AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.614

har fortfarande vibrationer i drivlina e34

Sida 2 av 2
pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
var sitter bögknuten någon stans på bilen har en bmw 540 e34 som vibrirar lite gran

pata N
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Långt bak på kardanen, nära diffen bak.

Mvh
Os
5
Oso
540i-94
Jag har ägt e28:or och nu e34:or och min erfarenhet är att byte av undre och övre bärarmar ej får bort problemen , det skapar en bättre geometri för vagnen men kräver även en framvagnsinställning efteråt för basta resultat. kostar några hundralappar men värt det.
HAr bytt bakvagns bussningar och stödlager och smörjt "bögknuten" utan några bättre resultat på vibrationer i karossen i hastigheter typ 40-60 och 90 och 110 och även uppemot olagliga hastigheter såsom 160-180 och ni förstår säkerligen.
Jag har haft oloika fälgar och däck och balanserat dem hos olika däckfirmor men inget gott resultat.
Utav en anledning sp bestämde jag mig utav att byta samtliga fyra bromskivor och tro mig , vibrationerna upphörde.
Nu i vintras så upplevde jag viss vibrationer igen men upptäckte att fälgarna var täckta md snö och is, sparkade bort det och den gic som en dröm, dröm sonm jag aldrig trodde fanns .
Nu är detta min bil och inte era, men har no provat allt annat så kosta på nya bromskivor om ni vet av er att de är rostiga och eländiga. Bmw bilarna från gammal era och nyare samt även nyare bilar av vilken art är otroligt känslig .

Känslan är det vi lever för.

Os
5
Oso
540i-94
glömde nämna att centrum ringar har jag på de olika fälgarna. Och alla mina bmw har jag hållt på och bytt armar och lager och bussningar och ständigt lidit av vibrationer , men nu vilket lyft.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lyfter tråden igen då jag börjat få precis exakt samma typ indikationer som molle325 med mera hade.

Jag har haft växellåda och kardan nedmonterad för en längre tid och hade inga vibrationer innan dess. Men de har kommit smygande nu efter monteringen (har kört ca 6 månader nu).
Delade aldrig kardanen.
Bytte hardyskiva (men inte stödlagret).

Antingen är kardanen i obalans, vilket jag inte kan förstå hur. Skulle vara om någon balansvikt trillat bort. Annars låter det ganska märkligt den skulle komma i obalans genom att ligga still.
Jag misstänker att det är bögknuten som ställer till det. Men när monterade ihop allt så såg jag att det var lika mycket fett som innan och för säkerhets skull monterade jag en ny packning (#16 i diagrammet nedan). Såhär såg bögknuten ut när jag demonterade och monterade det : Länk

Men när ni bytte bögknuten, är det #13 i diagrammet ni bytte då?
Länk

Hur ser det ut på slutväxelns sida då? Jag tittade faktiskt inte så noga - var en del klägg där så jag tänkte inte mer på det. Men finns det några detaljer av intresse där? Eller är det bara att rensa bort allt gammalt fett med tex bromsrengöring och lägga allt nytt fett i den nya bögknuten?
Sorry vart fel igen......
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan man på en E34 byta endast homo-knuten eller bör/brukar man byta kardanaxeln samtidigt?

PÅ en E34, sitter hela cv-knuten i detalj #13 eller finns det något även på differentialen? Eller är det bara en helt vanlig fläns på differentialen?
Länk
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag var ute och åkte när det helt plötsligt började "morra" starkt från bilen. Hade 5 mil hem och morrandet var konstant. Efter lite testkörning hemma och lästa trådar här på AP så drog jag slutsatsen om homokinesknuten. Symptomen var ett metalliskt knackande ljud som var konstant beroende av motorvarvet, vid gaspådrag var ljudet högre och vid gasuppsläpp försvann ljudet helt.
Jag bokade tid hos närmsta BMW för felsökning/byte och efter nån timma ringde de och bekräftade mina misstankar. De ville även passa på att byta hardyskiva under operationen, hela kalaset kostade 5600kr inkl arbete, delar och moms. Bil: BMW 750iAL -98, 250000km.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.