AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.887

740 -95 viner som om den vore kompressormatad - vad kan det vara?

Sida 3 av 4
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har konstaterat följande efter mitt plastkulebyte (samt filter o olja).
Med varm låda efter man har kört en stund, och lägger i backen så blir det ändå en fördröjning och ett ryck. Låter jag den gå några sekunder i neutral innan jag drar i backen så blir det inget ryck. Detta händer aldrig med kall låda. Vad kan vara orsaken? Kan det vara tryckregulatorn/ventilen?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
bumse60: Jag har varit med och bytt kulor på två bilar senaste halvåret, den sista på kompisens bil på Long Island utanför New York. I den första körde vi med 6.35 mm (i nedre hushalvan) enligt mektipset och i USA bilen hela kitet (dvs ZFs kulor och ny TRV mm). Båda lådor går bra men kompisen i USA tyckte att den fick mjukare växlingar men det beror antagligen på ny kolv och ventilfjädrar och inte på kulorna.

Om du frågat för ett år sen skulle jag ta 6,35 mm kulorna. Men efter att jag såg ett inlägg här i höstas Länk började jag fundera på om ZF uppdaterat även kulorna. Jag droppade en fråga Länk men fick inget svar. ZF gubben jag nu talat med i USA känner till uppdaterade delar i backtrumman 10/94 och ventiler 05/95 men inte nåt om uppdaterade kulor. Han menar att kulorna på 5hp30 inte är av sämre kvalitet än kulorna i andra ZF lådor. Det är den felkonstruerade TRVn som gör att backkulan slits ut i förtid. Så jag vet inte, skulle jag byta på min idag skulle jag nog inte vara rädd för ZF kulorna.

Som reservdel fanns den uppgraderade TRV kolven ute i början av 96. Enligt ZF gubben kom som sagt uppgraderad kolv 05/95 på de flesta ZF nr i ZF-listan (tex har alla ZF nr som slutar på 010 och BMW nr som slutar på 349 som tillverkades tom -04/95 den felkonstruerade TRVn medan ZF nummer som slutar på 029 är uppdaterade). Men på vissa ZF nummer som slutade tillverkas i slutet av 95 kom inte uppgraderingen med, medan på andra fanns den sen tidigare (tydligen olika tillverkningslinjer) och då återstår att avgöra genom att kolla manuella ventilens färg/material.

Så du fick svar av Nat på eriksson i Connecticut. Han är deras ZF renoverare. Har aldrig träffat honom men hört gott om honom.

Tack för tipsen om KGK priser här hemma i Sverige. Om du har svenska priser får du gärna mejla mig dom till mig på webmaster@e30cabrio.se Finns repmanual med för 5hp30 eller ventilhuset i listan du fått av KGK? Nästa gång jag åker till USA ska jag annars se till att köpa med mig en.

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Rallyfinnen: Hur mkt fördröjning? Det krävs lite högre tryck för backen att greppa än för framåtväxlar att greppa så det är normalt med ett uns längre fördröjning i backens ingrepp än tex. ettans ingrepp. Men om fördröjningen är lång, händer ofta och följs av ett ryck skulle jag inte utesluta att det sitter en felaktig TRV kolv där.

Automatlådans oljepumptryck ut (i snitt ca 25 bar) varierar med motorvarvtalet och TRV kolven ska jämna ut och reducera trycktopparna till ventilhuset. TRV kolvens läge styrs elektroniskt av styrboxen via styrtrycket från en elektrisk solenoidventil och av en mekanisk ventilfjäder som skjuter kolven till helt öppet läge vid failsafe. Ju högre motorvarvtal desto mer stänger styrboxen TRV kolven för att inte trycket i ventilhuset ska öka och orsaka hårda växlingar. Den felkonstruerade TRV kolven skjuter för långt och släpper in trycktoppar i ventilhuset. Hydraultrycket i ventilhuset kommer därför att variera med motorvarvtalet på oönskat sätt. Ibland blir trycket för högt och växlingarna hårdare. Ibland blir trycket för lågt och växlingarna för långsamma.

När du lägger i backen ska TRV kolven justera något (högre hydraultryck krävs dessutom för att backen ska gå i än för en framåtväxel). Om kolven då skjuter för långt släpper den in en trycktopp i ventilhuset som rusar vidare till backtrumman. På vägen dit sliter också trycktoppen med sig backkulan som slås med 25 bars arbetstryck mot öppningen upp till övre ventilhushalvan. Säg att du lägger i backen ett par ggr per dag i snitt, hur många år tar det innan kulan är nersliten?

