|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Rallyfinnen, du menar att även problemen med att få backen att driva kan komma sig av för låg oljenivå och inte nödvändigtvis orsakas av plastkulorna? | |
|
Vågar inte säga säkert, men risken finns.. Kan definitivt hänga ihop med vinandet iallafall. |
|
|
"När jag kom till garageinfarten och la i backen vägrade den först att gå i. Först efter c a 10 sekunder började bilen driva bakåt så att jag fick in den i garaget. DET har aldrig hänt tidigare." Med 99 % sannolikhet vågar jag säga att din ena plastkula åkt genom skiljeplåten i ventilhuset. Den tätar då inte längre som den ska vilket gör att oljetrycket leds bort så att backen inte får tillräckligt oljetryck att gripa in. Därav det sena ingreppet. Så länge backen funkar, om än med sent ingrepp, så har inte backumman spuckit, däremot kan du spräcka den om du fortsätter köra. Det var orginalfiltren som började vina och en uppdatering följde. Jag har en kopia på ett TIS dokument på det. Om din plastkula nu befinner sig i den övre ventilhushalvan kan det förändra tryckfördelningarna i ventilhuset. Så det är inte omöjligt att vinandets uppkomst kan hänga ihop med att plastkulan trycktes upp i den övre ventilhushalvan i kombination med att du har ett ZF originalfilter som inte är uppdaterat (många år sen du bytte i så fall). Jag har pratat med en ZF renoverare i USA som säger att plastkulorna i sig inte är huvudorsaken, utan det är den undermåliga tryckreduceringsventilen som orsakar trycktoppar i ventilhuset (vilka också är kända för att kunna spränga backtrumman), som sliter ut backens plastkula i förtid genom att trycktopparna slår backens plastkula mot skiljeplåtens hål med stor kraft varje gång backen läggs i. Det är bara den ena kulan av två som slits, den för backen. Tryckreduceringsventilen uppdaterades from 05/95 och är din bil tillverkad före 05/95 har den en undermålig ventil som utsätter plastkulan för ett överdrivet slitage. Att då som är vanligt här i Sverige att bara byta till större kulor (6.35 mm från en GM-låda istället för ursprungliga 6 mm) är därför en temporär lösning. Har man en bil tillverkad före 05/95 bör man också byta tryckreducerings ventilen till en av ZF uppdaterad ventil. Den kostar bara några hundralappar och det tar högst 2 minuter att byta den när man ändå har ventilhuset isär för att byta kulor. Till 5HP30 lådor tillverkade före 05/95 har ZF en uppgraderingsats för ca €150 där bla ventilen, båda kulor och alla nödvändiga packningar för bytet ingår. Då får man ett ventilhus som blir identiskt med de uppdaterade ventilhusen from 05/95. Därför vore det intressant att veta när din bil är tillverkad. Bilar tillverkade före 05/95 brukar hålla 15000-20000 mil (enligt mektipset) innan backens kula går genom skiljeväggen. Långmilare med få växlingar förlänger kulans livslängd. Men ingen renoverare jag pratat med tycks riktigt veta hur länge ett uppdaterat 5HP30 ventilhus i bilar tillverkade 05/95 eller senare håller i genomsnitt. Min är tillverkad 07/95 och har snart gått 26000 mil utan kulbyte. molle |
|
Paap Reeder |
molle! Väldigt proffsig genomgång. Tackar och printar för framtida behov ... man vet aldrig när man springer på en 5hp30 .. MVH /// Paap R |
|
Molle, stort tack för info! Min bil är tillverkad 1994, tror det är månad 10 eller 11. Den har ju hållit länge ändå d v s nästan 30 000 mil med endast ett känt oljebyte. När jag nu tog ner tråget var filtrets undersida konkav d v s det ser ut som om det sugits ihop av undertrycket. Det var inga större mängder metall i tråget men magneterna var ganska håriga av stålspån. Jag hittade inga delar som kan spåras till en kopplingstrumma d v s inga delar större än spån. Jag skulle gärna betala €150 för en uppgraderingssats, men går den att få tag på för en privatperson i Sverige? Jag försökte faktiskt 2003 och