|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Högre klass är ju svårt att säga och väldigt subjektivt, men Åtminnstone Audi är väl inget budgetfabrikat det heller. Själv har jag åkt AudiA6-2,6 tidigare och varit nöjd med kvaliteten Bmw har jag kört så kort tid, men kvaliten känns mycket lovande hitintills. | |
| Ja, det är alltid svårt att säga genom att bara titta på en bil hos handlaren. Och tror inte det är många biltillverkare med brett modellprogram som håller lika hög klass i alla modeller. Jag drar inga slutsatser hur VW Phaeton är efter att ha åkt en VW Fox. Jag drar heller inga slutsatser om resten av BMWs nuvarande modellprogram efter att ha kollat på den enlig mig plastiga, opraktiska och hutlöst dyra BMW 1-serien. | |
| Absolut som du säger. Mercedes har ju borgat för kvalitet förr, men efter att ha sett en vältklasse på nära håll med motorn isärplockad inser jag att kvalitet inte behöver ha något med Mercedes att göra alla gånger. | |
kilroy |
Det råder nog ingen tvekan om att BMW är ett statusmärke i vissa kretsar. Bland herrar i 50-årsåldern är en föhållandevis ny BMW ett sorts framgångsbevis. I dessa fallen kan säkert BMW`n bytas ut mot en Audi eller Mercedes i motsvarande klass. I andra kretsar har BMW också blivit ett statusmärke fast av en annan dignitet. Inte minst i städer som Malmö har BMW blivit ett statusmärke bland många yngre invandrare fast inte på samma sätt som för den portföljbärande 50-årsherren. Det handlar om olika psykosociala mekanismer. Tyvärr utmärker sig många yngre BMW-förare med invandrarbakgrund på ett för omgivningen negativt sätt i trafiken. Det hade dom troligtvis gjort även som ägare till andra bilar än BMW men det ger lite dåligt rykte till BMW som bilmärke. Det är ju heller ingen slump att polisen "bevakar" och har extra koll på många yngre BMW-förare. Som motvikt kan man också konstatera att på många mindre orter i Sverige så innebär det högre status med trimmade och hårt stylade Volvo... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Jag skummade igenom artikeln och det märks att han undervisar vid handelshögskolan i GBG och inte vid HHS i S-holm. :) I övrigt tyder mina empiriska erfarenheter på att Kilroys analys/slutsats ligger nära det jag iaktagit. En kamrat till mig har valt bort BMW trots att han egentligen föredrog BMW för att han inte ville ha en bil som ungarna i förorterna givit ett dåligt rykte. Tilläggas ska att han bor i Djursholm och nog är lite statusmedveten. :) Även andra inte fullt så statusmedvetna har muttrat pizzaracer när jag nämnt BMW som alternativ vid bilköp. I Tyskland är det min erfarenhet att bara ett tyskt märke ger riktig status och det är Mercedes. För min del kvittar det (9 år som nöjd ägare till en Mazda 323 innan jag upptäckte glädjen med att köra en bil talar för det). Jag trivs aldrig så mycket med min BMW som när jag befinner mig på en tom bra väg med god sikt där ingen (framförallt inte poliser) ser mig. Vidare har jag ingen märkning på bilen som säger vad för motor jag har (en säljare på BMW försökte pracka på mig det, men icke) och har inte haft det på någon av mina tyskar eftersom det inte är intressant. Men naturligtvis har vi alla olika behov. Mvh Mikael |
|
|
men varför är folk negativa mot BMW? för att dom inte har råd? Dom tjatar jämt på jobbet om blattebil hit å blattebil dit, tror mer "blattar" kör apfel(opel) än BMW. "BMW är ju inte ens nån riktig bil" nähä är en passat mer bil? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Håller med Cruser i hans inlägg! Speciellt när det gäller alla förutfattade meningar om att alla BMW ägare är Utlänningar alt kriminella! Visst på 80 talet hade vi det klassiska utrycket pizzaracer, då de flesta framgångsrika utlänningarna valde att åka V8, då främst Camaro och TransAm! Sedermera har Mercedes och BMW kommit under 90-talet. Men tycker själv att den kategorin mer och mer gått över till exotiska Japanare, eller smaklöst stylade Volvo S60 eller Opel calibror! Självklart kommer väl det att alltid vara en viss status att köra en NYARE Bmw, trots den försämrade kvalitén på de senaste 6-9 åren! MVH Patrik |
