|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har läst mig till att usa modellen av M3 fick en 3.2 liters motor på 240hk (s52us). Den europeiska versionen av M3 hadde en motor som samma volym men med 321hk. Vet någon vad det är för skillnad på dessa motorer? BMW i usa har i vissa fall installerat en dinan kompressor och fått ut ca 350hk från s52us motorn. Om denna motor tål den här effekten, varför hadde den endast 240hk till att börja med? | |
|
Läs mer om M3 US här: Länk Det var inte BMW själva som monterade kompressorerna, utan tuningfirman Dinan. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Denna text kommer från en artikel här på autopower.se "Sedan förstår jag att det inte är konstigt att allt ser perfekt ut. Ägaren berättar att BMW i USA trimmar sina bilar med Dinans produkter efter kundens begäran. BMW i USA har nämligen ett avtal med Dinan och all trimning sker hos BMW:s egna verkstäder." Det är ändå skillnaden mellan motorarna i orginal utförande som jag är intresserad av. |
|
|
Kan det inte ha nåt med skatteklasser, avgaskrav eller dylikt att göra att M3an var annorlunda där. Mvh Johan |
|
|
Fötmodligen, jag har läst något liknande på en norsk sida. Det kan förklarar varför det är skillnader, men inte vad skillnaden är. På samma norska sida sägs det att usa modellen inte har VANOS. men det säger mig inte särskild mycket. Anledningen till att jag frågar är att jag är spekulant på en usa M3 med Dinan kompressor och är fundersam över hållbarheten efter en effektökning från 240hk till ca 350hk. Om orginal usa motorn är en strypt varient av den europeiska så har jag kanske inget att oroa mig över, men är usa modellen byggd för just 240hk så är effektökningen ganska kraftig. |
|
| Motorn i den amerikanska M3 e36 är inte en strypt version av den europeiska utan konstruktionsmässigt mer en borrad, strokad o trimmad 325/328 motor och ganska olik en eurpeisk M3 E36 enligt den här artikeln. Länk | |
|
Thanx, det var just denna typ av info jag var ute efter. Med min begränsade kunskap om motorer så säger mig att en ca 110hk effektökning av usa motorn med hjälp av en kompressor förkortar motorns livslängd ganska rejält. Någon som har några åsikter om hållbarheten? |
|
|
96-99 varianten är en variant på M52 med gjutjärnsblock och är inte lik euro M3 motorerna alls. Däremot håller den alldeles utmärkt för 350hk med en snällt laddande kompressor. Lägre trimningsgrad orginal är inte samma sak som sämre hållbarhet. |
|
|
Mic_72: Jag är den förra ägaren till den M3an som du är spekulant på. Som det skrevs här i tråden så är anledningen till att USA inte tog in Europa M3 motorn p.g.a. avgaskraven, "emissions". Som det nämns här så är blocket av gjutjärn och är därför mycket hållbart, definitivt starkare än ett alu block. Kompressorn laddar bara 6-7psi vilket är mycket lite och därför håller dessa bilar otroligt bra om inte bättre än en Euro M3 3.2. US M3an har enkel VANOS, alltså inte dubbel som Euro M3an och därför inte samma strul som dubbel vanosen har på euro m3orna. Denna bil var såld hos BMW, Devon Hill Motors i Pennsylvania och den firman monterade även kompressorkittet då de är en auktoriserad Dinan verkstad. Jag köpte bilen av min förra granne så dessutom var den första ägaren till bilen. Han bodde i USA i många år, men flyttade hem i slutet av 2002 och tog med bilen som flyttgods till Sverige. Han körde väldigt lite med bilen när han ägde den, och åkte mest till golfbanan med den. Han hade alltid bilen i garage och vårdade den med perfektion. Jag köpte bilen sommaren 2004 och hade den i lite mer än ett år. Jag är superpedant och lämnade bland annat in bilen till Stockholms bilvård i sthlm, 2 gånger under den tiden som jag ägde bilen. Jag kan rekommendera Jörgen som jobbar där. Han är kung på att polera bilar. Jag hade även bilen på service hos "Perra", på Bil och Motorteknik i Huddinge, som är enligt mig den bästa BMW-verkstaden! Själv så har jag aldrig sett en finare BMW M3 (E36) än den som du har kollat på, Mic_72. Jag kan garantera att det är den mest välbevarade M3an i Sverige. Endast sommarkörd, aldrig omlackad, mint condition helt enkelt. Om du har några fler frågor om bilen, om du t.ex. undrar om något tekniskt med motor etc så är det bara att maila mig på: bmw.power@hemmail.se Jag har även numret till den första ägaren om du skulle vilja fråga honom något! Lycka till med bilköpet! Mvh Tobias Aschbacher |
|
|
