AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.613

har fortfarande vibrationer i drivlina e34

Sida 1 av 2
e3
49
e34 Ac Schnitzer
525i AC Schnitzer -95
750i -91
blir snart tokig!!har bytt stödlager, knutkors, kollat hardyskivan och balanserat däcken utan resultat!! det konstiga är att när bilen har stått i några dagar och man ska åka så vibrerar bilen väldigt mycke men när man har kört ett par mil avtar vibrationerna lite!!har ¨ni någon ide``

dåligt märke på däcken brukar medföra vibrationer när dom har stått stilla ett tag. Om man kör sakta så kan det kännas som man har en platt yta på däcken.
e3
49
e34 Ac Schnitzer
525i AC Schnitzer -95
750i -91
Det är michelin och det spelar ingen roll vad jag har för däck för jag har säkert provat 10 par utan resultat!!jag är nog ganska säker på att det är något i drivlinan. provade att palla upp bilen och körde vid ca 50 km/h var den nära att hoppa av pallbockarna, sen vi 90- 120 skakar hela bilden väldigt ireterande!!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag har också fått vibbar på e34an, vibrerar vid 40-60 endast vid gaspådrag. Utan gas eller vid motorbroms inga vibbar alls. Är värst vid start när det är kallt ute men avtar ofta efter längre tids körning, helst landsvägsfart.

BMW har haft min bil i två veckor, provkör och utesluter faktorer stegvis. Däck, fälgar, drivaxlar, stödlager, bussningar ok, inga glapp i kardan men vibbar kvarstår. Nu är det ny kardan som står på tur. Så återstår alltså att se om BMW kan hitta och fixa det.

Min gissning i mitt fall är att det kan vara "bögknuten" (tror det var hasso som döpte den) närmast klumpen som kärvar. Jag gissar att när man startar och det är kallt ute så kärvar den mer, men efter en längre tids landsvägskörning när drivlinan och "bögen" blir driftsvarm så mjuknar han lite i fettet, kärvar mindre och vibbarna minskar. Bara min teori alltså, för det är bara längre landsvägskörning som riktigt kan få mina vibbar att avta. Nån timmes stadskörning kring 50-70 minskar vibbarna knappt alls.

Sen läste jag om nån som bytt till ny "bögknut" och blivit helt av med vibbarna (såna som kommer vid gaspådrag¨i 40-60) men sen har dom återkommit och tilltagit efter bara 6 månader igen. Vet inte varför, men jag frågar mig. Vad händer om man inte centrerar kardanen riktigt så att "bögknuten" konstant få jobba lite i vinkel när bilen ofta går långa sträckor i motorvägsfart? Kan vinkeln göra så att även en ny knut går varm och börjar kärva och vibba bara efter ett halvår?? Vad tror ni? Jag vet inte hur knuten funkar/ser ut inuti, bara att det är fett i den och antar därför att det är ytor som glider mot varandra (vid vinkling) och kan gå varma?

molle

e3
49
e34 Ac Schnitzer
525i AC Schnitzer -95
750i -91
ja bögknuten har jag ju inte tittat men jag har vibbar hela tiden, spelar ingen roll ifall jag gasar eller bromsar samma vibbar!! det skakar inget i ratten men i stolar mm!!

hallå, jag har ju haft vibrationer i min kärra. Där var det homokinetiska knuten (bögknuten) som krånglade, Hasso löste gåtan. Det vibrerade och lät väldigt hårt, metalliskt. Vi tog efter ett helt meningslöst byte av drivaxlar isär knuten som var helt torr. Smorde upp den och oljudet var därmed borta. Vibrationerna bättre men inte helt borta. Jag får ny knut isatt på torsdag och skall sedan se om det blir en "ny" bil igen.

Några observationer om denna knut (i alla fall för mig):

- det fanns en vibration som alltid är där, men den påverkas i intensitet av gas/broms och om knuten är varm eller kall, så det är inte hlet konstant.

- det fanns ett vinande biljud, diskret, jag trodde att det kom från ac-n för det var så ospecifikt. Senare när knuten blev torr och gick varm så blev ljudet riktigt hårt och metalliskt (slå med skruvmejsel på bromssköld) vilket kom och gick.

- vibrationerna blev värre och värre.

Det är ju svårt att säkert säga om det är knuten eller kardanaxeln som är dålig. Om man har tillgång till lyft så kan man alltså slå isär knuten och se om fettet är torrt och då blåsa rent samt fetta in. blir det ingen skillnad så skall man nog satsa på att byta hela kardan alt ngt annat, bussningar, eller vad det nu kan vara (jag är ingen expert på detta). Kanske du i sådana fall skall anropa vibrationsgurun Hasso per powerpost?

