|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade ni kollat 3 rader ner hade ni sett att jag skrev en tråd om detta program redan igårkväll: Länk ;) |
|
|
Tycker synd om människan som köpye sin bil på auktion även om hon skulle haft en advokat från start. Annars fick vi väl ganska svart på vitt att en tung bil är bättre än en lätt oavsett vilka stjärnor den har tilldelas. Inte så förvånande att Toyota i sista instans byter ut bilen. Synd att man måste gå till TV för att sånt ska ske dock. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
FredricF |
Länk till programmet (en bit ned på sidan kan man klicka om man vill se det på sin data): Länk Jag såg det och tycker väl kanske inte att det var det intressantaste jag sett. Fokus var på hur bilsäljare var okunniga alternativt ljög om hur man skulle tolka EuroNCAP-stjärnorna (bilnasare ljuga? Aldrig! ;-). Det enda vettiga som sades var att EuroNCAPs tester, som var tre olika krocktester per bilmodell om jag fattade saken rätt, inte motsvarar verkliga olyckor samt att biltillverkare hade lite onödigt mycket svängrum och bl.a. kunde styra utrustningsnivå på testobjektet. Kort sagt: EuroNCAP-tester är inte en fullgod ersättning för en hjärna vid bilköp. En medverkande konstaterade att vägverket, trots aktiv medverkan i EuroNCAP, inte kunde informera om testerna trots att man hade resurer att satsa på så mycket annat. Kanske syftade han på fartkameror. /Fredric |
|
Jag tycker att inslaget bara bekräftade vad jag skrev i mitt initiala inlägg. Att bilhandlare inte går att lita på är väl ingen nyhet direkt? ___ Bilen: Länk |
|
Paap Reeder |
Är det så att 4**** i 800-kiloklassen inte kan jmf med 4**** i 2- tonsklassen? Är det så så ger jag mig ... men våra bekanta tror ändå att dom kan döda mig i min 2-tons E32 med sin Nissan Micra med 5*****. ... ett trubbigt järnrör kan lätt pressas genom ett paket smör. Ju större kraft i slaget desto rakare kanter. Wendtan: Kan hålla med om dit resonemang om man smäller med en E32 eller en bergvägg men en modern "deformerbar mjukis" delar man på utan att man "ens behöver få en skråma". MVH /// Paap R |
FredricF |
"Inte så förvånande att Toyota i sista instans byter ut bilen. Synd att man måste gå till TV för att sånt ska ske dock." Undrar vad dom gör med den utbytta bilen? Kalla mig cynisk men min gissning är att dom säljer den vidare till nån som inte sett programmet. Till fullpris. Jag måste erkänna att min skadeglädjemätare stod högt när Toyota fick sig en rejäl känga i programmet. Jag har under en månad eller mer irriterat mig våldsamt på deras självbelåtna och inte så lite fåniga reklam i radio och tv. /Fredric |
|
FredricF: Vem har inte det.... Så bra att just Toyota ställs mot väggen för en gångs skull! Att dom skulle vara från himlen sänt har dom lyckas bra med i sin marknadsföring. Om de nu inte kan uppgraderas så skrota riset. Det vore bäst för deras "stjärnstatus". Stjärnor hos Euro NCAP är ungefär lika mycket värda som i läroboken från lågstadiet. "Visst, ni har presterat bra men i verkligeten betyder dom ingenting". "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag tyckte det var intresant det som sades om SUVar , att de är säkra för dem som sitter i SUVen men farliga för alla andra och att han trodde att människor tänker solidariskt...... Jag tycker det är väldigt egoistiskt att framföra en SUV på allmän väg , ogillar skarpt SUVar och tyccker de borde skattas mångdubbelt hårdare , inte för att det är en provocerande SUV , utan för att jag inte vill ha in skiten i sidofönstren på min E39a ! krockar man med en 7-serie har jag kanske en sportslig chans , men en sidokollision med en SUV , usch ! |
|
|
Om 2 kroppar koliderar, en mjuk och en hård. Varför skulle retardationen bli snabbare i den hårda kroppen? Kör man kropparna mot en stenmur så håller jag med, men inte om dom körs mot varann då tas störe delen av energin upp av den mjuka kroppen, väger den då mindre så blir det mer mos. Retardationen blir också lika mellan två mjuka kroppar dock så fördelas energin mer mellan gropparna. |
|
|
Det var intressant att se i TV-programmet att den "säkerhetsmedvetne" Toyotaägaren hade monterat en överdimensionerad benknäckare längst fram på sin SUV. Helt klart att han i varje fall inte var ett dugg intresserad av annan säkerhet än sin egen. Som någon skrev i tidigare inlägg - EuroNCAP har krav även på hur farlig bilen är för gångtrafikanter. Med den benknäckaren han hade borde det snarare dras bort ett antal stjärnor. En annan lustig detalj var att den något försenade utlösningen av krockkuddarna enbar skedde i det läge då kablaget var avslitet - rätta mig om jag har fel. Således inte med intakt kablage. Det talade man över huvud taget inte om när man försökte få SUVen till en "dödsfälla" - som den i verkligen är med benknäckaren. För gångtrafikanter. Som vanligt ett tendentiöst program. Hälsningar ChristerG525 |
|
|
