AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.366

E46 facelift, varför svårsåld?

Sida 12 av 14
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ulf, jag inbillar mig att en dA touring är hyfsat lättsåld. Åtminstone här i norr! Fast jag vet förstås inte hur den ligger till skattemässigt, hög skatt gör ju att folk hellre lägger pengar på en nyare bil. Av den anledningen valde jag att inte gå på en beggad 330xd trots att det egentligen hade varit min favoritbil.

Stolsvärme, ja min tanke var just att fixa beggade stolar, inte att mecka in Clas Ohlsonslingor i sätena. Det är dock valet mellan sportstolar eller inte som gjort att det inte blivit av. Eldragningen borde däremot vara ett tämligen lätt jobb, el/tele är min yrkesspecialitet (jag får psykbryt när folk leker "lille elektrikern", värst är yrkesverksamma bilelektriker som gör rena fuljobb. Borde vara spöstraff på sånt!) och inkopplingsinstruxer har jag hittat.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du stoppar in elvärmda sportstolar i din bil kommer den garanterat bli mera lättsåld. Svensken är totalt beroende av sportstolar verkar det som.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Så är det nog. Men jag prutar hellre lite extra än gör det på en bil som kanske ändå blir stående ett kvartal till eller mer. Däremot kan jag gärna göra installationen åt den som köper bilen, ge mig bara en helg i garaget så är det fixat.

Men som sagt, eftersom det inte framgår av annonsen att stolsvärme saknas tycker jag åtminstone folk borde ringa eller maila på annonsen. Nu har jag som sagt hittills bara fått totalt 3 svar. Och ingen av dessa har öht nämnt ordet "stolsvärme", än mindre "sportstol" (andelen sportstolsälskande är nog betydligt högre bland AutoPower-läsare än hos allmänheten!). Nåväl, jag kanske får bita i det sura äpplet och köpa en omgång stolar, så snart jag stöter på en med rätt färgsättning, svårigheten ligger i att hitta sportstolar inkl touringbaksäten i samma färg.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som spekulant skulle åtminstone inte jag ringa på en bil som saknar utrustning jag vill ha - och sedan försöka pruta för att istället stoppa in sådana grejer själv. Jag skulle personligen inte ens ringa på en bil utan sportstolar eftersom jag verkligen inte har möjlighet att montera sådana själva. Dessutom känner jag mig snål och fattig om jag ska stå och pruta.

//Lövet

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
:D

Huvudet på spiken, det inser jag förstås. Men det kan väl ändå inte bara vara jag i hela Sverige som gladeligen köper en 3-serie utan sportstolar och stolsvärme? Är jag verkligen unik?

Någon tokstolle borde ju rimligen finnas därute som älskar en grågrön, normalhög touring utan plastkjolar, alldeles lagom för den lätt bredarslade till att frakta barnstolar, golfbagar och IKEA-paket med utan att försaka BMW-känsla och körglädje. Och som företrädesvis parkerar i varmgarage eller innehar kupévärmare... Oh Brother, where are thou?
Jonas T: Nix du är inte unik, men vi som inte är så imponerade av sportststolar är få. Inget fel på dem, men ingen större vits heller. Jag har själv sportstolar så det är inget surt sa räven det är frågan om, bara otroligt övervärderat tillbehör. Komfortstolarna däremot...
Vidare håller jag med andreas-Lofgren. Antingen har bilen den utrustning jag vill ha eller är priset så förmånligt att jag till min förvåning upptäcker att jag kan leva utan de delar som saknas.
Skönt att se att det finns fler än jag som tycker att pruteri är så där lagom coolt. :)
För mig är det toppen vid nästa BMW-köp. För mig kvittar viktiga saker som sportstolar och M-paket så jag kommer praktiskt taget att få nästa bil till skänks.

