AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.364

E46 facelift, varför svårsåld?

Sida 7 av 14
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"120 kommer du ALDRIG någonsin få en fin faceliftad 320 med M paket"

Jag vill inte vara oförskämd men tycker det uttalandet rimmar lite illa med bakgrund av att det bästa budet du fått är just 120' om jag fattat det hela rätt.

Antag att det finns en person ute i landet med liknande bil som din och som prompt måste sälja bilen hyffsat snabbt för bästa budet. Låter då som 120' eller kanske nåt mer är ett ganska realistiskt pris. Har du som köpare lite tid och energi hittar du säkert den bilen så småningom.

Därmed inte sagt att jag tycker du ska släppa den för 120' iochmed att du inte verkar ha bråttom eller är jätteangelägen om att sälja.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Björn

Desperata människor räknade jag ej in i scenariot....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mosse: jag förstår vad du menar men att skriva "ALDRIG någonsin" betyder ju att dessa bilar aldrig skulle skjunka något mer i värde.

Att det just i dag skulle vara vara svårt att hitta sådan bil för 120' stämmer säkert (även om man aldrig ska säga aldrig) men om 6 månader eller 12 månader så håller garanterat inte din åsikt...

___
//Ulf
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Det är väl ganska typiskt att säljaren av en bil (eller vad det nu är för produkt) övervärderar värdet medan övriga värderar priset ned mot rimlig nivå, och även kanske en bit under den.

Jag tror dock aldrig att värdet kommer att stiga på bilen till våren som mosse tidigare argumenterade för. Till våren kommer det på allvar ut begagnade E90 på marknaden och då tar nog E46 ytterligare ett skutt nedåt.

Har man gjort en dålig affär i första läget är det svårt att få tillbaka det i nästa skede.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För att kommentar dina synpunkter mosse:
"När jag letar bil så ser jag STORT mervärde i följande saker (som denna bil har)

- Sportpaket, originalmonterat
- Rökfri
- Djurfri
- Låga mil
- ALDRIG maskintvättad (hur många bilar har inte dåligt skött lack?)
- Lackbehandlad regelbundet
- 18" fälgar
- NYA vinterdäcl på alufälgar"

Sportpaket håller jag med om, det tror jag dom flesta värderar högt. Jag menar, hur många orkar rodda med detta på en nyinköpt bil?
Rökfri, är väl i princip 99% av alla bilar?
Djurfri, hur ser man det? Jag har en hund i bilen men det finns inte en chans att någon skulle kunna se det när jag säljer den.
Låga mil, självklart viktigt.
Aldrig maskintvättad? Hur vet man det då, med lackskydd och sparsamt maskintvättande syns det ju inte.
Lackbehandling, visst. Men likaså där så är det ju skicket totalt sett som är viktigt. Inte om den gått 2gånger om året till mrcap. Fin i lacken när bilen säljs är det som viktigt, inte om säljaren säger att den aldrig är maskintvättad eller om bilen är lackskyddad.
18"-fälgar, inte det minsta viktigt. Saker som fälgar tror jag dom flesta är som mig, dvs gärna kompletterar med nya hjul senare. M-paketet är dock alldeles för meckigt för att göra efteråt.
Nya vinterdäck, en sån grej glömmer jag när jag kollar kärra. Köper mer än gärna fräscha vinterdäck efteråt. Likadant som med sommarfälgar alltså..

Min Cabrio Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Nu tycker jag vi lägger ner tråden, kul att ni är så oerhört intresserad av hur det går, men det känns som vi har tömt ur ämnet...

Kan nu meddela att bilen till 99% är såld för 137.900:- vilket väl får anses helt OK...under omständigheterna... :)

Hejs!
lustigt att du nu höjt priset till 137.900kr istället för 135.000kr + en back öl som du ville ha tidigare? mvh

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med dig Mosse, hoppas du får bilen såld för den summan (137.900kr). Skulle du nu inte få det så ha bara lite mer kyla så kommer rätt köpare att dyka upp som har föstånd att betala de där extra kronorna för att få just din bil med den utr. och det skicket den nu sägs vara i.

Lycka till / Mvh Jimmy

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Rolex...Money talks vettu! ;)
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jag tycker det är ett helt ok bud.
Hoppas inte förlusten blev för stor.

Men vad blir det för bil nu då?
Jag letar själv 330 iM sedan...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Från början var meningen att jag skulle ha en billigare kärra, för att "spara pengar" men nu fick jag upp ögonen för en 330 M....
Gör det inte, Mosse...får du smaka på en 330 är du fast... ;)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jo..jag har ju ägt M3:or förr, så jag känner till giftet! ;)
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Mycket snack om din bil.. Blev den såld eller?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ligger fortfarande uppe på blocket: Länk

Hela denna tråd har fått mig att skjuta på mina planer på att införskaffa en E46. Inte ens med M-paket och ett mycket lågt pris tycks det gå att bli av med dem. Lite läskigt att en bil som kostat 350.000 ny säljs för samma pengar som ex.vis. en S60 2,4t från samma år, som kostat närmare 100.000 mindre när den var ny. BMW har bra andrahandsävärde får man höra när man står hos BMW återförsäljaren - jojo.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lövet, denna tråd handlar ju bara om en enda bil som heller inte varit till salu speciellt länge, och enligt Mosse verkar affär vara nära även det känns bekant med bilaffärer som är till 99% klara och ändå spricker (När man har pengarna i näven är bilen såld).

Att andrahandsvärdet är lågt har du ju nytta av när du ska köpa bilen. Satsar du på en 320iM touring från -01 eller -02 (eller motsvarande 330) så tror jag inte du har en speciellt svårsåld bil.

Alla bilar är lättsålda om bara priset sätts "rätt". Annonsera ut tex Mosses bil för 120' och jag garanterar att den blir såld omgående.
Det blir ju alltid ett prisras när nya modeller lanseras. Just Sedan'en är väl den karossmodell som är minst attraktiv.. så en 320M touring lär hålla ett högre värde. Jo jag har ju bjudit 120 :-)
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jag köpte en 320 sedan -99 8200 mil för 1 år sedan för 95k och jag tycker inte att jag sett någon värdeminskning om man ser på de annonser som ligger ute.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
andreas, nästan alla dina inlägg har en ganska tråkig ton...finns det orsak till denna bitterhet?
Simon e30.. det är därför du gjorde en bra affär :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.