|
Sida 2 av 14
|
|
|---|---|
|
Bara för att illustrera vad mosse tävlar mot i samma prisklass: Länk 325iM -01, 6500 mil, 145k Länk 325i -01, 8800 mil, BMW Solna 145k Länk 325 -02, 600 mil, 147k Det ska som du ser mycket till för att man ska köpa en 320 -02 för MER pengar. Det är kanske inte bara bilderna som har avskräckt spekulanterna? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Andreas, du verkar inte ha så mkt koll... De två översta hade inte ens faceliften...ingen av bilarna hade M-sportpaketet....så vad försöker du säga? att 150 skulle vara överpris? Skaffa dig lite koll på vad som drar upp marknadsvärdet på E46... |
|
|
Vad är det som säger att alla är ute efter en massa extra plast? Mera motor skulle i alla fall för mig betyda betydligt mer än ett plastkit som kostar 10k att eftermontera. Att du kan få 325or för samma pris som du försöker få för din 320 ger dig en betydlig uppförsbacke. Tystnaden i telefonen är talande. Men lycka till i alla fall. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Håller med dig Mosse, de bilar som Andreas länkar till är inte direkt jämförbara med din bil. Facelift + M-paket är krav för vissa medvetna spekulanter. Dock inte alla naturligtvis men de väljer ju då automatisk ett annat objekt. Att det sen Andreas tror att det bara skulle kosta 10k att eftermontera ett komplett M-paket med M-chassi, M-optik osv. är ju bara skrattretande, nä skärpning nu bli lite mer realistiska innan du skriver ;). Håll ut ett tag till Mosse det är en tuff säsong just nu. Funkar det inte efter de små justering som du fått tips på ovan så sänk priset liiite i taget. Mvh Jimmy |
|
|
Har själv spanat på lite e46 coupé och e39. Tänkte att flickvännen får ta över 323:an och jag själv ska avancera uppåt lite inom något års tid. För min del när jag väl ska köpa en bil så väger fabriksmonterat m-pkt mycket, även om det i mångas ögon är "massa extra plast". Kan ju motivera lite. En bil utan sportstolar köper jag inte, dessa ingår i m-paktet. I mina ögon vill jag inte ha en e46 sedan MEN mosses skulle jag kunna tänka mig. Just pga att m-pkt klär den bilen så fint, 18" fälgarna passar bra in och interiören känns fräsch med små m detaljer och stolarna. Jag skulle faktiskt välja den faceliftade 320:in än en preface-lift 325i, dessutom utan m-pkt. Då struntar jag i det. Vad gäller annonsen så håller jag med övriga talare. Det är ju alltid trevligt att kika på bilder, en bra bild kan faktiskt locka kunder som fastnar för fotot och blir intresserade. En lyckad vinkel, en bild som framhäver bilens linjer i skarp kontrast till bakgrunden. Nu har du en annans åsikt. Fin bil för övrigt och lycka till med försäljningen. |
|
|
Det kostar inte 10k att montera ett komplett M-paket men dock delarna som syns vilket verkar vara det som de flesta eftersträvar. M-paket inredningen är inte ett plus enligt mig, gillar inte alls den långhåriga moccan utan sitter hellre i sportstolar i vanligt tyg eller i skinn. Detta är mycket en smaksak. Det verkar som vi ser på bilköp på lite olika sätt här. För egen del så vet jag vilken påse pengar jag har att röra mig med och försöker därefter se till att få "så mycket bil som möjligt" för de pengarna. Då faller Mosses 320 bort eftersom man kan få så "mycket mer bil" på annat håll. Men för den person som absolut vill ha en 320, facelift, silver, med M-paket men inte så mycket annat (saknar skinn, xenon, drag, elstol, ordentligt ljudpaket osv) så finns ju Mosses bil att tillgå. Men det vill till att du hittar en exakt sådan spekulant för du kommer inte locka till dig några intressenter som bara vet ungefär vad de vill, med det priset. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag hade valt 325'an i första länken som andreas_lofgren länkade till. Ok, den har inte M sport 2 paketet utan M-sport paket 1 samt inget facelift men såg fin ut och låg bra till i pris. Den Topazblåa färgen såg lite grön ut i ljuset dock... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
..... och med detta så kan vi ju konstatera att vi är alla olika. Jag har mina krav, Lövet har andra krav och heltsonika har andra. |
|
|