/Fredrik
e3
49
e34 Ac Schnitzer
525i AC Schnitzer -95
750i -91
hej raksträckan!!kan inte du skriva tillbaka när du bytt bögknuten??vore roligt och veta resultat mvh david

Ri
39
Risen
525 Touring -92
525 sedan -90
jag har en ganska så konstig vibration också,
men den är som starkast när jag motorbromsar, någon som vet om det är samma fel, den vibrerar och så mest när den är kall, men bara vid motorbromsning, men lite också vid kraftig gas.
tacksam om någon har ett tips, mvh johan
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
raksträckan: Hör av dig om hur det blev. Jag känner igen det där med att det kommer och går. Även vid kraftigare acceleration hade jag i slutet ett metalliskt ljud just i de hastigheterna (40-60) då vibbarna var som värst. Utan gas blev mina vibbar så svaga att det inte märks. Men var det minus grader och man nyss startat gick det knappt att snudda gasen utan att det vibbar i 40-60. Grundregeln var solklar: Ju mer gas (vrid i kraftöverföringen) desto värre blev det.

e34 ac schnitzer: Här är ungefär den ordning BMW kollat/åtgärdat i felsöken på min bil

obalans?
orunda däck från fabrik (vanligare än man tror)?
skev fälg?
skeva bromsskivor (vibb vid inbromsning)?
bussningar fram/bak?
drivaxlar böjda/glapp till klumpen?
klumpen ordentligt fastsatt?
motor/vxllåda (bakre) ordentligt fastsatt?
hardy + glapp/dåligt stödlager?
glapp i kardanen?
kardan skadad/böjd?
kardanens halvor inte hopsatta enligt märkning?
glapp i växellådans lager?
glapp i klumpens lager?
kärvande homoknut?
dåligt centrerad kardan?

Denna veckan är det dags för splitterny kardan inkl homoknut så får vi se om det gör skillnaden. kan inte va så mkt annat tycker ja eftersom i princip allt som rör sig på undersidan är genomgånget nu. Hör av mig när jag fått resultatet.

molle
fa
46
falke
520d-07
530iA-94
Har du fått ordning på problemet Molle?
Blev det någon skillnad med ny Kardan?

Stinger
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ny kardan inkl homokinetisk knut = ALLA vibrationer borta! Rena befrielsen. Bilen går som ny. Som avslut på mitt halvårslånga dilemma med den misstänkta homoknuten, som alltså visade sig vara boven i dramat, kan jag nu med facit i hand summera symptomen som försvunnit:

Symptom av defekt homokinetisk knut i min 540iA e34

1. Vibrationer fanns (kändes i sätet) i 40-60 km/h och tilltog vid gaspådrag (ökat vridmoment i kraftöverföringen). Samtidigt, märktes också ett dovt pulserande infraljud (ungefär dovt morrande) i kupén med samma frekvens som vibrationerna. Motorns varvtal och växelval påverkade inte, annat än att lägre växlar lättare ger mer vrid i kraftöverföringen och därmed större vibrationer. Vid mkt kraftigt gaspådrag hördes under den sista tiden även ett metalliskt slående ljud underifrån golvet/kardantunneln (precis som Fredrik så förträffligt beskrev ovan, som att slå med en skruvmejsel mot en bromssköld) med samma frekvens. Hur vibrationerna skulle te sig vid kraftig motorbroms i 40-60 tänkte jag aldrig på att testa eftersom jag har automat.

2. Vibrationer med lägre intensitet än de ovan uppkom även i ca 75-95 km/h. I denna hastighet var vibrationerna inte längre så beroende av gaspedalens läge. (Dessa vibrationer påminde lite om hur platta däck kan kännas så förväxla inte med det!)

Sammantaget - en hastighetsökning från 0-100 km/h kunde alltså beskrivas som

0 - 40 km/h vibrationsfritt
40 - 60 km/h starka/måttliga vibrationer som tilltar med gaspådrag
60 - 75 km/h vibrationsfritt
75 - 95 km/h svaga/måttliga vibrationer som inte påverkas av gaspådrag
95 km/h och uppåt vibrationsfritt

3. Bägge vibrationsintervall ovan var till viss del temperaturkänsliga. Störst var dom när man startade en kall vinterdag men kunde försvinna nästan helt efter nån timmes landsvägskörning i hög fart (med facit i hand antagligen för att homoknuten blev varmare och mer rörlig på nåt sätt). Men en längre tids körning i låga hastigheter i stan räckte dock inte för att få vibrationerna att avta nämnvärt i mitt fall.

4. Under ett halvår fanns 4-5 tillfällen då jag plötsligt upptäckte att vibrationerna minskat eller nästan försvunnit för att sedan komma tillbaka igen nästa dag oberoende av temperatur. Dessa fall var helt oförklarliga tills jag en dag erfor ett av dem i samband med en fullgas (ej kickdown) acceleration från 30 till 100 km/h efter omkörningen av en traktor. Efter omkörningen var plötsligt vibrationerna i princip borta och förblev borta under resten av dan. Dagen efter var dock vibrationerna tillbaka som vanligt igen. Ytterst förbryllande.