kontaktade då KG Knutsson (Generalagent för ZF). De var mycket vänliga men helt oförstående till att det skulle finnas något kit för att fixa ett tryckregleringsproblem i 5HP30. Efter en del funderande så skickade de kolven 1058 327 030 som då kostade 82,50 plus moms. På sprängskisser har den nummer 50.070 och ATSG kallar den för "Main Pressure Regulator Valve". Nu har jag ventilhuset nere och det visade sig att O-ringarna till oljerören till pumpen är lite trötta + att jag har felkoder om felaktig speed sensor (eller slirande koppling) så jag måste ändå köpa fler delar. Kommer därför att ringa KGK i morgon och då kan jag fråga igen efter kitet. Frågor till molle (om du har tid): 1) Vet du om uppgraderingkitet går att få tag på? 2) Om inte, vet du vilken ventil som ska bytas? 3) Jag köpte även filter 2003 (ZF original), går det att använda eller ska jag försöka skaffa ett nyare? |
|
|
helt rätt med fitret i alla fall, filtret kollapsar de sugs i hop,de ska finnas ett stöd på mitten av filtret som förhindrar att de sugs i hop. Länk |
|
|
Länk Länk |
|
|
Länk Länk |
|
|
Jag reser idag men är tillbaka på onsdag men några snabba ord. 1) Du hittar uppgraderingskitet i reservdelskatalogen i nån av WANs länkar ovan. Beställningsnumret är 5HP30VBK. Jag vet att en kille i tyskland köpte det hos en ZF återförsäljare i tyskland för ca €150. I USA kan man köpa det för ca $120. Här i Sverige vet jag inte men har tänkt kolla ifall jag också drabbas. Kolla med KGK dom måste kunna fixa det. Annars kanske Lundbergs mek uppe norrland som säljer kulor. det finns ett företag i Stockholm också jag glömt namnet på. Ser ju nu att du har en 740, jag fick av nån anledning för mig att det var 750. Nåväl, på 740 som har 5HP30 gäller inte datumet 05/95 utan man måste titta på ventilhuset om det är uppdaterat eller inte. Leta rätt på den manuella ventilen 50.020 på bilden på sid 27 på Länk. Den syns även som nummer 9 på sidan 5 här Länk. Det är den största kantiga änden som sticker ut från ventilhuset. Med ventilhuset monterat på automatlådan så sitter ventil 50.020 på vänster sida av ventilhuset och är kopplad till länkmekanismen från växelväljaren. Det finns bara ett ställe som länkmekanismen från växelväljaren är kopplad till ventilhuset så det går inte att ta miste. På ett ventilhus som inte är uppgraderat är denna ventil nr 50.020 i svart plast. På ett uppgraderat ventilhus är ventilen i grå metall. Det uppdaterade ventilhuset har den nya uppgraderade tryckreduceringsventilen och allt som ingår i satsen 5HP30VBK redan från fabrik. 2) Grattis till din tryckreduceringsventil 50.070. Japp, det är just den kolven som är spöket i 5HP30 och som uppdaterades. Du byter den lätt när du kollar kulorna. Kolla bilden i ATSG manual. Du lossar torxskuven som håller plåten på ventilhusdelens kortsida, var beredd för ut kommer ut några kraftiga fjädrar. Ta ut dem och dra ut 50.070 kolven och sätt dit den nya kolven, se till att den inte kärvar och kan röra sig lätt m rätt olja. Tillbaka med fjäder, plåt och låna ett par extra händer när du pressar tillbaka plåten, dit med torxen och dra åt med 8 Nm. Nu behöver du inte oroa dig för trycktoppar i ventilhuset längre. Men som sagt just ditt ventilhus kan vara uppdaterat trots att det är före 05/95. Kolla färg/material på din 50.020 ventilkolv. 3) Imploderat filter. Det ökar sannolikheten att det är filtret. Jag sätter en femma på att vinandet försvinner med ett nytt filter. Kan inte säga säkert om ditt nya filter är ok eller inte (kan ju legat på lagret). Du kan jämföra med det gamla som sitter på. Det som gjordes på uppdateringen var tjockare o-ring att öppningen till ventilhuset på filtret gjordes om för att bättre passa till ventilhuset. Tjockare skruvhål i filtret och därför nya skruvar med större skallar + nått mer jag inte kommer ihåg nu. Ta en titt på den nedre kulan också. Tar det alltid lång tid innan backen går i (särskild när den är kall)? I så fall tror jag som sagt 99 % på att det är kulan. Med sprängd trumma går inte backen alls. hör gärna av dig om du får reda på hur man får tagpå 5HP30VPK satsen här sverige. Molle |
