AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.626

Hur många av er med e39 touring har vibrationer?

Sida 1 av 2
De flesta ägare till e39 touring som jag har pratat med vittnar om vibrationer på sina bilar... Hur är det egentligen? Det verkar vara ett standardfel på dessa vagnar?
Skulle snarare vilja säga att det är ett standard fel på alla E39:or... I alla fall var det så på min 525:a.
Måste ju finnas system för att utesluta olika grejer som åstadkommer vibrationer då? Man kan ju inte behöva byta ut hela vagnen inkl däck o fälgar för att åtgärda problemet?

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
På min gamla 523:an brukade jag känna vibrationer i ratten och rumpan, med den som jag äger nu är det helt OK dock förmedlas det väl lite från vägen upp till ratten. Men det är OK det med, så skall en riktig vagn göra...
Men en sak har man också märkt - så fort man lämnar svensk asfalt upphör alla dessa vibrationer...och det blir bara smoooooth ;)
mi
22
mihsto
535 IA E 39 -97
äger e39 535ia har vibbar enbart mellan 80-110km/h undrar om dett är inte fel på stabiliseringstagen fran för att ratten skakar men inget när jag bromsar skall byta stötdämpare och fjädringar om två veckor då skall jag se om dett blir bättre
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
hade vibbar när jag köpte den.bytte silentbussningarna slut på vibbarna///
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hadde vibbar bytte länkarms bussningar, hjulinst va mkt bra att göra!
samma här.. har haft sen jag köpt, rejält seriös ombalansering samt byte av bromskivorna fram gjorde att det minskade till nästan ingenting..

dock så är länkarmsbussningarna dåliga ochså, dom ska bytas till sommaren så hoppas jag och tror att det blir helt bra..

/mvh jocke
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Har en -97 528Ia som gått ca. 16500 mil, inga vibrationer i min bil, hade lite vibrationer med orig. 15" som inte var riktigt runda men med nya 17" så försvann det.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hade det med lågprisdäck. Med riktiga däck nope.
Ni som har bytt grejer... Har ni bytt många olika grejer inann ni har hittat felet?

Om annars...Hur visste ni vad som skulle bytas?
Är länkarmsbussningar detsamma som silentblock?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nix. Länkarmsbussningar skulle jag definiera som de små gummibussningarna som sitter i ändarna på diverse styrleder fram och bak. Silentblocken definierar jag som de fyra stora bussningarna bak som håller bakvagnen...
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
har de mellan 80-90,inte i några andra hastigheter.
Tror mycket på fälgarna då jag hört att allt annat änn org på en e39 gör bilen mycket känslig i ratten vid vissa hastigheter.
Har 18" rondelfälgar på min med relativt låg profil.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Annars är det styrledernas bussningar om det vibbar därfram..
se
661
seb_540
328i M F30
Inga vibbar, 22500 mil. Inga kvitton på att några bussningar ska vara bytta, trots omfattande dokumentation. Är litet elak och tror att de flesta med vibbar kör en bil som varit autobahn krockad.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
"autobahn krockad"

Isf är de ett antal ju....
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
seb_540:
Vad baserar du sådana utlåtanden på ? Vibrationer i E39 är nästan mer regel än undantag och då menar alltså du att en övervägande del av Sveriges E39:or varit på autobahn och krockat ? Vakna upp nu va...
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
styrled lika med p-ände! det du tänker på ang länkarmarna är kulbultarna till spindeln! lr?

se
661
seb_540
328i M F30
Sorry, inte menat att förarga någon. Det är bara det att när jag letade min E39 plöjde jag igenom ett gäng bilar som lät bra på papper, men vars historik inte höll för granskning. Förfalskade böcker, långa stillestånd i Tyskland, brief med re-import kod (dvs varit i polen på billig krockrep) etc. Flera av dessa objekt hade skumma vibbar osv. Den som varit på Tysklandsresa vet hur vanligt det är med ofta polskreggade släp som drar runt på en krockad bil...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fatij: Jo det är oftast i de yttre kullederna som länkarmarna blir glappa..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.