AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.360

M5 e39 mystiskt fel

Sida 3 av 3
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Bmw-lelle:Den gula motor lampan lyste två veckor innan den stannade?hmm om jag kör den till bmw hittar de felet om de kopplar upp den?
Hmmm... Gula motorlampan brukar tyda på felaktiga (läs; för låg förbränning) luftmassemätare. Går din bil att starta nu eller? Gör den det men går väldigt dåligt så har du troligast ett problem med 1) luftmassemätare 2)Tändstift 3)Kam-/vevaxelgivare. När jag en gång i tiden fick min gula lampa att lysa så var det under gaspådrag och det slutade med att bilen dog. Den gick sedan att starta men gick TOK-dåligt. Körde hem och bytte sedan LMM samt tändstift. (JA,de var vita!) Sen dess har det funkat perfekt.
Just det ja; Om du tar in den till BMW och kollar felminnet så ser de nog vad felet är. Men observera att luftmassemätarproblem brukar de inte kunna hitta med DIS:n.
Men som sagt: Går bilen nu eller? Annars 80% bränslepump eller 20% kam-/vevaxelgivare.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Bilen är fortvarande död,försökte starta den idag,den gick i gång 1.5 sekund sen dör den.Jag ska se om jag får nån tid nästa vecka
Låter som bensinpump. Tror den kosta 2800 kommer inte ihåg nu tyvärr. Lätt att byta själv. Sitter under baksätet passagerarsidan. Skruva bort luckan och lyssna efter om pumpen låter när du drar på startmotorn.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Finns det något annat sätt att se om pumpen är kass 100%,typ ta ut den o koppla direkt till bateriet?
Det blir inte enklare än det jag beskrivit ovan. Be om hjälp av en kompis, dra på startmotorn, LYSSNA. Inget ljud=ingen funktion.
*dricker öl* Jo, det jag menar är att om du lyssnar först så slipper du montera ur pumpen för att kolla om den är trasig. Detta görs lättast på plats.
Urmontering av pumpen innebär dels vissa risker med gnistbildning samt bensinspill. Samt att du måste "knipsa" av stripesen som håller soppaslangarna fast. Onödigt jobb. Men visst, hör du inget jud från pumpen så kan du ju försäkra digom detta när pumpen är urmonterad genom att koppla ström på densamma.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Jag vet att det ska höras tydligt att pumpen är igång när man vrider tädningen,men jag hör bara konstig svagt ljut i ca 1 sekund sen är den tyst,Ska försöka plocka ut den imorgon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.