AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.972

Köpa M3 SMG 2002?

Sida 1 av 3
Hej

Jag funderar på att köpa en M3 SMG av årsmodell -02 men eftersom jag är ny på märket BMW (har kört Saab och Audi förut) har jag lite frågor.

Det är väl SMG 2 i alla -02:or väl?

Vad skall man tänka på och titta efter när det gäller denna bil, barnsjukdomar och liknande?

Vad skall man betala för en -02:a som gått 3000 mil och har all utrustning utan navi?

Som ni märker är jag ruggig nybörjare och är tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Joakim Sporrong
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
det är SMG II i alla Me E-46 , Barnsjukdomare vet jag faktiskt inte är den fin körd så bör den inte ha några problem alls . Angående utrustning , har sett flertal annonser där det står Fullutrustad och då är det ändå långt ifrån all utrustning. Förutom Navi , har den Tel,Taklucka,Elsäten/Minnen,Autoinfällbara sidospeglar,HarmanKardan.... så du har koll på läget med utrustningen nämnde bara några som jag kom på nu som inte brukar inkl all utr. men annars en 02a med 3000mil låter som en bra köp då den inte har mycket mätaren enligt mig. Hoppas du vart klokare av detta Lycka till med köpet också Du kommer att ha en rolig sommar framför dig :))
Tack för infon!

Gör man ett M(3:) test borde vär dom värsta felen upptäckas och man kan sova lite lugnare om natten.

Ingen som vet vad ett rimligt pris för detta objekt kan vara?

MVH
Joakim
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
hade den allt det där i utr väg som jag nämnde ? färg utv/inv ? 19" ? Svenksåld ?
Skall kolla upp exakt vilken utrustning den har imorgon.

MVH
Joakim
Inte finns det SMG I i M3:an (E46)? Eller undrar du om den bara finns i SMG utförande, finns ju även i manuell.
Joakim Sporrong:

Hur gar det, men utrustningslistan pa bilen som du vill ha varderad?
Lars Jakobsson
Kolla upp så alla garanti fel är åtgärdade..

Ta en titt underbilen så det inte finns nått oljeläckage vid bakaxeln..

Provkör ordentligt..våga gasa ur den...

Om du inte kört med SMG förut så räkna med runt 2-3v för att lära sig den och uppskatta.. Skulle aldrig ha en manuell bil nu.. aldrig..

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Lars 2-3v för att lära sig den va väll litte o ta i eller ? Tyckte den va helt underbar redan efter 2timmar :))
Kan bara säga testa både manuell och SMG om du har möjlighet, jag skulle aldrig köpa en SMG men smaken är ju olika.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Lars Jakobsson
Maxad>> Ja älska är en sak :P Men att kunna utnyttja den max och kännas bekväm.. Det tog mig så lång tid innan jag kännde mig 100 med den..
Men visst fan älskade man den först gången man satte sig i bilen..

Provade en polares manuella sen, var inte alls samma bil..
Växelspaken hos den manuella är grymt tråkig :(

Vilka garantifel ska vara åtgärdade på en -01 -02 eller -03:a? Ser -01-or på blocket för runt 230k nu :-O
Lars Jakobsson
Oj...vevstakslager, oljepump..undrar om det var nått mer..
Det är från 01 till tidiga 02..

03:or ska det vara åtgärdat på..

Runt 230? Då lär dom vara rena på utrustning samt gått en del :P

230K för en M3 -01 vad är en 325a från -02 värd då? 100K??

Att folk dumpar priserna så är nog för att det är nåt knas med bilen så den är svårsåld eller att de har för dålig ekonomi för att äga en M-bil.

Inköpet är en sak, men när det kommer en service på 12K och ett däckbyte för 12K två månader på raken samt att om man som mig bor i centrala Sthlm och ska nysa upp en årsförsäkring på 25K..då är det inte så kul längre kanske =)
Tror faktiskt...vis av egen erfarenhet att bilarna börjar komma ner i den prisnivån nu....
Har haft min ute på annons för dom pengarna(från början mera) Och det var en -01:a med all utrustning som finns(utom smg), 9000 mil, nyservad, nybesiktad och i riktigt bra skick.... Men vill man få bilen såld den här årstiden så är det ju bara att gå ner i pris...tyvär.... Slutade med att jag byter in bilen(imorgon) och får då 240 för den...."Bara" att hosta upp 290 i mellanskillnaden till den nya:=)

Anledningen till att man tvingas gå så lågt i pris är ju trots allt för att det finns väldigt många till salu just nu....o sen är det ju så att när du väl har börjat fundera på att byta, då ligger tanken o mal o mal...o går inte att stoppa:=) o då är delt plötsligt din gammla kärra inget längre o ha....även fast det är en M3:a som har varit ljuvlig o ha!!!
Lars Jakobsson
Sen kan man väl inte påstå att November är bästa tiden för att sälja...bilarna brukar vara som billigast nu...:/

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
om du har fått 240 i inbyte så kan man jo dra slutsatsen att du kunde ha fått den såld för minst 270 själv
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Följer priserna på M3e46 och kan bara konstatera att för 230-240kkr (efter prisförhandling) har man ganska mycket att välja på, då menar jag årsmodellerna -01 -02. Visst en del har gått långt och har mindre utrustning men inte alla. Nästan lika viktigt som utrustningen är färgval på lack och inredning utan att lägga nån värdering i vilka färger som skulle vara attraktivare än andra. (Personligen vill jag ha en vit eller imola, var finns alla dessa?)

Det man också kan konstatera är att många bilar har förblivit osålda efter ganska lång tid om man bara tittar på annonserna. Visserligen kan en del bilar vara sålda men annonsen ligger kvar ändå.

Men som tidigare nämnts är det en knepig årstid att sälja bil speciellt bilar av den typen.

Racerbilen: Länk
Det är väl som med vilket bilköp som helst.
Man kan ha väldig tur och snubbla på en bil där säljaren är i akutbehov av pengar, eller har så mkt pengar så dom släpper den med förlust utan att byr sig.

Har man sen en bil som skiljer sig från den stora massan i form av utrusntning, färg, trim, kompressor osv så kan det ju leda till att man får en köpare som vill ha "just min bil" och då blir det ett unikt pris med.
Maxad.... Jag kan trist konstatera att så inte är fallet....Intresset för dessa bilar är tämligen svagt just nu, kanske beroende på årstid men även många andra faktorer.... Tycker personligen att färgen på min borde vara den som går hem hos många(silver m helsvart inredning)

Undrar dock så här i efterhand om man la sig för lågt i pris?? kanske skrämmde man bort en del som tror att det var nått fel på bilen?? Men man ville ju ha bilen såld o la sig därefter bland d lägsta i pris... vad tror ni?
Björn B; Dom vita finns i USA, original vit Coupé är mycket ovanligt i Europa, finns det någon i Sverige? Imola är betydligt lättare.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.