|
|
|
|---|---|
|
Hej. Det är så att min 525tds -92 är väldigt svårstartad, dvs det tar ofta så lång tid att batteriet dör innan jag får igång den, men håller man bara på tillräckligt länge så hoppar den igång. Det verkar inte vara glödstiften men jag har ett smärre bränsleläckage, men det tror jag inte heller riktigt på. När den väl går igång så går den lika fint och tyst som ett andeväsen i filttofflor. | |
| Den går igång perfekt när den är varm. | |
|
låter som att du har en liten luftläcka nånstans vilket gör att bränslet rinner tillbaka i tanken under längre stillestånd. En trolig och vanlig sak är att slangarna som sitter mellan spridarna torkar och spricker.. De bildar så pass små sprickor att de inte läcker diesel utåt, men tar ändå luft inåt när motorn är avstängd. Byt dessa slangar till att börja med, kostar inte många kronor och du fixar det enkelt själv! Se bara till att få oljebeständiga slangar. Det går åt 1 meter ungefär. (nr 13 här, Länk ) Diesel-räsern /Rickard |
|
| Tack för ett bra svar. Jag skall genast kontrollera det. | |
|
Hej Mysen! Tror att ditt problem är större än så,om jag tolkar din beskriving rätt så har du en pump som sitter nerdränkt i tanken som inte går,vet av egen erfarenhet,prova att ta en kabel snutt och kabla direktström på 23:ans säkring,och provstarta,då ser du om det kommer ström fram till pumpen. Du får demontera pumpen som sitter under stora locket i bakluckan till höger,demontera pumpen med flotören och lså på täningen då hör du om pumpen går,den går bara i några sekunder så att den matar fram bränsle. Risken är stor att det blir en ny pump kostar ca:1800kr. Det som sker nu är att du får mata fram bränslet med startmotorn och insprutningspumpen,som får till följd att ditt batteri tar slut. Kolla i detta forum så hittar du en tråd just om detta problem. Jensa |
|
|
P.S byt ut bränslefiltret,se till att du fyller det med bränsle innan montering,kan även ge dig på att byta glödstiften senare,då vet du att du har ett servat bränslesystem D.S Jensa |
|
|
Jo jag har funderat på om det kan vara de felet, så jag tänkte att jag skulle montera en pump på bränsleslangen i motorrummet. Med en stark och bra pump så borde de funka, och bra mycke billigare än 1800kr. Och bränslefiltret ska bytas, det är fullt med skit, men tror inte att det är det som orsakar startsvårigheterna. |
|
Vantage |
Luktar det Diesel i motor rummet ??? Kolla så dina returslangar från spridarna inte läcker = ( tjuvluft). Kolla alla bränsleledningar/slangar och byt ev ut slangar och ledningar. Det är en av de vanligaste felen. Därefter så är förpumpen ( den i tanken ) en svag länk. Oftast så brukar felet bli när tanken har 20 lit eller mindre kvar. Pumpen läcker och suger luft in i ledningarna så bilen går illa eller blir svårstartad ( om den ens vill starta ) eller så stannar bilen när nivån är för låg i tanken. En ny kan du montera själv i de flesta fall. Priset varierar enl uppgifter på forumet. Jag fick min ( org) för 1100:- men det kan variera upp till 2000:- har jag läst här på forumet. Ett värre senario är om det läcker eller sprutar Diesel från Matarpumpen i motor rummet. Kan va allt från O-ringar/Packningar till att hela pumpen bör bytas ut. Där slutar mitt Know How och du bör rådfråga andra experter på detta område ex Dieselmeken här på forumet. Vantage |
| Jag får tacka för ett bra svar då. | |
|
mysen: du behöver inte skaffa en ny pump om du inte vill eftersom det bara är att koppla bort skitpumpen i tanken slangen som går från armaturen ned till pumpen i tanken fäster du bara i botten och sen övar du prickskytte på den skiten (givetvis efter du tagit ur den,hehe) |
|
| Vettigaste svaret jag har hör haha... Det får nog bli så samt kanske montera en liten pump i motorrummet som bygger upp tryck innan men startar bilen. | |
|
mysen: du behöver ingen pump överhuvudtaget om du har resten tätt bmw 324:orna har ingen förpump från fabrik och dom fungerar utmärkt samt dom 524:or(e34) jag monterat bort förpumpen på. det finns ju handpump att montera för 145kr därfram om man nu har ett läckande system, men eftersom dom bilar jag har/haft gått allt mellan 14000mil till 54000mil utan förpumpar så tror jag nog det går bra ändå,hehe |
|
|
ett tillägg: handpumpen fungerar också som en backventil,så ni bara vet ex på en sådan Länk |
|
| Klarar handpumpen av att dra diesel igenom en död förpump? Dvs. måste jag ta bort förpumpen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.