AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.975

Köpa M3 SMG 2002?

Sida 3 av 3
Lars Jakobsson
Min erfarenhet av race mot manuella är och förblir den samma.

En riktigt duktig förare kan växla snabbare, men i en start är lc näst intill oslagbart. Som sagt ja, det går...men jag har inte träffat nån på vägarna än så länge iallefall.

Sen att det skulle uppstå problem...det är ju samma låda som dom manuella..det enda som skiljer är hydraliken, därav borde problemen vara lätt lösta... Om man nu inte är helt motståndare till smg-lådan i allmänhet.

Min uppfattning är och förblir att en M3:a med SMG känns mkt speciellare än en manuell.

Lars Jakobsson

Ja men var det inte du som valde bort än cab bara för prestandans skull? och det var det jag tog upp, inte vad som var speciellt och kändes "rätt"

Maxad

Man kör nog bäst med det man föredrar ska du se.

Lars Jakobsson
Schwein>>

Jo, stämmer bra det..

Men vad som är snabbast mellan SMG eller manuella är nog mer upp till dom förarna imellan. I och med att jag planerar att kompressor mata min så känndes SMG som självklart. Med LC får man en hygglig start trots HP, men det är inte alls lika lätt med manuella. Dessutom försvinner risken för felväxlingar.

Dessutom säljer ESS en mjukvara som uppges göra SMG:n ännu lite snabbare + mjukare på om det var 4,5,6 växeln.
Uppgraderingen kan göras utan kompressor.

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
om vi nu inte ska nämna hur lätt man kan bränna kopplingen på en sådan bil när vi ändå pratar om risker med de olika växellådorna
Syftar du på att bränna kopplingen på en manuell? ja kopplingen är en förbrukningsvara, så lite slitage kan det väl bli.

Jag märker att ni är inne på att köra 0-100 osv, då kanske en RS4 är mer passande?

Som länken visade så skiljer det ungefär en sekund i varvtid, om man tycker att det är lite så bör man räkna på 10 varv ist för ett, det blir 10 sekunder per varv, minst 5 iaf. Och det är en stor skillnad tycker jag.

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Schwein , syftade inte på sllitage utan att bränna kopplingen och med en bil med de krafterna är det ganska enkelt för en som inte kan hantera bilen ordentlig , men nog om det . SMG/Manuell det är en smak sak inget att jämföra igentligen , det positiva är att båda kommer ut från samma fabrik ;)

Lars J:

En fråga.. Du skriver hela tiden att prestanda är det som betyder nåt för dig, du har valt coupén över caben pga detta, SMGn ist för manuell osv.

Men varför väljer man en M3 E46 om man är ute efter prestanda och optimal vägghållning??
Jag har en kompis som kör en rätt trimmad EVO 9 och han FLYGER ifrån mig i starten och hela vägen upp till 200. Hans inköpspris på bilen ny plus trimsatsen låg ungefär i paritet med vad jag gav för min när jag köpte den med 2000mil på mätaren. Vidare är väghållningen bra redan original i den bilen.
M3an är ingen bil man rockar med om man vill vara snabbast varken på bana eller rakt fram. Finns massor med bilar som röker den varje dag i alla lägen, och visst har man pengar man kan lägga ner 70 -100K på ett kompressorkit, få bättre prrestanda och sen hoppas den dag man ska sälja bilen att man i alla fall får tillbaks respengarna till ESS.

Själv valde jag E46 M3an för att den är en bra kompromiss mellan en snygg bil med Ok prestanda för pengarna och inte för att den e 0,1 sek snabbare på 402m mot nån annan.
Lars Jakobsson
Schwein>>Eftersom vi inte vet hur förarna var så är tidern värdelösa i jämförelse.

ACTION>>Nej, valde den verkligen inte som en 0-100 bil.. Valde den för helheten naturligvis.. Vill ha en coupe..därav föll både audi o Evo tex.
Sen tycker jag inte cab är speciellt snygg heller...M3:an hade det jag sökte helt enkelt..

Sen har jag kör mot en antal olika evos och min uppfattning skiljer sig från din. Några tidigare varianter körde jag jämt med på 201m, dom hade runt 320+ hp, och en nyare med 340 drog jag ifrån :P
Mkt erfarna förare bakom ratten så skyll inte på det nu..

Men Evo9:an lär vara rätt trimmad om det skiljer så mkt?
Antar att du startade med LC? Eller var din manuell?

Lars Jakobsson

med 98% säkerhet var det BMWs testförare som körde de där tiderna, alltså väldigt duktiga förare.

När du talar om häskrafter i bilar och vad folk uppskattas ha i sina bilar så brukar det kunna dra iväg rätt häfigt.

Och jag har personligen svårt att kalla någon duktig förare bara för att han vet på vilket varvtal han ska växla på och är snabb på dra i spaken.

Lars Jakobsson
Schwein>>Ok, skumt att bara CSL:n finns som SMG då..för den går ju bevisat snabbt..

Mjo, men det här var bromsade exemplar som kör ofta och mkt på olika race. Den ena slog ut bland annat en Hot Rod i Örebro Open, dom brukar vara hyggligt snabba annars..

I det här fallet så är det folk som kör väldigt mkt race med sina bilar, det var det jag menade med duktiga.. Väldigt jämna resultat på anordnade tävlingar och liknande.

Därför tror jag inte det var nån en gångs händelse, speciellt inte då det handlar om 3st olika.

Det är inga påhittade effekt siffror eller fantasi foster till förare.

Lars J:

Jag har oxå dragti mod både EVO 6, EVO 8a och EVO9s på motorväg och alltid i stort sett "vunnit", yes min är manuell.

Min kompis i fråga kör inte sin EVO 9 i stort sett alls utanför banan och den har mkt större turbo agg, spridare, större IC, WG, annan bränslepump, annat grenrör, rakt 3" hela vägen (inga kattar), naturlgtvis racemappad, osv och bänkar över 400hk på hjulen.. Men det jag ville ha fram var att han lagt ca 100K på det trimmet och 350K på bilen vilket motsvarar en 04 -05as M3E46 med ca 2000mil på mätaren i pris.

Så.. min åunkt var. :Om du vill åka riktigt fort så går det att få mer "Bang for the buck" än en M3a.
Där var vi ju båda oxå överens. =)

Men..jag tycker att för de pengarna man får en M3a för idag så är den optimal i look/prestanda.
Lars Jakobsson
Action>>Ahh, då är jag med :P Men om jag ville ha en rymdraket så skulle jag nog valt V40 istället ;)

Nej, som sagt..det går att hitta mkt snabbare...

Beror på vad man gillar :P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.