Glömde att tillägga det är med hållbarheten på motorn. Dinan har lagt ett lågt laddtryck på kompressorn på 6-7psi för att den just ska ha en lång livslängd. Dinan levererar kompressorn med en 4års garanti för maskinfel från BMW-firman som utfört installationen! Det finns folk i USA som har ökat laddtrycket till mellan 10-12psi och pressat ur mellan 380-450hk från dessa motorer utan problem. Om du vill ha lite mer kött på benen så kan du besöka www.dtmpower.net och söka på deras forum om Dinan M3or. Det finns massor av folk där som har en Dinan M3a och som dessutom har trimmat sina bilar. /Tobias |
|
kilroy |
För att komplettera Kalle Hansens svar lite...Dinans modifieringar görs dels av Dinan själva och dels av Dinanauktoriserade verkstäder runt om i USA. Dinan är kända för mycket hög kompetens när det gäller modifieringar av BMW. Dom är inte billiga...men bra. I USA rullar det många Dinanmodifierade BMW, jag har kontakt med 7-8 stycken ägare och intrycket är mycket övervägande positivt. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Är dessa USA-modifierade M3:or lika roliga att köra som en vanlig europeisk M3:a 3,0 eller 3,2? Har de samma accelerationsförmåga tex som en europeisk variant? De borde väl väga lite mer ioma de har ett gjutjärnsblock istället för ett aluminiumblock, vilket borde påverka accelerationsförmågan.., eller har jag fel därom?? // Jögge |
|
|
Jag har nu läst detta reportage--> Länk och är övertygad om att den är minst lika rolig att köra som en europeisk variant... // Jögge |
|
|
Jögge38, jag har både kört M3 3.0 och 3.2 Euro, samt självklart US M3 3.2 med Vortech kompressor från Dinan eftersom jag ägde en själv. En USA M3a med kompressor har för det första ett helt annat vrid jämfört med Europa modellen. Den drar fint på vilken växel som helst men har ändå kvar den typiska egenskapen med BMW's 6:or, att den drar mer och mer ju mer man varvar. Med andra ord en skojig körupplevelse :) Vikten på en USA M3 3.2 är 1440kg. Vet inte exakt vad en Euro M3a väger, men jag antar att det är rätt så lika när det gäller vikt. /Tobias |
|
| Kan även tillägga att jag har kört en M3 (E46) med SMG 2 låda, och även där kan jag säga att jag tycker Dinan M3an är grymt mycket roligare! | |
|
Alla icke USA spec M3:or har gjutjärnsblock, både 3.0 och 3.2. Det skiljer inget i vikt. Här har M52 alu block, men det har inte M52 i USA. |
|
|
Tack för infon "ILiveToRide"! Då har vi nog fått med den mesta infon om dessa bilar! :) /Tobbe |
|
|
Tack för infot, Tobias. Förumet på www.dtmpower.net är temporärt nere men jag skall hålla ett öga på den. Bilen är i extremt bra skick men jag såg en sak som jag är lite fundersam på. Bultarna som grenrören satt fast i ser inte så bra ut. Om grenrören måste av någon anledning tas bort i framtiden så ser dessa bultar ut att kunna gå av. Hur sitter dessa bultar fast i motorn? Jag tänker främst på vad som händer om de skulle gå av. Detta kanske inte är en fråga för denna tråd med tanke på rubriken. Jag kommer kanske att be att få hissa upp den igen, ta en bild på dessa bultar och höra mig för om detta. För övrigt så var bilen som ny, jag blev lite chockad över det. |
|
|
Tobias: Så i princip så skulle du rekommendera en USA-modell framför de europeiska varianterna beroende på det jämna vridmomentet med USA-modellerna? Det låter ju bra om även kompressorerna har en lång livslängd... Om jag ska vara lite petig, så gillar jag inte hastighetsmätartavlan i USA-modellen. Det finns iofs en km/h-skala innanför mile/h-skalan, men jag skulle ändå föredra att km/h-skalan var den mera framträdande. Men sådant går väl att byta ut hoppas jag...? // Jögge |
|
| Mic: alla bilar som har rullat i några år har bultar som ser rostiga ut. Anledningen till detta är att det blir mycket varmt där. Bultarna till grenrören på en sommarkörd bil är inget problem att lossa och kommer inte att gå av. Däremot är det värre med en vinterkörd bil som har rullat i salt. Oroade inte över att det ser rostigt ut! Mvh tobias | |
|
USA varianten har inte jämnare vridmoment. Med kompressor har de högre vridmoment (det måste de ha för levererar med effekt vid lägre varv) tidigare i registret, de varvar inte lika mycket. Vilket gör att de har mer effekt tillgänglig lägre ner i registret, vilket kan upplevas som att de är starkare för man måste kanske inte växla ner för att vara på samma plats på effektkurvan. USA M3:an har lägre topp vridmoment än euro M3 vid högre varvtal och de varvar 1000 rpm mindre. Euro M3 har överlägset bättre vridmomentkurva om man jämför orginal bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.