Vid ett annat tillfälle torkade jag bromsskivorna efter en biltvätt. Jag låg i 50 och höll bromsen nertryckt under 4-5 sek samtidigt som jag gav lite gas för att hålla farten uppe. Sekunden efter när jag kör ut på vägen är vibrationerna nästan borta. Jag upptäckte med detta att följande manöver reducerade vibrationerna markant i min bil: Utgå från ca 40 km/h, ge gas och håll samtidigt foten hårt på bromsen. Ligg kvar i konstant 40-60 km/h vid 2500-3000 rpm under ca 5 sek med ett konstant vridmoment i kardanen som följd (vid detta rpm ger V8an 325-350 Nm). Vid de två tillfällen jag gjorde denna 5 sekunders manöver minskade vibrationerna markant och förblev lägre under ett par dagar varje gång. Gissa om jag då var förbryllad varför detta skedde. Men med facit i hand är förmodligen förklaringen att stora utdragna vridmoment kunde få den kärvande knuten att tillfälligt mjukna/värmas upp och kanske ändra position/vinkel så att vibrationerna minskade. Efter ett par dagars vanlig körning hade dock vibrationerna ökat till samma intensitet som vanligt igen.

Av detta drar jag slutsatsen att vibrationernas förekomst och intensitet förmodligen kan variera en hel del från fall till fall och bil till bil beroende på när och hur mycket knuten kärvar. Att mina vibrationer tillfälligt kunde avta (till synes av värme och utdragna vridmoment i 40-60) kanske bara betyder att min knut inte kärvade så mycket som andra fall.

Summa summarum, alla ovannämnda symptom försvann i ett enda slag med ny kardan inkl homoknut. Eftersom hela chassit var ok, stödlager nytt, knutkors, främre och bakre delarna av kardanaxeln visuellt i gott skick (även om de saknade uppmärkning) kan man nog med all sannolikhet ringa in den homokinetiska knuten som orsaken till ovanstående symptom.

/molle

Mu
616
Mustang

540iat -94
Vad kostade en ny kardan?
Smiley©
Tja!

Jag antar att din symptom stämmer in bättre på molle325 än på min symptom jag hade förut, men jag skriver ner det jag upplevde iaf.

Jag hade vibrationer i sätet vid ca 90-110kmh på min E34, fick för mig att det var bakhjulens fel för jag vet att dom är något ovala.
Det var inga jättevibrationer men tillräckligt för att man skulle sitta och irritera sig på vibrationerna i stolen hela tiden när man körde i den hastigheten.

Men en dag kom jag att tänka på att mina vibrationer var borta :-)
Och det enda jag kan komma fram till är att det måste ha haft med mina casterstagsbussningar att göra, jag bytte dom innan jag la märke till att vibrationerna var borta.
Kan ju inte tro att det kan vara så långsökt att det beror på att jag har haft bort bakhjulen och satt dit dom igen på ett annat läge så dom balanserar ut varandra, låter lite otroligt tycker jag.
Så mina vibrationer måste ha haft med mina casterstagsbussningar att göra är min teori.

Jag bytte mina casterstagsbussningar i hopp att bilen skulle spåra mindre fast bussningarna såg rätt okey ut, den spårade inte mindre för det men vibrationerna försvann så nåt fick man ju ut av bytet iaf :-)

/Thomas
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Mustang: kardanen inkl homoknut 5600 kr + arbete inkl felsök 3900 kr. Beggad homoknut skulle jag nog inte köpa. Grisen i säcken.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Hadde samma problem att de vibrerade mer när bilen stått ett tag. Jag körde med ett par fälgar ifrån e39 och behövde centrumringar då navhålet va större på dem. Efter att ha bytt till nya centrumringarna så blev det bättre, men försvann dock inte helt.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
de1ta: jag hade också centrumringar för 5-6 år sen i plast. Är dom fortfarande i billig plast? funderar just nu på e39 fälgar till min e34 men vågar inte riktigt eftersom jag inte litar på centrumringarna.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
De nya jag köpte va också i plast och är också lite skeptisk till detta. Hittar du i metall så kör på de!

-----------------------------
According to Einstain: "The faster you go, the longer you live"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Efter inköp av min nuvarande E34 525iXTA försommaren 2005 så började små vibrationer vid gaspådrag på 1:an och 2:an sakta bli tydligare och tydligare. Till slut så byttes stödlager + hardyskivan på billig (ca. 1200:- i material, 1500:- arbetskostnad) men pålitlig verkstad runt våren/sommaren 2006 med bra resultat - men inte perfekt.

Vibrationerna blev allt tydligare återigen, forumet dammsögs och denna tråd hittades. Efter lite efterforskningar så beställdes en ny kardanaxel försommaren 2007 för cirka 4.600:- inkl. moms, homoknuten ingick! När jag hämtade paketet så såg jag även att stödlagret + ny hardy ingick, enbart dessa delar kostade 1.200:- vid förra bytet, nice!

I augusti så gjordes bytet på min favoritbilliga =) verkstad (arbetskostnad 2.000:-) och när jag hämtade den så kändes den perfekt! ÄNTLIGEN!
Visa användare
17
kjellon
520i Touring -96
rob_t_j72:

Vart beställde du delarna...

Låter prisvärt..

Kjell
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BMW i Danderyd, original såklart ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Inte en tillstymmelse till vibration finns längre, var lite orolig att det skulle smyga tillbaks igen men icke! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.