AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.286

Bmw-förare diskuteras t.o.m. på debattsidorna

Sida 1 av 3
Det är inte direkt varje dag som bilägare diskuteras på debattsidorna... Lita lagom retsam med Bmw-ägarna... Länk

Citat från artikeln:
"Av de intervjuade säger 23 procent att statusen är mycket viktig när grannen väljer bil och 30 procent säger att statusen är mycket viktig för svensken i gemen. Forskarnas slutsats är att bilköparen är betydligt mer intresserad av status och av att förstärka den egna självbilden än vad han eller hon erkänner ens för sig själv."

"Vad säger då Olof Johansson-Stenman om Malmögåtan, är det fräckt folk som väljer BMW eller gör BMW förarna fräcka?
”Svårt att undersöka, men jag tror snarast på det förstnämnda. Med visst inflytande från det sistnämnda.”
Frågan är om statusjakten spelar någon roll för andra än de tuppfäktande BMW-ägarna själva."
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Klart statusen är en viktig del för många när de köper BMW. OCh är även den man betalar för till viss del. Det är en del av "premiumlivsstilen". Det märks om inte annat även här på forumet.
kilroy
Intressant är också att "bara" 6 % av köparna uppger status som en viktig anledning till bilköpet medan man däremot tror att "andra" köpare tycker det är mycket viktigare....

För övrigt finns det ju inte någon köpare som blir "fräckare" för att han/hon köper en BMW.

MVH kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det borde väl folk kunnat ha räknat ut för länge sedan att det är människor som kör Bmw och eftersom alla människor är olika så vore det väl konstigt om Bmw förare skulle köra på ett visst vis generellt sett. Det är ungefär lika smart som att tro att alla smålänningar är snåla och skåningar dryga, dumheter. Jag köpte mitt livs första Bmw för några veckor sedan bara för att jag tror att det är en bra och prisvärd bil som begagnad. Jag kan garantera att jag inte blivit fräckare i trafiken bara för att jag bytt bilmärke, men så är det alltid, vissa personer vill alltid generalisera. Säkert säkert samma sorts personer som tror att invandrade människor ska bete sig på ett visst vis, varför inte inse på en gång att alla människor är olika oavsett bilmärke ursprung med mera.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Nu är det ju naturligtvis så att professor Johansson-Stenmanmm, har valt ett lite provocerande namn på sin ekonomi rapport för att få den uppmärksammad. Han vet ju naturligtvis att inte särskilt många skulle intressera sig för hans rapport annars. Men jag tycker trots allt att det är ett lite löjligt sätt att få publicitet för artikeln på.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det var väl längesedan BMW var en status bil? Det är det väl knappast längre? På 80-talet kanske eller nått..

MVh
Kristian

kilroy
Högst sannolikt skulle resultatet av undersökningen blivit i stort detsamma om man istället för BMW valt Audi, Mercedes, Porsche...eller Volvo.

För övrigt så ÄR vi skåningar rätt dryga...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Lite status kan det väl vara förenat med de nyaste, dyraste och största modellerna, men knappast mer än vad det är på andra motsvarande bilmärkens dyraste modeller.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Javisst kilroy, och som värmlänning är jag pratglad o vrir o ljuger hela dagarna i ände, som alla andra värmlänningar.:-)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
VonRon: Visst kan det väl vara så att fartdårar och statusjägare oftare än andra väljer BMW. Precis som du säger så har väl en begagnad BMW ett relativt bra pris/prestandavärde vilket rimligtvis borde göra att många fartdårar väljer BMW.

Sen skulle jag definitivt säga att iaf en ny BMW är en statusbil (mkt pga av marknadsföring och pris) vilket även smittar av sig på äldre modeller. Därför borde ju även statusjägarna i relativt stor utsträckning välja BMW eller har jag fel?

