|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det finns fakta om de olika kamaxlarna som finns till E30 med 6:a? Finns det effekt att hämta genom att använda en original Bmw-kam (skillnad på 320/323/325?),hur effektvia är Zenem och Dr Schrick-kammarna? Vore roligt med info! | |
|
Klart det finns effekt att hämta. Vilka Enem och Skräck kammar pratar vi om? Snacka med PPF, dom har ett par godinar: www.pure-pf.com |
|
|
Det var det som var frågan: Vilka kammar finns det egentligen till E30 med 6:a? :) Vill ha koll på SAMTLIGA modeller inklusive BMW:s egna modeller,skulle vara kul med en detaljerad lista om hur alla kammar är. |
|
STi |
Gå in på www.koed.dk dom har lista med lite fakta. Bara att klicka sig fram |
| Är det någon skillnad på BMW:s egna kamaxlar (mellan 320/323/325)? | |
|
kan klämma till med ett inlägg då.. har en 2.5a m20 -89, som det satt chip (okänt, men 7200rpm klarar den) öppet filter, 3" hela vägen och en shrick kam i.. kommer inte ihåg graderna på den, men nånstans 292, 304 ungefär.. går gött med dom grejjerna på bara.. vart hyffsat rapp å faktiskt bra mycke roligare.. så lite sånt smågodis kan jag rekomendera.. dock ska du inte förvänta dig någon våldsam effektökning, men motorkarraktären blir ju betydligt busigare :) |
|
| Tappade den effekt på låga varv? | |
|
njae jag upplevde ingen direkt effektminskning på de lägre varven.. jämförde med en kompis som hade en orginal -87 325a då.. tror vi båda va ganska överens om att de man la mest märke till va de som hände när man gav motorn lite varv.. lite rappare å råare.. eller faktum vaju att hans inte hade en suck mot min :D jag har kvar motorn liggandes i en lada, hade tänkt bygga turbo på den under nästa vinter.. ska kika då när ja river den om ja hittar någe mer som är fixat innuti motorn, den va liksom färdigpysslad när ja köpte den, så jag vet inte exakt vad det är gjort åt den, mer än de ja skrev :P |
|
|
Jag satt och tittade på Enem-kammarna (Z40+Z45). Vad för karraktär har dem? |
|
| Har Z45:an i min turbo maskin, rätt okej kamaxel. Går att få rätt skön botten samt bra flås på varven :) | |
|
vet om en m20b25 tic som de sitter z45:an i.. tycker den verkar ge riktigt fint register.. tror han laddade nånstans kring 1.5 som mest nu på slutet med en t04, kullagrad.. drog fint som attan från (om ja minns rätt nudå!) ca 2800 då laddet började komma så smått, å sen fullt till omkring 7000rpm.. mycket angenäm kärra att åka :) ska tilläggas att det är en e34 -89 som är olättad :P tror han va sugen på en z58.. nån som kört med en sån nångång? |
|
|
Om man använder Z45 till sugmotor,skulle det vara en bra kombination? Krävs eventuell chippning? |
|
|
antar att den skulle funka ganska bra till sugmotor.. om man har kam å grejjer som tillåter motorn att varva låångt så kan ju ett chip vara en rolig grej, då det flytar varvstoppet en bit över 7000rpm, har man en riktigt vass kam som drar i det övre registret enbart så skulle ett chip nog sitta fint.. överlag så ger ju ett chip ingen våldsam effektökning, som bäst lite jämnare drag över registret, och uppflyttat varvstopp då.. men som sagt, en kam kring 280-290grader skulle nog kunna funka finfint som sugis.. :) |
|
|
Jimboo: Du har möjligtvis ingen länk där jag kan kolla på chip? Om man enbart chippar utan att åtgärda kam/ventilfjädrar,finns det inga risker då varvstoppet flyttas? |
|
|
jag har faktiskt dålig koll på vart du får tag på bra chip åt dom dära :S brukar ju vara lite annonser ute här på autopower å ibland på blocket också.. om du kikar runt lite så tror ja du kommer finna nåt, har ingen aning om vilka chip som är "bäst" heller då det brukar finnas en del.. någon annan kanske har koll på detta? möjligt att motornord har iochf.. å kanske ppf.. du menar risker som i haveri typ? klart risken ökar lite granna faktiskt, ju mer man varvar en motor desto högre krav ställs ju på både vippor, ventiler, fjädrar m.m.. men vad jag har erfarit så ska det gå att enbart sätta i ett chip i en övrigt orginal motor, å då får ju gärna motorn vara i bra skick givetvis :) vad jag vet om m20 iaf så är väl 7-7200varv ungefär den gräns man inte gärna ska överskrida sådär jättemycket utan att ha övriga grejjer i topp å block som är med på noterna så att säga.. eller iaf topp.. hade en 535a för ett par år sedan som jag köpte ett chip till av en kille på blocket, monterade stort öppet bmc filter, å hade ett 3" från katten å bakåt.. den varvade ca 7300 istället för 6500 efter det, då var motorn invändigt helt orginal, men i väldigt bra skick.. funderade på att skaffa en vassare kam åt den också då det faktiskt inte hände så mycket mer effektmässigt efter ca 6000 tills varvstoppet slog in.. |
|
| Okej,tack för infon! Alltid intressant att ta del av andras erfarenheter. :) | |
|
jajjemen, så lite så :) absolut bästa är ju, om man har möjlighet, att prova sig fram.. de går att få snurr i motorn din, kostar en slant med du kommer nog kunna tycka de är värt det :D lycka till vetja |
|
|
Jo,en ny Enem Z45-kam kostade 3800 kr,var faktiskt billigare än jag trodde från början. Sedan tillkommer chippning samt säkerligen nya ventilfjädrar (så man är säker på att sakerna håller). |
|
STi |
Koed.dk har extremt bra priser på Schrick kammar. Jag köpte min 284 kam där. Tror inte att jag gav mer än 3000:- för den, medans motornord skulle ha 4200:- Väldigt trevlig kam det där. Såg att dom hade gjort om sidan lite sen jag var där sist. Värt en titt för dig som går i sådana tankar. Länk Jag gjorde följande med min m20b25: 284 Schrick kam med Styvare fjädrar Portning (topptrim.se) Riktplaning Sportsystem Insatsfilter Väntar på mappning men redan nu så är det en enorm och grym skillnad mot innan, visst det kostar kanske lite mer att sugtrimma men det bli så mycket roligare ;) Motorkaraktären förändrades en aning, motorn känns nästan som en riktig M-motor. |
STi |
Glömde ju skriva att jag bytte allt i toppen samtidigt, allt från vipparmsaxlar till oljerör. Gjorde också en Mirrafräsning av ventilsätena i samma veva... |
|
Tack för ditt tips STi! Min motor är nerplockad och toppen håller på att totalrenoveras med nya vipparmar samt oljerör. Alla packningar byts samtidigt och remmarna byts. Bör garantera lite driftsäkerhet vid mildare motorjobb. Toppen ska lämnas iväg för planing samt portning,ventilsäterna ska Mirafräsas och sedan bör motorn vara i gott skick. Avgassystemet är Simons 2,5",med 2 ljuddämpare. Resten på bilen är i dagsläget original,testade att montera 735 LMM samt spridare men bränsleförbrukningen steg mer än vad effekten gjorde. Om jag skulle använda de delarna du skrev tror jag att motorn skulle trivas bättre med 735 LMM med tillhörande spridare. Är bilen okej att köra även fast den inte har chip? Hur mycket effektskillnad blev det på ett ungefär? 20-30 hkr? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.