Om man dessutom gasar stiger lådans oljepumptryck och trycktoppen blir ÄNNU högre och med backen ilagd är det fritt fram för trycktoppen att följa kanalerna upp till backhuset som kan sprängas (=utbyteslåda). Kopplingarna i 5hp30 funkar precis som hydrauliska domkrafter. 5 bar i en smal kanal blir till en massa kg tryckkraft när det når ut i kopplingshusets stora cylinder och trycker på kolven som pressar samman friktions- och tryckplattorna.

Så jag skulle vara försiktig med gaspådrag i R-läget innan jag visste om TRV kolven var uppgraderad eller inte. Sen skulle jag kolla om den manuella ventilen är i svart plast = ventilhuset har felkonstruerad TRV som jag då skulle ha bytt innan trycket en dag blåser backtrumman till himlen. Olja + filter kan ju återanvändas om det nyligen är bytt.

Den felande TRV kolven käkar alltså inte bara plastkulor den ökar även risken för sprängt kopplingspaket. Det positiva i det hela är att den uppgraderade kolven inkl fjäder bara kostar ett par hundralappar och att byta den kan räknas i minuters extraarbete när man ändå byter kulor. Sen kan man sova lugnt.

/molle

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Fördröjningen är väl ca 1sek, max 2, och backen går i med ett ryck. Gasar aldrig när jag lägger i backen, men det räcker att gasa till en gång in N-läge innan jag lägger i backen så går det fint. Kan det vara så att oljan drenäras ur kanalerna till backen när man kört länge i D?
Det konstiga är ju att det funkar klockrent med kall låda! Då 'tar det' direkt i backen! Lådan växlar i övrigt mjukt o fint både varm o kall, inga konstigheter!
Undrar hur ett flödesschema ser ut för en sån låda... :-)
Detta gjordes i helgen:

Jag bytte kulor (valde till slut ZF), main pressure valve, filter, bakre speed sensor, lite packningar och O-ringar. Jag hittade egentligen aldrig något som var fel. Kulorna satt t ex på rätt ställe och det visade sig att även det nya filtret (fabrikat Filtran, skruvar med stora huvuden medföljde - inköpt från KGK 2003) var något konkavt på undersidan, så jag antar att det är resultatet av krympning när plasten formsprutas.

Lådan blev tyst och backen går i utan problem, men när jag kör någon kilometer så går nödprogrammet in. Felkoden från EGS pekar på ett gammalt fel (d v s jag har fått den felkoden tidigare); felaktig speed sensor eller någon koppling i lådan. Bägge speed sensors är uppmätta (ska vara 325 ohm) och OK. Dessutom är den bakre bytt mot en ny.

Pratade med en automatlåderenoverare i stan och efter att ha hört om symptom och felkoder var han säker på att det är (minst) en koppling som är slut. Däremot borde trumman vara hel eftersom backen fortfarande fungerar. Kostnad 20--25 KSEK. Det är som sagt tveksamt om bilen är värd den reparationen.

Min låda är ju tillverkad under hösten 1994. Kulorna som satt i var gröna medan de nya från ZF var svarta. Vet inte om det tyder på någon uppdatering.

Molle; Mycket intressant läsning om vad som händer vid tryckproblem i ventilhuset! Stort tack även för övrig info under resans gång - om det bara varit fel i ventilhuset så hade jag varit i mål nu.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Rallyfinnen: 1-2 sek är nog normalt. Rycket däremot inte. När du kör med bilen är TRV kolven mer eller mindre stängd beroende på varvtal och belastning. Höga varvtal stänger kolven. När du gasar till i N så gör TRV kolven ett stäng-öppna pumpande.

ZF gubben förklarade att med kärvande TRV kolv kan backen bli sen och rycka i. TRV kolven kärvar för ett ögonblick och när kolven väl lossnar åker den för långt och trycktoppen slungar i backen. Hur ofta det händer beror på när kolven hänger sig. Den TRV ventilen som vi bytte kärvade så att man fick jucka den för att få den ur cylindern. Vet inte om just den kärvade xtra mkt eller om det var normalt kärvande hos de felkonstruerade kolvarna?

Det är lätt att förväxla med fördröjningen som blir då kulan gett sig av, men då tar det ännu längre tid innan backen går in (om ens alls) särskilt när den är kall eftersom kulans felläge riktar om oljeflödet. Rycket uteblir för trycket blir konstant för lågt i backkanalen.

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
bumse: Vilken felkod fick du? Det finns felkod för givarna i sig (tex om signal saknas) och det finns andra felkoder för diffarna mellan givaren på turbinen (input) och givaren bak på axeln (output)

Om du fick en kod av senare slag är det antingen så att minst en givare är kass eller om båda givare är korrekta att du har en diff mellan input och output som tyder på att lådan slirar. Eftersom du kollat båda givare och ändå fick felmeddelande antar jag att du fick en sådan felkod. Ja i så fall är det sannolikt så att friktionsplattorna börjar sjunga på sista versen. 30000 mil är ändå ganska ärofullt för damen. Utbyteslåda blir nog billigast isåfall. Jag ha sett utbytes för 18-20k exkl byte. På skroten kan man hitta lådor från 5-15 men det är verkligen grisen i säcken.

