AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.034

Den riktiga hastigheten

Sida 1 av 2
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Funderar över en sak.
Körde idag på motorvägen på väg från jobbet och började fundera över den riktiga hastigheten.
När jag körde i ca 116-118km/h enligt mätaren så resetade jag färddatorna medelhastighet och då fick jag upp 111km/h.
Hur bra stämmer det? är det den riktiga hastigheten? Kan polisen invända sig mot denna hastigheten på motorväg?
Har för mig att man kan kolla hastigheten geonm navi och hur gör man det?
Stämmer även gps:ens hastighet över den riktiga farten?

MvH Bmw 4-ever
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Färddatorn är nog lite mer pålitlig än hastighetsmätaren, men för att vara rimligt säker på felvisningen är det enklaste att jämföra mot en hygglig GPS. Har du Navi i bilen finns ju GPS-utrustning, men jag vet inte om och hur man kan läsa av GPS-hastigheten i originalnavin i E39.
Själv kör jag med TomTom 5-Navi i en handdator, funkar riktigt bra och visar den verkliga hastigheten med god precision (oftast).

/// Gunnar E.
kilroy
gunnare*

Hur vet du den "riktiga" hastigheten? Vad vi pratar om är väl olika mätningar, utförda på olika sätt?

Varför skulle färddatorn "mäta" hastigheten bättre än hastighetsmätaren? Har egentligen inte tänkt så mycket på den detaljen men är det inte samma givare till färddatorn som till hastighetsmätaren? Om hastighetsmätaren inte visar samma som färddatorn så finns det antagligen ett (avsiktligt?) kalibreringsfel inbyggt i hastighetsvisningen via hastighetsmätaren?

Rätta mig om jag har fel!

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Enda sättet är att mäta upp hastigheten på firma som kan köra bilen i "vagga". Mätaren viser olika för olika dimensioner på däcken.

Om man lägge rner lite arbete kan man nog räkna ut justeringsfaktorn till färddatorn för sommar/vinterdäck så att den visar rätt samt justera visaren på hastighetsmätaren så att den visar exakt (rekommendera att ställa in visaren för sommardäcken om man inte vill flytta visaren om man har olika dimensioner på sommar och vinterdäck).

/Gunnar
/Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Att färddatorn och hastighetsmätaren visar olika är snarare regel än undantag. Så har det varit på i princip alla mina BMW med färddator (undantaget min förra bil, 120d E87, som visade lika mycket fel på bägge).
Färddatorn brukar vara särmare sanningen, men påverkas självklart av t ex hjulomkrets och allmän onoggrannhet. Hastighetsmätaren däremot har en inbyggd, avsiktlig felvisning - enligt EU-normerna ska en hastigetsmätare visa veklig fart -0 - +10%, dvs den får aldrig visa för lite, men upp till 10% för mycket. För att ha marginal för olika däckdimensioner och spridning mellan exemplaren, brukar man konstruera hastighetsmätaren för ca 5% felvisning 'uppåt'.
Med en GPS är det annorlunda. Den räknar ut den verkliga farten, genom att kontinuerligt kalkylera avståndet mellan de uppmätta positionerna. Har man bara bra GPS-mottagning med låsning på 5-6 satelliter, blir den framräknade hastigheten väldigt exakt - det slår på max någon enstaka km/h, även i rätt så höga farter. GPS:en påverkas dessutom inte av varierande hjuldiameter - hastighetsmätaren kan däemot skilja ett par km/h mellan t ex sommar- och vinterdäck.

/// Gunnar E.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ok, men hur kunde man kolla hastigheten i bmw:s navi?

MvH Bmw 4-ever
Paap Reeder
... tyvärr börjar ju nu de gamla "helikopterkryssen" att försvinna på fler och fler ställen.
Såg att hyggligt många fanns dock fortfarande kvar längs E20 Södert - Str-näs.

MVH /// Paap R

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
"helikpoterkryssean"??

MvH Bmw 4-ever
Paap Reeder
Peter!
... förr i tiden var man tvungen att ta hänsyn till ytterligare en parameter när man skulle fräsa på ... nämligen "hotet från luften".
Det var på den tiden som Länsman hängde i en helikopter och klockade BMW´n mellan målade kryss på vägrenen.
505 m var det mellan kryssen och tabellerna räknade ut hastigheten med 500 m som bas ... så rabatten var 5 m!
... alltså hur fort går 5 m i 150 pinn? Vaddå minirabatt.

