AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.886

740 -95 viner som om den vore kompressormatad - vad kan det vara?

Sida 1 av 4
Min gamla trotjänare med 30000 mil på nacken har börjat med ett nytt ljud;

När den startas och är kall hörs ett kraftigt vinande som följer varvtalet i ungefär 10 sekunder. Det låter ungefär som en sågklinga(!). Ljudet kan även höras när man kör, vid vartalsändringar och växlingar. Så småningom försvinner det, när motor och växellåda blivit varma.

Missljudet började morgonen efter det stora trafikkaoset i Stockholm. Kvällen innan var jag tvungen att ge mig ut för att hämta fru och dotter på sjukhuset. Den kvällen tog det c a 3,5 timme att ta sig c a 30 km och ibland stod vi helt still en halvtimme i sträck med motorn igång. Även om det var minusgradet kanske något blev överhettat(?) Tempmätare stod dock stilla rakt upp hela tiden.

Långa fläktremmen är bytt nyligen, men däremot inte den korta som jag tror går till AC-kompressorn. Är dock van vid att slitna remmar brukar skrika snarare än låta som sågklingor, men breda remmar kanske låter annorlunda än gammaldags smala.

Är det någon som har varit med om något liknande och vet vad det kan vara;

- Generator, vattenpump, styrservo?
- Kamkedja (aldrig bytt vad jag vet)?
- Något i växellådan som följer motorvarvet t ex pumpen?
- Insugsmembranet (bytt för 12000 mil sedan)?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du kollat servooljenivån?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Cenny
Jag skulle nog också gissa på att ljudet kommer från servopumpen. Som sagt, kolla oljan där till att börja med.
Paap Reeder
... på min M70 var det ena spännrullen som "vinade" ett tag.

MVH /// Paap R

Fa
9
Farstorp
750iA -95
750iAL -88
Kan motorn sakna oljetryck ?
I detta forum har det väl diskuterats om muttrar som lossar i V8an.

Mvh Håkan

Geld regierts die Welt
Paap Reeder
... fast då kan dom å andra sidan inte dra fast sig efter en stunds körning heller.

MVH /// Paap R

Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Det är inte bara en sliten rem..?...tycker det låter så med tanke på att det följer varvtalet. Starta bilen och spruta remmarna med 5-56,vattenspruta eller vad du har hemma och se om du får en hörbar förändring.
Kolla med hustrun så att hon inte låtit montera kompressor utan att meddela dig!Kanske hon upplever bilen som trött?/ Lustigkurren.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Vinande ljud utesluter i alla fall kamkedjan.
Jag hade använt ett järnrör mot örat och sätta det mot vattenpumpen resp. generatorn, kanske måste ta väck plastkåpan för att komma åt. Om det sitter i bakänden på motorn kan det vara nåt med momentomvandlaren.

/Lasse
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hur är det med oljenivån i automatlådan ?

Länk
Tack för alla tips!

Styrservo-oljan är det inte. Var visserligen några mm under nedre strecket men det blev ingen skillnad efter påfyllning.

Oljepumpen fixade jag med Loctite och Norlock-brickor när jag köpte bilen för 12000 mil sedan. Kan ju i och för sig ha skakat loss igen. Den larmar dock inte för lågt oljetryck.

Ska testa med remspray, men jag har aldrig hört en rem låta på det sättet. Det låter alltså ungefär som en cirkelsåg.

Paap, lät din spännrulle ett tag efter start för att tystna sedan?

WAN, det är ju lite krångligt att kolla nivån på de här lådorna (5HP30) så det har jag aldrig gjort. Den lämnar inga fläckar på garagegolvet men nivån kan ju ha varit för låg hela tiden. Kan låg nivå ge ett sånt här ljud?

Ljudet kräver gaspådrag för att provoceras fram när automaten står i P eller N. Jag gjorde ett försök att lokalisera källan med öppen motorhuv men min tinnitus gjorde sig påmind så jag kom av mig. Ska testa igen med hörselkåpor på.

Har även testat att slå av ACn men det gör ingen skillnad. Vet dock inte om det innebär att kompressorn aldrig kopplas in. Tror att kylan används även när det är kallt för att torka kupéluften.

M7
18
M7 Powered
Bmw 740Ia M7 Powered -95
Har precis samma bekymmer som du bumse men jag tror inte att de är någe alvarligt men de skulle vara mycket intressant att veta va de är, har precis gjort en stor service på min låda så ljudet kommer då inte därifrån..Skulle tro att generatorn kan ha nånting med saken att göra..
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har ett rasslande ljud eller vinande ljud de kommer från lådan men bara när den är kall,tänk på att de är lägre nivå i lådan när den är kall,oljudet kommer säkert från oljepumpen den får luft med oljan = kavitations ljud.