|
Bones: instämmer... V70-förare är skitfarliga... behöver inte vara någon turbo-modell heller! BMW är idag högstatus, på gott och ont. Men var på 80-talet ännu mer högstatus då t.ex. inte Audi och Volvo kunde konkkurera. _____Vraum!_____ |
|
| måste säga att opel calibra faktiskt är den fulaste bil ja sett, rostar så de skriker oxå | |
|
Cruser: Själv är jag om man nu skall kalla det negativ mot BMW pga av att det finns så många bra alternativ till oftast rimligare peng. Sen gillar jag inte BMWs nuvarande design heller men det är ju väldigt subjektivt. Skulle aldrig kunna påstå att något märke är överlägset alla andra, speciellt inte i en så konkurrensutsatt marknad som bilmarknaden. Fast nu tror jag iofs att du mer menade BMW i trafiken vilket jag inte har ett bra svar på förutom vad som är sagt sen tidigare. |
|
|
Många BMW ägare köper märket och konceptet. Jag ser en hel del såna människor. Arbetskamrat med M3a överväger seriöst att skaffa en Audi TT, för att den har en frän design (enligt honom). Vad säga? Trist men sant. Själv är jag toknöjd med min 540 från 2001 och hoppas att Audi kommer med ännu coolare modeller i framtiden :-) |
|
| A lind: finns massa KIA som är billigare än BMW, tycker int själv att en e36 325 är mkt dyrare än en t.e.x volvo 850, men den e snyggare å större motor. | |
| Cruser: Att det finns billiga KIA tvivlar jag inte på. Finns det några roliga? Min poäng var ju att begagnade BMW var bra pris/prestandabilar med förhållandevis högt statusvärde. Därför är troligtvis många fardårar BMW-förare. | |
|
Instämmer med Andersk om att många Bmw-ägare köper märket och konceptet. Har för mig att jag sett en annan undersökning som jämförde olika "typiska" bilägare med varandra där den "typiske" bmw-ägaren visade sig gärna köpa dyra klockor och andra statusprylar. Ett viss bilmärke drar till sig en viss typ av personlighet bland bilköparna och eftersom "myten"/konceptet för just Bmw-bilar (framför allt om man tittar runt här på forumet) är att det är bilar med enorm körglädje och superb väghållning vore det väl lustigt om ägarna inte vore bilförare som är ute efter just detta och tar vara på dessa egenskaper genom att leka Nurburgring emellanåt... ;) Om det nu inte är så att bilen köps endast för det koncept och status som den står för... T4 -99 |
|
| A lind; läste bara att du e negativ mot bmw, men håller med dig om pris/prestanda är bättre än andra märken | |
|
Jag talade med några tyska killar i åldern 30+ som kom till mitt förra arbete och skulle göra ett jobb åt oss. De fick mig att må lite dåligt, men vad de sa så tyckte de rent av illa om Bmw, Volvo var klart mycket bättre, kanske bättre än deras egna märken. Den volvo V40 jag körde (inom jobbet) var helt ny men jag gillade inte den och sa till dem vad jag inte gillade, då förstod de ingenting. Vadå menade de Volvo är ju jättebra och vad bra man sitter i dem :-) (alla har rätt till sin mening). De här tyskarna gillade Audi, väldigt mycket och det var deras favoritmärke, likaså Mercedes men de nämnde det märket med respekt och sa att det är fina bilar och erkände inte de enorma rostproblemen de haft. Porsche var en riktig sportbil ansåg de (håller med). Anledningen varför de inte gillade BMW främst var att de framförs av yngre turkar och speciellt cabbarna, E36, de var riktigt riktigt trötta på det tydligen. Dessutom tillråga på allt gillade inte BMWs interiör som instrumentering som de tyckte var gammalmodig och ful?? (Jag fårstår inte och kan inte hålla med, BMWs instrumentering är mycket logiskt och välplacerad och fungerar bra, dessutom väldigt snygg speciellt i mörker med sitt röda sken.) Annars var designen okej tyckte de. Men hur kan någon vara så enkelspårig att man ratar ett märke pga att man sett många framföra det som man inte gillar. Jag ser BMW ägandet på ett sätt, man kör det man gillar! Dessutom brukar jag säga till alla att där jag kommer ifrån var min far först med att skaffa BMW, långt innan folk började överhuvudtaget se BMW eller köra dem. Sedan att märket började brukas av en hel del mindre intelligenta grupper som tex kriminella kretsar osv pga sin prestanda