AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.032

Den riktiga hastigheten

Sida 2 av 2
Passade på en gång för många år sedan då Motormännen hade gratis hastighetsmätarkontroll ,att testa min då nya M3E30. Ville framförallt kolla mätarn i höga hastigheter ( 200km/tim).men tyvärr medgav deras utrustning inte högre hastigheter än 110 km/ tim.Dessutom var han helt oförstående till varför jag ville mäta i dessa regioner. För övrigt visade mätaren helt korrekt i 70, 90 och 110 km/ tim. Vilket enligt testaren var väldigt ovanligt.Detta tror jag berodde på en ren tillfällighet, lagom slitna däck, rätt lufttryck i däcken etc.Så hur fel mäyaren visade i mer intressanta områden förblev en gåta./ Fartdåren
P.S. Hoppas att alla som torskar för fortkörning efter polisens nya nolltoleranssystem vägrar att godkänna förseelsen och låter polisen avsätta en del onödig tid för att släpa sig till tinget, dit du ej åker.D.S.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har fortfarande inte fått någon svar på om hur man kollar hastigheten i Bmw:s gps!
Och var kan man kolla upp om hastighetsmätaren är korekt?

MvH Bmw 4-ever
Från ett tidigare inlägg av Nockenwelle. (hittades med hjälp av sökfunktionen i detta forum)
Så här gör jag på min för att få fram GPS-hastigheten:

1. Stäng av stereon.
2. Tryck på "Menu"-knappen.
3. Gå in på "Set"-menyn.
4. Tryck och håll inne "Menu"-knappen. Den måste hållas inne ganska länge, kanske 10 sekunder eller något liknande.
5. Service Mode kommer upp. Välj GPS.
6. Välj "Functions"
7. Välj "GPS Status"
8. Nu finns G-Speed som en av de saker som visas. Hastigheten anges i m/s. Multiplicera med 3,6 för att få km/h.

Mvh
Mikael
Ett annat av Tsaros
Alla e39or som har check kontroll kan få fram den riktiga hastigheten via instrumentklustret.

Det är inte jag som har kommit på detta men det fungerar utmärkt, jag vill minnas att det är test nr8 som visar angiven hastighet och faktisk hastighet.

1) Key to ignition pos 2 (no need to start engine).
2) Press the right button on the instrument panel, and hold it until "TEST-NR. 01" comes up (5 to 10 seconds).
3) Press the left button on the instrument panel, and the vehicle id comes up (last 7 digits of VIN).
4) Add up the last 5 digits to get the "unlock code", e.g. the unlock code for "AB12345" would be 15 (1+2+3+4+5).
5) Repeatedly press the right button until "TEST-NR. 19" appears.
6) Press left button -> "LOCK : ON"
7) Repeatedly press left button until "LOCK : xx" appears, where "xx" is your unlock code.
8. Press the right button. All modes are unlocked now.

NAVIGATING BETWEEN TESTS AND PERFORMING THEM:

- Follow steps 1) to 2) of the "UNLOCK PROCEDURE" to enter test mode.
- Use the right button to step from test to test.
- Press the left button to enter a test and cycle between modes within a test.
- Press and hold the right button to exit test mode (turning the key to 0 works as well).

Mvh
Mikael
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det finns en felfaktor till på felvisningen! Åtminstone på bilar med den gamla hederliga mekaniska mätaren med wire!
Och det är åldern (eller om det möjligen är milen)!

På min 3.0S -72 visade hastighetsmätaren vid 30.000 mil ca 12 kph för mycket och vid 70.000 mil visade samma mätare närmare 30 kph för mycket.

Det är knappt jag törs prata högt om det men på 90-vägar har jag legat och kört 100-105 (för mätaren visar ju för mycket) och i verkligheten låg jag och harvade i 70-80 kph! Inte undra på att jag så ofta blev omkörd av till synes irriterade medtrafikanter!

Per L
70.000 mil är ju en del...) fast 30km fel vid hastigheter runt 90 verkar abnormt. Sticker den direkt upp mot 20-30 när man börjar rulla, vad visar den runt 50 osv? Intressant fall, det brukara vara en magnet som roterar inne i en hylsa som vrider nålen osv, skulle vara fjädern som håller imot som blivit slapp då, magneten blir ju knappast starkare med åldern.

FP
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
folke:

Nejdå, den betedde sig inte konstigt alls så jag har nog i flera år, utan att veta om det, harvat runt i 70-80 på 90-sträckor och kanske 45-50 på 70-sträckor.

Vid 50 skulle jag tro att felvisningen var 10-15 kph.
Inte konstigt att den lätt gjorde 220 på mätaren!

Ett tag efter det jag upptäckt den stora felvisningen började den "mala" en aning. Och slag i slag kom gnissel och svajande mätarnål (20-30 kph) och sedan kopplade jag ur den för att inte förstöra mätarwiren. Jag gissar att den höll på att skära ihop!

Per L
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Min färddator och GPS visar lika, 143 på mätaren blir 140 enligt färddator och gps, 200 mätarfart ger 193 på färddator.

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Extern GPS ska väl nämnas, och i 100 så visade mätaren, GPS och färddatorn 100 allihop.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.