Länk
Paap Reeder
... jo mitt vinande försvann efter några minuter. Tror att det berodde på att lagret i spännhjulet "gick varmare" med tiden och löste ut fett på lagerbanan och höll så käft till nästa nedkylning.

MVH /// Paap R

En liten uppdatering:

Bytte spännrulle och omlänkningsrulle till långa remmen i helgen och dessutom rem till AC-pumpen. Det blev ingen skillnad.

I morse startade jag bilen helt utan remmar eftersom ljudet hörs bäst när motorn är kall. Ljudet var kvar.

Det värsta är dock; ljudet är svårt att lokalisera men jag har nog tyckt att det kommer från bakkant av motorn eller växellådan. Under de senaste dagarna har det tilltagit. Idag gick växellådan in i nödläge vilket i och för sig har hänt några gånger under årens lopp. Den här gången krävdes dock inte urkoppling av batteriet för återställning. När jag kom till garageinfarten och la i backen vägrade den först att gå i. Först efter c a 10 sekunder började bilen driva bakåt så att jag fick in den i garaget. DET har aldrig hänt tidigare. Om man är optimist kan man ju tänka sig att det räcker med att byta plastkulorna, men i kombination med ljudet tror jag att minst även den berömda kopplingstrumman har spruckit (= ett djupt hål i plånboken).

Tveksamt om bilen är värd så mycket att det går att motivera kostnaden för reparation av lådan. Har tittat på gamla inlägg det verkar börja på c a 20 000 så detta är kanske slutet för gamla Bettan...
Paap Reeder
... vad tror du om primärpumpen?
Skrev du inte att ljudet var varvtalsberoende? Snurrar verkligen kopplingstrumman i läge P??

MVH /// Paap R

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hade samma vinande ljud ur lådan med kall motor, bytte filter och olja (o plastkulor när man ändå hade isär den) så försvann det!
Kolla så du får rätt olja bara, beror på vilken färg du har på typskylten! Man får aldrig ur allt, så jag rekommenderar att du fyller på med exakt samma olja som är i lådan:

Grön skylt: Esso LT 71141 (7/94->)
Svart skylt: Shell LA 2634

Du har antagligen denna precis som jag:

Esso ATF LT 71141 in acc. with ZF Order Specification ZFB 838

=>Audi Oil No. G 052 162A1 167kr/l
=>BMW Oil No. 8 322 940 7807 bmw 196kr/l, BJbil 168kr/l
=>Citrogen Oil No. Z 000 169 756
=>Jaguar Oil No. JLM 20238
=>Mercedes Benz Oil No. A 001 989 2203
=>Peugot Oil No. Z 000 169 756
=>Porsche Oil No. 999 917 547 00

Paap: Oljepumpen i lådan snurrar alltid med motorns hastighet enligt min uppfattning (åtminstone i 4hp20).
go
141
gotis
730-94 E38
Bytt oljefilter i vxllådan? inte bmw original?
tydligen finns det eftermarknadsfilter som kollapsar å då läcker det igenom o-ringen på ovansidan, ger ett visslande ljud.
Paap Reeder
... jo jag menar då att ljudet blir varvtalsberoende om det skulle komma från primärpumpen.

MVH /// Paap R

En olycka kommer sällan ensam sägs det ju och även datorn gav upp på söndagkvällen. Nu har jag dock fått igång en gammal PC så det går att komma ut på nätet igen.

Efter att ha funderat lite kom jag fram till att jag i alla fall måste ta ner tråget på lådan för att se om det finns några metallrester där.

Oljan har bytts en gång av Jarls bilservice vid c a 15000 mil. Om de använde rätt filter vet jag inte. Lådan har i alla fall varit tyst fram tills nu.

Skam till sägandes så skaffade jag för länge sedan alla delar som behövs för att byta plastkulorna. Har grön skylt på lådan och köpte oljan av Citroen enligt ovan. Har för mig att BMW hade högre pris och krånglade med att sälja enstaka liter. Kom dock aldrig till skott med själva bytet vilket kanske har straffat sig nu.

Visst känns det mycket troligt att ljudet kan komma från primärpumpen. Just frekvensen på "sågklingeljudet" stämmer ju bra med typen av pump (kallas även detta för kugghjulspump?). Är pumpen skadad måste tyvärr lådan ur bilen hur som helst, men det är ju tyst ibland så det finns kanske hopp om det bara är fel oljenivå.

En annan möjighet är ju att frånvaron av backväxel (p g a plastkulor) inte har något att göra med ljudet utan bara har råkat inträffa samtidigt.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Filtret ska vara av märket Filtran.
Jag skulle ändå börja med att kolla oljenivån i lådan som första steg.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.