är inget man själv ska behöva lida för. Varför sluta med någonting bara för att andra har börjat? Eller är det så att "ni" slutar ha vissa kläder också för att ni sett "andra grupperingar bära sådana?" eller väljer bort affärer tillochmed? Jag har bara en sak att säga och det är att trångsynheten är stor i landet och fegheten. Trimmade Volvosar och GTI vagnar är dem som framförts vårdslöst där jag har vuxit upp, visst BMW också samt en hel del andra men inte i samma skala. Jag är helt säker på att ju mer någonting hörs desto mer uppmärksamhet och irritation skapar det. Tex min sambos mor säger att alla BMW låter och man hör direkt att det kommer en BMW. Rätt lustigt faktisk, men hennes sommarstuga låg ie tt område där det fanns bla 1st 325E36, 2st 525E34, 1st 520E34 och alla har M52 motorn (är det väl?) och som ni vet mullar den ju lite extra speciellt med dåligt avgassystem eller sportsystem. Sedan jag köpte 318 och kör mestadels den så kan hon inte höra bilen, konstigt alla BMW låter inte? Det jag vill säga är att det räcker att bara varva till 4000rpm eller dra lite extra med en BMW med 6a under huven för att det ska låta och mindre insatta människor anser då att bilen tävlar, showar, kör som en galning. Sedan finns det en hel del som faktiskt ger järnet och då låter det ju "satan" och oftast så hörs ju BMWn med 6an högst och det är den folk fäster blicken mot. Jag anser att mycket av kritiken är obefogad och BMW förarna kör inte värre än ngon annan som tex framför någon liten japps GTI-burk eller Volvo/saab turbobil. Ofta är det just sådana som ska hävda sig och "plocka" skalper från BMW vilket tydligen är väldigt viktigt. Idag finns det ju så mycket mer bilar med prestanda i och motorljud för vettiga pengar så jag tror knappast folk bara kör BMW på ett oansvarigt och vårdslöst sätt, speciellt inte när försäkringspremierna är hutlösa gentemot många andra märken med samma eller bättre prestanda. Nej jag anser BMW förares körsätt är överdrivet, det handlar inte om att hornen i pannan växer fram såfort man kör BMW utan de finns där och kan växa fram vad man en kör för bil om man nu tycker om att köra "aktivt". |
|
kilroy |
Innehållet i BMW´s varumärke avgörs av flera olika parametrar. Dels finns det "officiella" innehållet som företaget BMW försöker förmedla och dels finns det "icke officiella" innehållet som BMW-ägaren förmedlar. Om det är så att många av BMW-förarna ger det "icke officiella" varumärket ett negativt eller icke önskvärt innehåll så kan effekten bli att många tar avstånd från BMW som bilmärke, speciellt om det finns andra likvärdiga prestandabilar att köpa. Det är inte det minsta konstigt, det är en mycket välkänd effekt inte bara i bilbranschen. Det är också ett problem som många biltillverkare brottas med i sin marknadsföringsstrategi. Apropå kläder...jag är övertygad om att palestinasjalar och näbbskor är betydligt vanligare bland vänsteranhängare och miljöpartister än bland moderater. Är det en slump...knappast. Kläder, bilar, var vi bor, var vi handlar + massor av andra faktorer styrs delvis av medvetna val, antingen för att markera en grupptillhörighet...eller för att markera att man INTE tillhör en speciell grupp. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
| Tur att man inte är en regelbunden läsare av Sydsvenskan.Denna artikel kan väl kategoriseras som typiskt kvällstidningstrams. Möjligen säljer man nåt lösnummer till någon icke BMWförare som är avundsjuk på dem som har råd att handla en bättre bil än personen själv ifråga. Egentligen inget som ens är värt besväret att bemötas utan borde omedelbart förpassas till det runda arkivet./ resencenten. | |
|
Håller med Bones på föregående sida. De här artiklarna och inläggen bygger aldrig på statistiskt underlag utan snarare selektiv varseblivning, fuskempiri och fördomar. Både artikeln och rapporten är ren smörja. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Ganska dum artikel. Man köper en BMW för körglädjen och i viss mån kvaliten. Dumskallar bakom ratten finns det nog i alla bilmärken. Bmw är rätt okey!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.