Priset är för högt, att den inte har så många mil är bra men bilen är ju fyra år. Du får nog inte mer än 130-135 tusen tyvärr. Detta är så kallat rätt köpare pris på din gamla pärla. Jag tror din bil står runt 110-115 tusen i gröna listan (bilhandlarnas inköpsprislista) Lycka till Anders |
|
| Men för att få säg 135 kkr så är ett annonspris på ca 150 kkr rimligt väl? -10% prutning så blir det ju 135 kkr. Tror nog han skulle kunna få ut lite mer om rätt köpare dyker upp. | |
|
Det är just det som har varit min poäng. Med den prissättningen så måste absolut rätt köpare dyka. En köpare som vill ha just en bil med exakt den specen. En köpare som bara letar faceliftad 3 serie E46 runt 150.000 kommer inte att köpa Mosses bil. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Alla vill göra ett fynd, få vill betala för detta. ;) Faceliftade E46 ligger visst lite högt tycker jag, inte så mycket valuta för pengarna i dagsläget. Fina bilar dock... | |
|
Man kan se det så här: om bilen inte blir såld (snabbt) så är priset för högt. Vill man få ut maximalt så kan det ta lång tid innan rätt köpare kommer, om den öht kommer. Väntar man för länge så hinner bilen sjunka ytterligare och intresset är lika svalt den dagen man biter i det sura äpplet och sänker priset. Blocket och alla (mer eller mindre seriösa) privatimportörer har gjort det mycket svårare att sälja fina, välskötta bilar till vettiga priser. Det finns gott om billigare (risigare) bilar som köpare har som referens, ligger man för långt ner på listan när de sorterar efter pris så blir det inget samtal. Ser inget fel på annonsen som det ser ut nu, om ingen ringer så är det priset som är "felet". |
|
|
Ingen som reagerat på att det rör sig om en sedan? Jag tror att just denna modell blir kall på marknaden relativt snabbt. Intresset för BMW sedaner verkar vara störst när det rör sig om lanseringen av ny modell (ex E90). Efter 3-4 år sjunker intresset drastiskt jämfört med de populärare coupeerna och kombibilarna när dessa börjar krypa nedåt i pris. Bilpriser säger att ett lämpligt slutpris privat blir 130-142kkr. Kanske kan detta vara ett riktmärke då allt fler spekulanter verkar ha hittat denna funktion. |
|
|
Så sant Kristoffer, tänkte på det innan men glömde det lika fort när jag skrev. Är ju lättare att sälja en sportig coupé än en sportig sedan. Mvh Jimmy |
|
|
Jimmyboy: ...eller en Touring;) Annars tycker iallafall jag att det var inte mycket fel på mosses annons. Förklaringen är nog enkel, beg.bilmarknaden är överfylld. Det är köparens marknad och när räntan är så låg lånar folk mer än gärna med bilen som säkerhet. P.S. Personligen skulle jag också valt facelift förre mera motor;) Dock inte silver. Min gamla pärla: Länk |
|
| Priset är helt enkelt en bit för högt. Bilpriser.se värderar din bil till 122-134. Jag är själv ute efter en 320i M-sport 02-04, och de försäljningar jag känner till har legat i bilprisers nivå. Enda undantaget är han som du köpte bilen av. Han lät ju annonsen ligga kvar och hävdade stolt att han fått 150. Det finns ju ett gäng 320iM till salu på blocket, några med bättre pris än din, och ingen har blivit såld på länge. | |
|
MD: Bör tilläggas att den första 325 har M-utrustning som M-sport 2 bortsett från utförandet på spoilerpaketet och ratten. Det är väl sportratt i 325'an medans det är M-ratt i M-sport2? Sportstolarna, interiörlister, innertak etc är väl det samma? Personligen föredrar jag sedan före coupé men jag vet att många tycker om Coupé'n... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
För o svara på frågan om faceliftade e46or.. Jag förstår inte riktgit varför dom är dyrare, visst dom är ofta nyare men jag tycker dom modellen som fanns innan är mycket snyggare och tydligen bmw själva med för m3an ser ju ut som den och de är enligt mig den snyggaste 3-serien.. Sen angående plast och fälgar o rätta stolar så är det viktigt för mig, för det kostar flis att sätta dit och fixa.. sen vilka bilder annonsen har är inte lika viktigt för oftast så får man en känsla direkt så då ringer man lr inte.. O sälja bilar nu verkar trökt och har varit ett tag, ev egna erfarenheter.. |
|
|
sen är ju en stor maskin att föredra.. =) tillägg till mitt förra inlägg.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.