AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.627

Hur många av er med e39 touring har vibrationer?

Sida 2 av 2
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
seb_540:låter märkligt att alla dem du testade hade varit i polen på krockreprationer.
Ne du säger som ovanstående,vakna upp nu,de flesta E39 är väldigt känsliga beroende på vilka fälgar o däck du valt att köra med.
Givetvis är org utprovade o de fungerar bäst till bilen,så är det alltid.
Jag har aldrig kört en e39a utan vibrationer... Eller jo... Det var när pappa körde sin 520 -00 HELT NY... Den var det inga vibrationer på... Han sålde den 2003 och den hade då gått 10000 mil.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
MÅNGA VÄRKAR HA FÅTT MÅNDAGSEXP.TRÅKIGT FÖR DOM.MEN ÄVEN FAST DET ÄR EN BMW,SÅ BRUKAR DET DYKA UPP PROBLEM O SAKER O TING GÅR SÖNDER VID 20 000MIL. ÄR VELL RETSÅ SJÄLVKLART.BMW BILARNA I SIG BRUKAR VARA RETSÅ HÅRT KÖRDA IBLAND.KLART DELARNA BLIR UTSLITNA NÅN GÅNG.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Man blir ju lite konfunderad när man läser om alla e39 med vibbar. Men en sak kanske man ska tänka på, och det är att det är väl mest de som har problem med vibrationer som skriver, många har säkert inga som helst problem på sina e39 och har då ingen större anledning att diskutera vibrationer heller. Själv har jag inte tillstymmelse till vibrationer och inget är heller bytt i fram eller bakvagn enligt dokumentationen. Ändå har ju bilen rullat 20 000 mil eller kanske mer, om man vilket jag inte tror, skulle ha blivit lurad på mätarställningen. Jag har just kört 10-15 mil idag med dubbdäck och riktigt funderat och känt efter om det vibrerar i stol eller ratt och inte känt ens antydan till vibbar. Det här är visserligen min första Bmw, men innan jag köpte den så provkörde jag ett gäng e39touring och märkte inga vibrationer på de heller. Däremot tror jag att det är viktigt att använda däck av god kvalitet om man vill slippa vibrationer. Helst Michelin i mitt tycke, eftersom de brukar ha god rundhet och balans och även hålla sig så även efter åtskilliga mil. Hur många gånger har man inte kört bilar med lågprisdäck som funkat fint när de har varit nya men efter några hundratals mil blivit både orunda och obalanserade.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
dicka o: Givande inlägg.. Det behövde man inte vara raketingenjör för att begripa, synd att det inte bidrar med det lilla minsta i disskutionen.

Uppenbarligen är det en mängd e39 som dras med dessa problem, antagligen finns det någon kontruktions relaterad svaghet som gör e39:ans konstruktion extra känslig för vibrationer. Var denna svaghet befinner sig vore väldigt intressant att gå till botten med, något som tydligen är väldigt svårt.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
bra att du förstår? man bör va flygtekniker bra va..
Dicka : Förstår inte argumenten... Anledningen till denna diskussion var just det om hur många som har vibrationer i sin e39a... Inte hurivida bilarna är "RETTSÅ HÅRDA KÖRDA" som du uttrycker det.
Bmw har problem med vibrationer, då mest i framvagnen. Dom verkar vara väldigt känsliga eller klena i framvagnen. Enda sättet att slippa det är väl att byta alla länkarmar, stag och dylikt. De enda däck och fälgar jag kunde ha utan vibrationer på min 540 var standard bbs 16" fälgar och trx-däck. Då kändes vibrationer väldigt sällan. Ändå hade jag kollat framvagnen och enligt bilmeken var allting ok där, typ inget glapp eller så. Jag tröttnade och sålde 540:in

Bmw är rätt okey!!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
dicka o: Flygtekniker tror jag inte man behöver vara för att förstå att e39 har mer problem än andra BMW med vibrationer. Tror nog 3 serien är mer "hårt körda" än 5:orna som ofta körs av lite äldre män med mer förnuft, pengar att hålla efter bilen och ofta en mindre aggresiv körstil..

Visserligen så råkar jag vara utbildad flygtekniker men jag jag tror inte det har med saken att göra. Dock så är vibrationer i ett luftfartyg ofrånkomligt..
52
447
528:n
528i -96
Kan bara hålla med. EN BMW E39 har oftast vibrationer om man inte byter allt i framvagnsväg, balanserar 100ggr per år, svarvar bromsskivorna varje service... Lite överdrivet, men det känns som om det är en Vibrationsförbannelse över dessa annars så trevliga o fina bilar.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
528:n: Jo, det kan ju inte vara så att allt i framvagnen är dåligt utan man byter ju "allt" pga okunskap, eller hur? Någonstans finns den svaga länken.

Är själv väldigt sugen på en nyare e39 men man undrar ju om det är ett bra val egentligen.
Tänk om någon hittade "den svaga länken", han borde få Nobelpriset!
Bilen var väl byggd för att gå bekvämt...Därav tusen bussningar och stag:)
Miper335
Jo min bil har haft en hel del vibbar men det har också haft naturliga orsaker i form av dåliga däck/hjulinställningar samt dåliga bromsskivor.

Har bytt dessa saker samt stab.stag i framvagnen och de flesta vibbar försvann.( stagen är billiga )

Skall även byta silentbussningar i bakvagnen samt stötdämpare runt om så skall ljuden försvinna helt. ( som dock nu bara hörs på dålig väg )

Började med att göra en hjulinställning och inhandla nya Michelin dubbade vinterdäck och ALLA ljuden försvann...

När sommardäcken kom på kom ljuden tillbaka....kassa däck alltså.

Min bil hade då rullat 21500 mil och detta vara första gången som NÅGOT byttes.

Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Har precis haft min på verkstad och bytt bakvagnsbussningar, mittre styrstag samt fram och bakvagnsjustering. Har fortfarande vibrationer, blir så trött!! Dom gick även igenom alla stag och bussningar och det såg bra ut, vet inte vad nästa steg blir? Några tips?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.