Därav absolut INTE sagt att alla BMW-ägare är på det sättet. Bara en relativt stor del jämfört med tex kia.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jämför man med Kia kan jag se ett relativt statusvärde, det erkännes. Och pris prestanda värdet är nog ganska bra, men jag tror nog att det är kvalitetskänslan som lockar många köpare också. Bmw gör ju faktiskt ganska motorsvaga och bränslesnåla modeller också. I mitt fall så var komforten, den tysta gången, tron på kvaliteten och storleken som fällde avgörandet om bilmodell och fabrikat tror jag. Att sedan bilen har såpass stor motor så att den orkar med sig ser jag mest som som en komfort och säkerhetsaspekt samt att jag har den erfarenheten att man brukar få ut mera mil av en stor motor.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Man får ju hoppas hela artiklen är ironisk annars är det bara att beklaga att professorn precis fått en hjärnblödning...
Statistik i all ära men i växjö där jag bor och kör bil så har inte jag märkt av att bmw förare tränger sig före MER än någon annan likaså vägra släppa in mig i en lucka när det är kö.
"bilen som ligger 4 meter bakom dig och hetsigt blinckar för omkörning"Förvånansvärt ofta är det en bmw"
Jag tror att professorn enbart kommer ihåg njurarna från Bmw lite bättre än andras bilar.
Själv hade jag en Beetle 4 meter bakom mig igår på motorvägen inte direkt 3sek reglern...där!

Mpower
Man ser det man vill se, personligen tycker jag det är feta äldre män i Volvo V70 som står för aggresiviteten och hänsynslösheten i trafiken.

Antagligen finns dessa aggresiva och hänsynslösa förare representerade bland alla bilmärken.

Jag skulle vilja se hur det statistiska underlaget ser ut. Jag tror som någon ovan skrivit redan, att hade det varit ett annat märke än BMW hade resultatet blivit i stort detsamma.

Statistiken och slutsatserna som artikelförfattaren redovisar får tas med en stor nypa salt. Att ens en sådan undersökning är gjord tyder på att resultatet är på förhand bestämt, kryddat med lite statistik för att försöka göra det trovärdigt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hela rapporten finns här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Inslaget i Vetenskapsradion finns att lyssna på här: Länk (börjar vid 2:27)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Har inte stor koll på nya BMWs, så rätt mig om jag har fel, men visst ligger dem högt i pris även för dem mindre modellerna? Vet när mina föräldrar köpte sin nya Golf GTI i år. Vad man kunde få hos BMW för ca 250k var skrattretande.
Och högt pris brukar konstigt nog av sig själv generera viss status. Så även dem små modellerna har visst statusanspråk.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag brukar köra cirka 4-5000mil om året och faktiskt aldrig tänkt på att förare av något speciellt bilmärke skulle vara särskilt aggresiva. Själv har jag inte blivit mer aggresiv av att köra Bmw än vad jag var när jag tillexempel körde Opel Astra diesel utan turbo. Däremot blir nog medtrafikanterna mindre aggresiva nu när man orkar hålla lagstadgad hastighet även i uppförsbackarna. Förövrigt har jag ägt Honda, Volvo, Audi, Chevrolet, Wolkswagen, Dodge, Opel, Saab, Ford, Autobianchi. Av dessa så var Autobianchi klart sämst på de flesta punkter. Har faktiskt svårt att tro att man skulle ändra körbeteende efter bilmärket.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Nä jag tror inte heller man ändrar sitt beteende i någon större utsträckning beroende på vilken bil man kör, mer än möjligtvis hastigheten. Däremot tror jag att personer med ett visst körbeteende kan dras till vissa märken.

Klart att det blir enklare att köra farligt med en snabb bil, men det går även utmärkt att vara ett svin i trafiken utan 200hk+ under huven.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Men A Lind, det man åtminnsone tror när man köper den dyra Bmw:n är ju att man betalar för den högre kvaliteten och komforten, hur mycket mervärde det har i pengar räknat vet jag inte. Att statusvärdet har samband med hur mycket en bil kostar är ju ingen nyhet och inget specifikt för bilar heller. Men man ska inte heller glömma att man oftast får vad man betalar för och Bmw är långt ifrån ensamma om att sälja lite dyrare kvalitetsbilar.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det är nog precis som du skriver 13:13 A Lind.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Om man jämför med 1-serien så tycker jag att Golfen håller högre klass i kvalitet. Får man något för pengarna är det helt klart ok med ett högt pris men jag tycker inte att BMW ger något mervärde jämfört med dess tyska konkurrenter Audi och VW (alla håller hög klass när det gäller kvalitet och tekniskt kunnande). I alla fall inte när man tittar på billigare sportiga bilar. Och då drar jag (den möjligtvis felaktiga) slutsatsen att det är märket (statusen) man betalar för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.