Mvh
Mikael
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Hade sportstolar på min 523i E39 men det var av den gamla sorten som var betydligt mer "kroppsnära" än de Ekornesfåtöljer som sitter i E46:an. Likaså är sportstolarna i 1-serien grymma. Däremot de som sitter i senare E39 och i E46 tycker jag är alldeles för breda för att göra nytta. Det enda man egentligen vinner är att sittvinkel och lårstöd går att justera, vilket i och för sig inte är fy skam. En mer vinklad sits på vanliga stolen hade gjort susen för komforten.

Mikael, du får köpa min bil även utan prut ;)
Däremot kommer du dock troligen att råka ut får motsatsen när du ska sälja 540:an, jag har en vän med en sådan (sedan visserligen) som just nu genomlider svåra kval pga rejäla underbud :(
Jonas T: Tyvärr tillhör jag dem som behöver en E39 som storhundstransport. Har ägt en E46, hemskt rolig bil att köra men för liten för vovvarna.
Jepp den dagen (troligen nästa år) som dagens sparbössa ska säljas står väl valet mellan att skrota eller skänka bort den. De obegåvade köparna förstår inte att de är värda sin vikt i guld och mer därtill. Intressant nog har jag noterat att de galna säljarna vill ha vansinnespriser när jag själv ska köpa bil. Jag kan för mitt liv inte få dessa motsägelsefulla observationer att gå ihop. :)

Mvh
Mikael
När jag köpte min bil för några veckor sedan så kollade jag inte ens på dom bilar som saknade sportstolar och stolsvärme.. Inte direkt därför jag inte kunde leva utan det utan mest bara för att det finns så mkt bilar till salu och man betalar inte mer för en bil som är utrustad med det jämfört med en utan.

Så vad jag tror är att du inte direkt får ut mer för bilen med sportstolar + väreme... men du blir av med den betydligt snabbare... vilket i sig kan vara värt en hel del..
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Jonas T: "Det enda man egentligen vinner är att sittvinkel och lårstöd går att justera".
Detta var exakt det jag var ute efter när jag hade sportstolar som krav, inte några racestolar med 6-punkts bälten :-)

Har kört en Volvo S40 T4 de senaste 5 åren, och måste erkänna att de stolarna är suveräna. Att gå från dem till BMWs standardstolar var för mig helt otänkbart.

andreas_lofgren med flera: Håller med! Hittar man en bil man verkligen vill ha, och som uppfyller kraven, så står man inte där och tjafsar om någon tusenlapp hit eller dit. Skulle inte falla mig in att köpa något jag inte riktigt vill ha bara för att priset är lågt. I så fall ska priset vara _rejält_ mycket under verkliga värdet...men även i de fallen är det tveksamt.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ja, det kan vi väl fastslå att majoriteten av Autopower-communityn föredrar en bil med sportstolar. Det gör jag också. Vad jag däremot har svårt att tro är att hela Sverige resonerar på samma sätt varför jag tycker det är märkligt att endast tre personer hört av sig på annonsen.

Har åtminstone två jobbarkompisar som kör BMW och som absolut inte har haft sportstolar som krav. En av dem undrar jag om han ens ser skillnaden :P
Det är ju heller ingen majoritet av VW Passat resp Audi A4 som har sportstolar och såna verkar ju gå åt som smör i solsken i jämförelse, trots att VAG-standardstolen är snäppet sämre än en BMW-dito.

Nåja, ramlar jag över en omgång stolar på skroten så köper jag nog och sätter i dem omedelbums, om inte bilen hinner säljas innan. Det kanske kan vara värt för att få en större kundkrets.
po
16
poppemalmo
320 M Touring - 03
Tjena
Helt klart så minns folk bilannonser på blocket och här om man nu letar efter en speciell bil. Minns att du klyddade som dagt mkt med priset och plötsligt var den såld och sen var den till salu igen.
tror att många har fått en negativ syn på bilen efter de.
Ta lite nya foto och kör ett M-test och skriv de i annonsen så känner sig de blivande köparna sig säkrare.
Lycka till