Gröna kulor är ZF original så dom kan ha suttit där från början. Dom som var i ZF kitet vi bytte var också svarta eller åtminstone väldigt mörka. Jag vet som sagt inte om färgerna är uppdateringar och iså fall när en sån uppdatering skedde.

molle
Molle: Jag fick den senare koden d v s den om differens mellan input och output. Man kan ju även se turbingivarens varvtal med live data och den följde motorvarvet väl på P och N. Man kanske kan se utgående varvtal också, men jag har så dåliga batterier i PCn så den går inte att ha igång när bilen rullar.

20 KSEK för en utbyteslåda låter ju klart intressant. Har för mig att BMW vill ha drygt 40. Kommer du ihåg var du har sett det någonstans?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det var visst 18500 inkl olja, montering, provkörning men moms tillkommer så 23125 monterat o klart inkl moms Länk i Gävle men kolla lite med andra firmor kring Stockholm också så du har nåt att jämföra med.

Det finns olika ZF nummer på 5HP30. Kolla plåten på lådans baksida. Om du har M60 motorn bör du ha 031 som sista siffror i ZF numret, den sk PY serien. Men det går att ersätta med andra ZF nummer, tex vet jag att 010 och 029 (ML och PA serien) är helt utbytbara. Men automatlåderenovarn vet mer om du ger honom ditt nummer.

Om du bestämmer dig för utbytes hör gärna av dig hur det går. Och lycka till.

molle
Paap Reeder
... kollar du i Stkhlms- området kan jag rek: "Ny bil DP-ertz AB" ... litet osäker på namnets stavning men tel är (var?) 08- 96 74 75 och firman ligger på Sollentunavägen76 i Sollentuna.

Han har gjort (- ca 7-8 år sedan) ett mycket kompetent och framförallt serviceminded intryck på mig.
Min fråga då var om det räckte att byta ventilplattan till en ZF4HP22 för att få till en EH ... givetvis med box och kablage o s v.

MVH /// Paap R

sk
9
skyline
740i -95
Hej

Jag har haft ett liknande gnisslande ljud i min e38 lät precis som om fläktremmen gnisslade.De började när motorn blev varm och när man höjde på varvtalet till ca.1200r så slutade ljudet,levde med oljudet i etthalvår innan jag plåckade bort växellådan.
Orsaken var att vevaxel stefan hade hårdnat köpte en ny för 20e o vips var ljudet borta,nu åker jag omkring som en kung igen
Paap Reeder
Vad exakt menar du?

"Orsaken var att vevaxel stefan hade hårdnat köpte en ny för 20e o vips var ljudet borta ..."

MVH /// Paap R

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
åh nej nu har "vevaxel stefan" varit framme igen...
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Känt begrepp för packbox/axeltätning i Finland, vanligt med packboxar tillverkade av Stefa, så därav namnet..
sk
9
skyline
740i -95
Tack för det Rallyfinnen
Hej här kommer förhoppningsvis upplösningen på mina problem:

Lagade lådan hos en automatlådefirma i Stockholm. Två kopplingar var slut och en kolv hade böjt sig något (om jag uppfatade det hela rätt). Jag fick se delarna. Enligt renoveraren var det ovanligt att den ena kopplingen slets ut medan den andra var vanligare.

Reparationen lämnade ett större hål i plånboken lagom till Jul, men priset var inom överenskomna ramar och lådan fungerar perfekt nu. Dessutom är det 6 månaders garanti med obegränsade mil. Inte för att jag hinner köra mycket mer än 1000 mil det närmaste halvåret men ändå. Bra bemötande och bra service. Jag försöker ju alltid laga bilen själv så det var en ovanlig känsla att bara lämna in den och sedan få tillbaka den fixad några dagar senare. Ganska bekvämt faktiskt.

Tack igen till Molle, Paap m fl som har försökt hjälpa mig under vägen!
Glömde nämna att den tryckregleringsventil (inköpt från KGK 2003) som jag hade monterat, är av den uppdaterade modellen. Allt enligt renoveraren.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bumse: I vilken region landade renoveringskostnaden på?
Kane, försöker förtränga kostnaden men 23500 inkl moms gick det på. Allt ingick d v s jag lämnade in trasig bil och fick tillbaka hel bil 4 arbetsdagar senare.
To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
Min gamla 7:a lät så.
Det var lagret i vattenpumpen.
500-600 spänn på mekonomen.
Den behöver säkert bytas ändå.
Gott nytt År till alla 7-entusiaster
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.