|
Sida 1 av 14
|
|
|---|---|
|
Hejs! Ska (tyvärr) sälja min fina 320 E46 Sedan -02 En facelift, Svensksåld 02:a, med stora M sportpaketet, ca 8000 mil. När jag letade efter en sådan för ett par månader var utbudet dåligt & efterfrågan stor...men ingen hör av sig, trots att jag ligger rätt i pris? (149) Är det årstiden som är boven? | |
|
Tror att det är många faktorer som samverkar: - Säsong - jätteutbud på begagnade bilar - 3-serien är en välkänd "fiffel"-bil - färg på bilen mm. Man måste ha något speciellt att sälja till ett iöganfallande pris för att synas i den här djungeln. Själv brukar jag kostnadsföra bilköp direkt, så är det lättare att "slumpa" bort dem sen. Det är ju förbannat trist att sälja bilar (till skillnad mot att köpa) |
|
|
Du kanske inte skrivit "tillräckligt" med info i annonsen... Kanske för många ägare enligt vissa. |
|
|
Ja precis som killarna ovan har nämt så finns det många faktorer, det första du ska titta på är ju utformningen av din annons. Är den informativ utan att vara för "jobbig" att läsa? Vad vill du trycka på? Vad är speciellt bra med bilen osv. Länka gärna till annonsen så kansle du kan få lite tips av vad vi på AP tycker. Sen är ju som alltid priset en STOR del i hur fort försäljningen går, MEN dumpa inte ditt pris vad du än gör ;). Mvh Jimmy |
|
|
Den ligger i Powerbörsen, tycker annonsen är ruskigt komplett... Aja, bara vänta & se.. :-) |
|
|
Denna? Länk / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
ufo: Japp, den är det! |
|
|
Bilderna är lite dåliga om du frågar mig. Jag själv gillar att se hela bilen i olika vinklar. Helst ska det vara ljust ute när man tar bilderna. Det värsta jag vet är bilder som man bara ser en liten del av bilen på, ex en närbild som de som du har på högerframskärm, man ser ju inget av bilen på dem. Jag säger inte att det är felt på allt, upplägget på texten är ju kanon bra, men enligt mig finns det bara en enda bra bild på bilen i annonsen, det är den på fronten. Bilden från sidan är inte dum den heller, men den är för mörk. Bilden på interiören är också lite mörk, men den fungerar. Komplettera gärna med fler bilder på interiören. och lite fler bilder på extriören som visar hela bilen. Ett litet tips är att ställa sig dessa frågor. Vad vill du se av en bil som du funderar på att köpa? Vill du inte se hela bilen och inte några enstaka delar av bilen på bilderna? |
|
|
Som tidigare nämnts - bilderna är usla! Varför två stycken mörka bilder på höger framskärm? Totalt onödigt. Ställ bilen på en neutral miljö, inte gräsmatta, när det är ljust ute. Ta en bild från sidan, en framifrån, en bakifrån och en på interiören. På dessa bilder ska man se HELA bilen. Om du gör det tror jag du får betydligt bättre fart i telefonen. Texten är bra på alla sätt, den behöver du inte ändra. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Men hallå! Det är väl ingen fototävling vi talar om!, inte för att skryta men bilderna är ju 10000 resor bättre än den normala "Blocket annonsen" ? Tack för dina synpunkter i alla fall.... |
|
|
Du vill väl ha bilen såld eller hur? Jag kan ju inte svara för hur alla spekulanter tänker men jag skulle i alla fall bli lite skeptisk till en bil om inte ägarens ansträngt sig tillräckligt mycket att ens ta ordentliga bilder? Hur ser resten av bilens underhåll ut då kan man tänka. För egen del skulle jag inte ens ringa på 75% av annonserna på blocket. Men det är jag det. Vill du ha bilen såld till en kräsen köpare som jag som har pengar då får du anstränga dig lite. Vill du ha 25 samtal från "sista priset kompisss" då är det bara att fortsätta på den inslagna vägen. Lycka till //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Precis som Andreas säger säger det behövs minst 4 bilder. En från sidan, en framifrån, en bakifrån och en bra bild på interiören. Du har helt rätt i att det inte är någon fototävling, men idag kollar alla mest på bilderna. Det är det enklaste sättet att bilda sig en uppfattning om bilen, "En bild säger mer än tusen ord" detta är ett bra citat som beskriver vad jag menar. De som läser annons tittar först på bilderna och är det bra bilder, läser de texten i annons. Detta gäller visserligen inte alla. Gör det enkelt, parkera bilen på en öppen plats, ta 3-4 kort på hela bilen, en bild på varje sida och tänk på ljuset. Inga mörka bilder. |
|
|
Man kan säga saker på två sätt, trevligt & informativt, eller drygt, se ovan för två bra exempel. Tack Chris! :-) (Även om jag faktiskt nu HAR en bild framifrån, en från sidan, & en interiörbild, men OK jag ska ändra lite..) |
|
|
Det var otroligt vilka känsliga tår vissa har. Om du inte vill ha rak och ärlig kritik utan endast positiva kommentarer så ska jag naturligtvis lämna denna diskussion direkt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Nej men du behöver ju inta t. ex använda ordvalet "bilderna är usla" ? Då har du aldrig sett en usel bild kompis... ;) |
|
|
Ta bilder som förmedlar nybilsskick. Interiörbilden var inget vidare, ser ut som förarstolen är sliten på vänster sidostöd. Inte bästa vinkeln. Bilder på en skärm eller fälg tjänar inget till när det inte finns bra bilder som visar helheten. Lite många punkter att läsa igenom, argumenten står inte ut ur textstycket. Jag hade nog skrivit en kortfattat text i stycken om historik/skick som tar fram det väsentliga, därefter listat extrautrustning och avslutat med ett kort textstycke nybes/nyservad etc. Reservation mot viss kundkrets kan väcka anstöt hos de mest vänligt sinnade köpare... /Olof |
|
|
En hel vetenskap!, man tycker man borde ha lite koll efter att ha ägt & sålt 20 bilar...men denna gång gick det ej! Tack för tipsen hur som helst! |
|
|
Jag har sett en hel del risiga bilder på blocket som är sämre än dina. Skillnaden är att dessa bilar i de flesta fall kostar max 25.000 kr. Här försöker du använda nästan samma typ av bilder för att sälja en bil för 150.000 kr. Den typen av pengar ställer helt andra krav på annonsören för att få folk intresserade. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ett bra foto betyder inte alltid att det är ett bra foto att ha i en annons, det är väl egentligen det som det handlar om. Håller i övrigt med inläggen ovan, bra text. Några nya bilder och lite tålamod så ska det nog gå vägen. ___ //Ulf |
|
| Annonsen i sig är inte så dålig att spekulanter väljer att rata bilen direkt. Däremot bör man nog dra slutsatsen att målgruppen anser att det är för högt om de inte nappar. Eller? | |
|
moose: Jag ser att du kan det här med att sälja bilar iaf. Texten var klockren, den innehåller precis den information om vad bilen är utrustad med och den är väldigt lätt läst. Det här med bra bilder är inte allt. En del lägger ju bara upp flertalet bilder och skriver saker som "Ring för info om bilen" osv. Det är däremot en usel annons. Sådana annonser får mig att fundera på om personen verkligen vill sälja bilen. Bilder som förmedlar nyskick, som Olof skriver här ovan, är det största agnet man kan sätta på sin krok. Då kommer detta nappa bra. Syftet med forumet är väl att hjälpa andra genom att ge tips, om man tycker att någonting är uselt kan man väl skriva det, men ge gärna lite tips på vad och hur man kan förbättra det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.