MVH

Poppe
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Hmm.. Den kommentaren gissar jag är riktad till mosse och inte till mig? Något klyddande med priset har det absolut inte varit och bilen har inte ens varit i närheten av att bli såld :(

Ny annons och nya bilder kan jkanske hjälpa en del, men kan det verkligen locka tidigare tittare att ringa på min? Gjorde de inte det första gången så lär de inte göra det nu heller bara för att man visar höger sida istället för vänster. Och jag vet inte, men mitt närminne är ruskigt dåligt, efter en vecka är alla bilder som nya för mig ;)
po
16
poppemalmo
320 M Touring - 03
ahh sorry. blev fel där.
M-test?
lägre pris ;)
lycka till
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jo, M-test är säkert inte helt bortkastat, men jag har aldrig behövt göra såna förut och ändå fått sålt mina bilar utan knorr eller klagomål, och jag har själv heller aldrig köpt en enda bil med M-testet gjort. Och då har åtskilliga bilar passerat min ägo, allt från Volvo 140 till flertal olika Porschar. Apropå sålde jag en 911 i våras som genererade fler annonssvar per vecka än denna gjort totalt, och ändå var det en riktig långmilare som bara borde locka ett ytterst litet antal spekulanter. Men inte ens på den bilen frågade någon enda efter M-test!

Jag lade dock till Blocketförsäkringen denna veckan, borde rimligen ge ungefär samma effekt som ett M-test, dessutom ingår ju 3 mån fri försäkring och det kan ju vara värt en hel del för vissa. Få se om det leder någon vart.

Däremot börjar jag fundera på om finansiering kan vara något att ordna, folk kanske hellre köper bilar i denna prisklassen på bilfirma för att kunna finansiera köpet? Har någon erfarenhet av detta?
po
16
poppemalmo
320 M Touring - 03
Tyvärr inte någon erfarenhet av de endast sålt mina bilar privat.
Hoppas de går bra

MVH

Poppe
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Klydda med priset?

Det komiska i detta är att min bil troligen ÄR den finaste M-Sporten denna sidan ekvatorn, för dessa slantar.

Men ibland går det tydligen troll i vissa försäljningar.

Kan bara på förhand gratulera den som köper bilen.. ;)
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den är säkert jättefin men vid det här laget måste det börja bli plågsamt tydligt att ingen är beredd att betala de pengarna. Skillnaden i skick mot de bilar som har mer utrustning finns säkert där, men den genomsnittliga köparen värderar sannolikt mer utrustning högre än finare skick.

//Lövet

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
mosse, är det Örebrobilen som är din? I så fall är den ju förvisso jättefin, men också dyrast av samtliga på Blocket just nu, åtminstone sett till årsmodell och miltal. Då ska det till något exceptionellt om man slår till, och är den det brukar sådana bilar i första hand byta ägare inom vänkretsen, det är åtminstone min erfarenhet inom Porschesläktet. Sådana som inte känner till bilen vågar inte betala premiumpris.

Däremot vill jag nog inte hålla med Lövet, för egen del tar jag mycket hellre en finare bil än navi och xenon. Förutsätter ju iofs att man själv tar hand om bilarna efteråt, annars är det ju bortkastat. Och det kanske inte genomsnittsköparen gör...?

Min bil hade nog f.ö. varit såld tämligen omgående om bara grannen blivit av med sin MPV. Men det visade sig vara lika besvärligt som för mig att sälja BMW:n så han bestämde sig för att behålla den. Och därmed ingen affär för vår del heller. En stor skara släkt och vänner underlättar nog betydligt vid privatförsäljningar!
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Då man själv snart ska sälja sin e46a sedan med sprotstolar blir man ju inte glad att läsa denna tråd. Får hoppas det är lättare att bli av med en diesel nu för tiden med den rådande dieselskatten osv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.