en sportigare bil än 5 serie :)
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Kan man lita på att bilen "själv" säger till när det är dax att fylla på?

BMW 320I, 01

JJ
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Ligger på samma som Programmer dvs. 1liter på 1200mil
SpineKracker
JGEE: Det är väl bara kolla varannan gång du kör iväg?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
xc00b

Kan inte låta bli, men hur kör du när du HAR mormor med??? :-)

Min 530 drog inte så mycket olja, nån gång mellan servicarna fick man pytsa i en liter när lampan lös gul. Körde rätt hårt och ibland långt med full fart (+200 i motorvägarna i Frankrike långa stunder i sträck) Inte farligt alls, oljeförbrukningen.

Nuvarande 330 har jag bara kört 250 mil med och servat för 100 mil sen så den enda olja den förbrukat är de 6? liter som byttes vid servicen. Fast det kanske inte räknas som förbrukning här.

Det verkar vara väldigt olika från bil till bil. Vad det beror på ska jag inte spekulera i, vet knappt hur en motor fungerar :-) Tror dock att man lugnt kan lita på BMWs teknik och vänta tills oljelampan lyser gul.

Niklas

Fransosen
helt sjukt att en så ny bil ska dra så mycket olja
tur att man får höra sånt här så man aldrig skaffar sig en 330i/530i i framtiden
xc
135
xc00b
E34 525ix touring
Fransosen: Mormor e gammal så henne lär man vara rädd om :D

Ci
531
CiM
325ciM-04
min har 3200mil på mätaren, och aldrig har jag behövt fylla på olja.
var inne på första service vid 2300 mil, och den oljan såg helt ok ut.

1 liter olja på 1000 mil kan man acceptera, men inte mer.helst ska den inte dra någonting överhuvudtaget.
Jag fick höra av en mekaniker att den ökade oljeförbrukningen i moderna motorer till största delen beror på att biltillverkarna velat uppnå lägre inre friktion i motorn för att sänka bensinförbrukningen. Detta i kombination med förlängda serviceintervall innebär att samma olja.

Detta är långt ifrån något som är unikt för BMW. De allra flesta moderna motorer drar mer eller mindre olja. Se bara på Audis 30V V6 som kan dra uppåt 1L/100mil, trots att de som oftast myskörs med morgontofflor i zonen strax under 2000rpm :-)

Att inte våga köpa sig en 330 eller 530 för att den ev drar 1-2l mellan servicarna låter befängt. Det är trots allt en väldigt liten summa pengar som oljan kostar om man slår ut det på normal årlig körsträcka.
Edit: Sista meningen i första stycket: "Innebär att samma mängd olja får utstå mer påfrestningar under fler mil vilket syns på oljeförbrukningen."
Helga
Det helgonet skriver = surt sa räven om rönnbären.

//Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.