|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
DSX |
Tjena, ny här. Lite tips till mitt eventuella köp av En mycket fin välvårdad B10 Alpina, finns det några speciella typfel på modellen? Såsom Vanos o annat? Och hur går den i jämförelse med en M5 E39? Mvh David |
|
Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom begagnatguiden för E39 modellen. E39 guiden tar visserligen inte upp Alpina B10 specifikt, men eftersom B10 är baserad på M62 motorn, så gäller det att även kontrollera M62 specifika punkter. ___ Bilen: Länk |
|
|
Ser nu att det även finns M52 baserade B10, för dessa gäller givtvis inte M62ans svaga punkter. ___ Bilen: Länk |
|
|
DSX: Vilken modell funderar du på av B10:an, finns alldeles säkert några vänliga själar här som kan hjälpa dig. Finns mycket i övrigt också här på forumet. Mvh, Johnny |
|
|
Vad jag vet så har alla E39 B10 V8 M62 motorn. Motorn finns i två versioner, med och utan vanos. Vanos kom fr modellår -99 i samband med att 540 fick uppgraderad motor. För B10 så betydde Vanos +7 hk (340->347) och något ökat vridmoment. När det gäller hållbarheten så är den väl generellt bra men det verkar finnas ett känt problem med motorerna. Har själv reflerkterat över att många B10 V8 som är till salu i Tyskland har utbytesmotorer och det diskuterades i någon tråd om vad som var orsaken till rasade motorer. Prestandamässigt ligger den enligt Alpinas siffror något efter en M5 men obereonde tester har gett bättre siffror än Alpinas egna. I och med Automat så lär du ju som förare också kunna upprepa dessa siffror...Alpinan saknar ju också toppfartsspärr... |
|
|
Länk Länk |
|
|
Det trodde jag också, att B10 E39 = V8 men tydligen, enligt aplinas websida så finns B10 baserade på 528i (3.3 liters M52) under de första tillverkningsåren. |
|
|
Mugge: Det finns både B10 3.2 och B10 3.3 men dessa heter just så och inte B10 V8. Finns också en B10 V8S. |
|
|
Jag hade helt missat att han frågade specifikt efter V8 modellerna. |
|
|
Att B10 V8 grundar sig på M62 är väl inte riktigt sant. BMW tillverkade 4,6 liters block åt Alpina där Alpina sedan monterade annan vevaxel, andra kammar, lättade Mahle kolvar osv. Här finns lite läsning. Länk Länk |
|
|
/// M ///: Visst är det som du säger även om jag nog kan tycka att man kan säga att 4.6:an på sätt och vis grundar sig på M62. Stämmer det verkligen som det står på sidan du länkar till att B10:an fick dubbelvanos 1999. Jag var övertygad om att den precis som 540 inte hade vanos tidigare och detta år fick enkelvanos. Du kanske har mer info om det motorproblem som tydligen inte har varit allt för ovanliga? |
|
DSX |
Tack för infon,,, om jag fattat det hela rätt är Alpinan relativt fri från "barnsjukdomar" till skillnad från M5 e39! Skulle va ABS-givarna & AC-kondensorn, annars rent motormässigt ska det vara ganska säkert val... Så imorrn e det dags! |
|
Enligt uppgifter från diverse sidor är det enligt följande ALPINA - B10 V8 (340 Hk) dat 01/97 – 10/98 antal 490st enkel VANOS ALPINA - B10 V8 Touring (340 Hk) dat 08/97 – 10/98 antal 82st enkel VANOS ALPINA - B10 V8 (347 Hk) dat 10/98 – 08/00 antal 854st dubbel VANOS ALPINA - B10 V8 Touring (347 Hk) dat 11/98 – 07/00 antal 204st dubbel VANOS Vad det gäller motorproblem tror jag till största delen är toppackningar. Det verkar som de tidigare V8-orna som satt i B8 4,6 som drabbats mest. Lite osäker på detta. Bromsar fram bör nog kollas en extra gång vid ett eventuellt köp då dessa kostar en slant Gå in på Länk så får ni lite info. |
|
|
Hur står sig Alpinan mot de vanliga M60/M62 sjukdomarna som t.ex. uttänjd kamkedja, lösa oljepumpsbultar, insugsmembran, läckande ventilkåpspackningar med mera? |
|
|
Dubbelvanos? nänä, det är bara m5 som har. B10 o 540 har antingen ingen vanos, eller senare, 99- enkelvanos. Motorproblemen är jag övertygad om att de i grunden beror på det erkänt svaga kylsystemet på e39 v8 generellt. Skillnaden är att en B10 V8 ligger inte och fiser i 90kmh /2000 mil om året när kylaren ger sig, utan snarare 200+/5000 mil om året. Då krävs inte många km på autobahn innan toppen tackar för sig pga överhettning.... |
|
|
Ang dubbel vanos i B10 4.6 -99 -->Länk |
|
|
fel länk, här är den rätta -->Länk |
|
| Hm, ja det står faktiskt dubbel vanos där.... men jag vidhåller att det nog är fel, dock blir jag ju litet osäker... nån med en b10 -99 som har lust att riva toppen o titta efter :P | |
|
Spanade litet på realoem, senare B10 motorer är i grunden densamma som x5 4.8is x5: Länk kan bara se en vanos per cylinderrad där.... Till skillnad från M5 där man ser dubbel vanos styrningen här: Länk Eller? Är jag ute på cykeltur? |
|
|
det fel som har förekommit är topplockspackningar i felaktigt material, man byter till en annan packning (från m5:an?) och sedan fungerar det. Den gamla löstes upp till viss del och sedan pajade den. //Martin |
|
|
seb_540: Det kan inte vara så att 540 E39 fick dubbel-VANOS som årsmodell -99 och därmed 440 Nm medans den tidigare hade 420 Nm och enkel-VANOS? Visserligen skrev jag att B10 inte grundar sig på M62 men isåfall kan det vara en logisk förklaring. ;-) Länk M. Pedersen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.