E32 har tydligen krocktestats, den ser dock inte speciellt tillknycklad ut på bilden, Länk En datoröversättning på texten från tysk till eng, för oss icke språkkunniga: Reliably is safe: Crash-Test BMW 7er, model E32, Crash simulation The legal demands for passive security made it essential that already in an early development stage prototypes of a new model, whose value goes into the millions, on which Crash AnlaCrashtest BMW 7er (E32)ge are destroyed. Crash Simulationen with modern computer plants had not yet enough progressed at the time of the development of the model E32 far. This early work of the destruction pursues not least the purpose to obtain also in this point still optima: the superiority of an autoconcept in the last milliseconds of its drivingefficient existence. The front car strained inevitably in the contact with hard obstacles was arranged particularly deformationable with the construction of the Siebeners. How successfully succeeded, the crash-Test at the rigid barrier showed. In the case of an impact with 50 km/h the Dummies was exposed only to a middle load of 15 g. Humans, who carry well-behaved its belt, have a fair chance to come in so an accident mild of it particularly since the passenger space keeps its form in the case of this vehement impact stably. From the flexible nose of the BMW contractors profit by the Crash also its. With collisions with lighter vehicles the BMW knows a high measure of its kinetic energy in work of deformation converted. The weaker accident partner is exposed to a smaller injury risk thereby. Dummy on the rear seat of a 7er-BMW (E32) Against the consequences more harmlessly, but usually more expensively at low speeds the 7er-BMW is particularly well prepared. Its both wide bumpers from aluminum with plastic cover support themselves against the understructure over two hydraulic energy absorbers off. Up to a speed of six km/h this system can away-put each meeting with hard articles without outward defect or lasting deformation. With a Crash to 15 km/h also not yet very much happens. Because up to this speed the energy of the impact can be caught by two easily exchangeable deformation elements. And even if it gets the motortraeger nevertheless with higher speed, these are squeezed together first only within their front range, and the repair costs remain in a justifiable framework. Belt system in the 7er Rear belt system in the 7er The belt system in the 7er (E32) strives in the rear with a revolutionary measure for the improvement of passive security. The three point static belts of the two outside passengers are in reverse arranged. The automatic retractor mechanism is close of the middle of vehicle, the firmly installed seat harness release lies outside. The reversal buckling, it does not relieved only improve also the process of shoulder and lap belt and thus the support effect in case of emergency. With the seitenaufprall the guidance of the shoulder belt prevents that the Hinterbaenkler collides with the heads. And if it should come completely badly, the seat harness release lying outside facilitates the salvage of hurt one.Airbag control in the BMW 7er (E32) The belt system of had to keep its conventional arrangement. The improvements are in the detail, thus mainly into automatic adjusting of the upper coupling point similarly to the position of the seats. A Airbag for the driver and a Gurtstrammer for the front seat passenger are components of an additional safety package, which had to be however specially paid. Airbag safety system Airbags in the E32 As ideal addition of the seat belts Airbags protect drivers and front seat passengers. Within hundredths of a second the two air bags fill and catch head and torso in the case of a front impact. ___ Bilen: Länk |
|
Paap Reeder |
... bra Mugge! MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej Mugge! Kan väl tyska litet "så där" men fick denna artikel översatt av en "inföding" och jag är väl litet tveksam till profssionalismen i artikeln. Märkte själv att vissa meningar var ofullständiga samt att den hade en "allmän hållning" ... typ som om jag skulle skriva en artikel om pingviner. Nåväl ... den kanske är automatöversatt från engelska eller nått sånt? Var inne på sidan och surfade litet men vet inte om jag kunde finna några kopplingar till NCAP eller dylikt. Det är ju "bra" värden i den och man får hoppas att de är sanna. De styrker ju mina teorier i a f att en hård bil klyver en mjuk. D v s jag dödar många med min enda - om ens ngn stjärna ... Bara man själv inte brakar in i en klippa vid Dovrefjäll. Man kan dock dra in i en bergvägg i 50 knyck och bara behöva rätta till slipsen. Sedan kan man knocka garageväggen i 15 knyck - d v s man kan överväga att låna ut bilen - men man får kanske byta de hydrauliska dämparna samt sätta dit nytt gummi på stötfångaren efter att man stämplat in fiskars häcksax i garageväggen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.