|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena Grabbar! Efter ca 6 problem fria månader sade jag åt frugan här om dagen "Nu har femman verkligen fungerat bra, hoppas det fortsätter!". Nåja, imorse märkte jag aningen till vibration när jag startade och hon stod på tomgång en stund. Har blivit prograssivt värre under dagen. Ända tills jag nyss körde hem från centrum, så slutade vibrationerna vid tomgång efter ca 5-10min. Nu slutar de inte längre. Beskrivning av syndromet: Bilen skakar på tomgång, hade liknande tendens när min LMM var slut. Men motorn drar perfekt nu, över ca 1000rpm slutar vibrationerna och motorn är precis lika stsark som normalt. Ett knyck hade den som man kunde ana att var lite "motigt" vid gaspådrag, men igen bara tills ca 2000rpm (Och detta bara en gång) Vad kan det vara? Känns som om någon cylinder skulle bli borta?! Har kollat bensinförbrukningen vid tomgång. Normalt dvs utan vibrationer ca 2l/H, med vibrationer ca 2,5-2,9l/H. En tredjedel mer, det skulle ju vara en fingervisning till att nåt händer när motorn är på tomgång. Nån som haft liknande? Tacksam för svar! | |
|
Kompisen råkade ut för något liknade och de va ett kasst stift. |
|
| Stiften byttes för ca 12.000km sedan. Torde ju inte vara det... | |
|
De va fabrikationsfel på hans |
|
|
Aaha! Kunde vara nåt! Om det fortsätter måste jag väl dra mig på en felkodsläsning. Om fler idéer finns lyssnar jag gärna! Men är det normalt för ett dåligt stifft att fungera vid belastning? |
|
|
BMW hittade felet. VANOS ventiler måste bytas. |
|
| Kostsamt? | |
kilroy |
Har du inte råkat ut för det tidigare? Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Kilroy: Nej, min VANOS är väl det ända som fungerat hittills:) Ca 1000 euro tror jag. Har samma diskussion pågång på M5board, där är grabbarna rätt säkra på att BMW pratar strunt. De tror på en kamaxelgivare. |
|
| 1000 euro, hmm.. jobbigt om verkstaden byter och felet kvarstår. Hade du bytt bensinpump eller vet du om det är gjort tidigare? Tanka ny soppa, sedan kolla att stift och tändspolar är okej skulle vara mina första åtgärder annars. | |
| Ta ut LMM och titta efter sot är ju väldigt enkelt också. | |
kilroy |
Jag håller en slant på m5board...det är inte första gången BMW feldiagnostiserar "vanosbekymmer"... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Men jag har tummen mitt i hand:) Som tur så är det en bra BMW verkstad som inte debiterar om de gör fel. |
|
| Hoppas att dom är ärliga då.Så att dom inte byter vanos, fel kvarstår och sedan åtgärdar lmm eller kamgivare och lämnar över bilen och du får pröjsa för byta av defekta vanos.En tanke bara,det är ganska bökigt att byta nämligen så det är inte så kul att byta tillbaka.Lycka till hoppas att det löser sig. | |
| Skall de byta på båda sidor? | |
| De byter alltså inte hela VANOS, troligtvis är det Solenoider de ska byta...? | |
|
Som jag har förstått det så är det inte frågan om något vanosras utan endast magnetventilerna även kallade solenoider i anslutning till vanos som är trasiga. Vanosras M5 är mycket ovanligt. Dessa solenoider kostar lite över 3000 kr per sida och det låter då rimligt med en slutnota på ca 1000 EUR ink. arbete. Inte alltför vanligt att dessa felar, desto vanligare då med kamaxelgivare. Men när en kamaxelgivare felar går det att utläsa mycket klart och tydligt i verkstadens diagnosutrustning. Kamaxelgivare kostar ca 700 kr och är mycket enkla att byta. ///Per |
|
|
franzén: Ja så tror jag också. Har haft till största del mycket goda erfarenheter med "Laakkonen" i Helsingfors. Kanske aningen otrevlig/opersonlig service, men de verkar kunna sin sak. Dock har man ju hört skräckhistorier också. Hoppeligen klarar de av detta utan större problem. Bilen får nu stå på parkering tills delarna kommit, (från Sverige:)) troligtvis nästa vecka. |
|
| Kan inte säga annat än att du iaf är väldigt lojal mot din M5:a - jag hade sålt den för länge sedan - heder! :) | |
|
Sani: Ja det säger släkt och vänner åt mig också.:) Äkta kärlek måhända? Det är inte alltid pengarna man förargar sig över, utan sveket. Känns ju som om "flickvännen" skulle vara otrogen.:) |
|
|
bayeri...: Flickvänner, liksom bilar, kan man behöva en rejäl rundsmörjning ibland. Då kan det vara nyttigt att hitta nya verkstäder....;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.