Nåväl nu är det enklare att fräsa på ty någon HKP- klockning förekommer inte.

MVH /// Paap R

(... en gång körde en de Tomaso på E4:an från en HKP mellan Linköping och Norrköping. Jet rangern maxade som mest 205 om det var vindstilla.
"Vi tappar honom men jag står för minst 150 i TR" ... kunde man höra den litet uppgivna luftburna mätpolisen sucka i radion)

En anledning till skillnad i felvisning mellan analog mätare och färddator är att den analoga mekaniska mätaren alltid har en viss olinjäritet, temperaturberoende osv som varierar från ett exemplar till annat. Digitalvisning i färddator är däremot likartad och entydig, däremot får ju båda sin signal från samma givare i bilen som då har samma felmarginal beroende på avvikande hjuldiameter osv.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
I Europa får en mätare visa 0-10%(om jag minns rätt) för mycket varför biltilverkarana lägger in ett fel på ca 5-6%.
I USA så får mätarna visa +-5% och där låter man mätarana gå exakt rätt.
Lars

Intressant. När visar de exakt rätt, med nya däck eller med slitna, eller mitt imellan? Sommar eller vinter?
Anledningen till den "medvetna" felvisningen uppåt på vanliga hastighetsmätare är att bilföraren inte skall riskera att överskrida skyltad hastighet om han följer visningen på instrumentet.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
OK... De har väl ingen felvisning att tala om från fabrik... man har ivarjefall ingen medveten felvisning som på europa varianterna.
Lars

Kanske inte så intressant... Men jag blev klockad till 110 när jag körde i 120 enligt visarna i bilen... Polisen drog då av 3 km/h... Vilket måste ha inneburit en felmarginal på 7km/h...

Sedan verkar det som att bilen har olika felmarginaler beroende på vilken hastighet man kör i...
Paap Reeder
... funderade vidare idag när jag hade ett släp med ved efter V12:an på väg in från skärgården och lusade på en 70-väg med kameror.

Räknar man in felvisningen ca 5 kmh + rabatten i kameran som är väl 7 kmh (har hört litet olika siffror där) skulle det innebära att man kunde lugnt susa förbi kamrorna med 80 på mätaren??

MVH /// Paap R

På min förra bil låste jag upp färddatorns "dolda meny" som det beskrivs på annan plats i detta forum och noterade att den visade cirka 5 km mindre än hastighetsmätaren i 90 km (jag tror menypunkten hette v eller w Geschwindigkeit). Sedan tog jag mig in i den "doldan" menyn i navigationen som även det beskrivs på annan plats i detta forum och den visade ytterligare två kilometer mindre, vilket innebar att jag kände mig helt trygg när jag körde ca 10 km för fort i lite högre hastighet och att jag överskred momstillägget på motorväg något. På min nuvarnde lite enklare bil med pixelfel har jag inte haft tillfälle att testa det och tar det därför lite lugnare.

Mvh
Mikael
På min 525 E39 så kan man enligt färddatorn köra cirka 147 enligt mätaren och då kör man enligt färddatorn 140 och så kan man ju lägga på en 3-4 km/h till antagligen.

Så 150 enligt mätaren är väl riskfritt på 110 väg eller?
Felvisningen är procentuell och stiger med ökanade hastighet, dock inte linjärt. Det är inte så att man har t.ex 7km fel hela vägen, mätaren visar t.ex inte 7 när man står stilla eller hur...)

FP
Visst kan ökningen vara linjär om den följer en bestämd procentsats, inte för att den behöver vara det förstås.
(0 km/h) * 1,07 = 0
(1 km/h) * 1,07 = 1,07
(100 km/h) * 1,07 = 107
Sorry kunde inte låta bli :)
För övrigt använde en bekant fartkamera för att kontrollera sina kollegors tjänstebilar och deras V70 visade generellt ca 5% fel. Vilka däck det var frågan om nämndes dock inte.

Mvh
Mikael
Rättelse, exponentiell ökning inte linjär. Trött nu. :(

Mvh
Mikael
Det är så jag menar. Så gott som alla hastighetsmätare i bilarna är idag elektriska, av typ vridspole eller liknande. Precis som du skriver kan man inte veta om felvisningen är linjär men oftast stiger felet något mot ökande utslag.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.