|
| 5HP30VBK menade jag... | |
|
Tack igen till molle som sitter och mailar mitt i natten så att jag ska kunna skruva ihop min gamla bil! Detta har hänt sedan sist: Ventilhuset är inte uppgraderat d v s jag har svart växelväljarventil. Jag har kontaktat KGK men de har fortfarande inte någon kännedom om 5HP30VBK. Inte ens efter att de fått reservdelslistan och efter att jag mailat en bild på kartongen till kitet (som jag hämtat från Länk. Har även mailat till ZF i Tyskland men inte fått något svar därifrån. Kontaktade också två välrenommerade automatlådefirmor i Stockholm men det gav heller ingenting. Idag åkte jag till BMW i Solna och beställde O-ringar, speed sensor och lite andra smådelar som jag behöver förutom ventilhuskitet. Delarna ska komma senast på måndag. Det hela slutar alltså troligen med att jag byter de delar jag har lyckats skaffa tidigare för att sedan sätta tillbaka ventilhuset igen. Känns dock lite snopet, när det bevisligen finns ett kit för uppgradering. Har funderat på om det kan gå att beställa kitet från USA eller Tyskland men då blir antagligen bilen stående ett par veckor till. |
|
|
mycke konstigt att de är ingen som känner till de där kitet. Länk |
|
|
...och tack även till WAN för länkar och info! Ja det känns konstigt att kitet skulle vara helt okänt i Sverige. Beställa från utlandet är kanske en lösning för er som har ett mindre akut problem. |
|
|
bumse60: ingen orsak, satt ändå bara på hotellrummet och idisslade :)30000 mil är långt på ett icke uppgraderat ventilhus. Kör du mkt landsväg? Inget kit. Nåväl du har ju tryck. red ventilen. Den är viktigaste delen i kitet att få uppgraderad förutom kulorna. Den ser till att arbetstrycket i ventilhuset är konstant från pumpen och matar solenoidventilerna. Är den gamla sliten och orsakar trycktoppar kan man dessutom vänta sig en förbättrad växelkomfort med en ny. Såg du den andra länken i mitt förra? Där finns en gds instruktion hur man byter 5HP30VBK inkl tryckred. ventilen. Hör gärna av dig sen hur det går /Molle |
|
|
Att beställa från tyskland tar inte så lång tid som man kan tro, 7-10dagar å ofta e frakten lägre än å skicka nåt från grannkommunen. USA kan ta två veckor om varorna inte skickas med DHL, Fick en HD motor levererad förra vintern å det tog 4!!! dagar. |
|
|
Jag har kört de senaste 12500 milen och det har inte varit mycket landsväg. Bor i en förort och jobbar i en annan så det är bara att åka och ställa sig i närmaste kö morgon och kväll. Den stackars bilen har bara fått se landsväg på semestrarna. Jag såg den andra länken och tänkte att den blir bra att ha när jag får tag på kitet. Kan nog vara till god nytta ändå när jag öppnar ventilhuset. Ska hålla er uppdaterade om hur det går. Har dock aldrig skruvat med automater förut, så även med rätt delar kan det nog sluta hur som helst... |
|
|
Scandinavian Transmission Service AB Telefon: 0303-727888 Telefax: 0303-88623 Adress Lärlingsg. 1 44432 STENUNGSUND Box 180 44422 STENUNGSUND Ring och prata med Per direkt! De han inte kan om ZF är inte värt att veta! De var av honom jag första gången hörde talas om den felaktiga tryckventilen i 5HP-30, han vet säkert var man får tag i delar BMW CS #5139 |
|
|
Har nu kollat de sista 4 spåren när det gäller att hitta 5HP30VBK: - Det går att köpa delarna styckvis från KGK men ett (stort) problem är att "Valve Orifices" och fjädrar endast säljs i minsta antal om 10 st per artikelnummer. Det gör att ett kit köpt på detta sätt kostar mer än 4000 SEK. Jag har priser på allt, utom packningarna och kulorna, om någon är intresserad. - Scandinavian Transmission Service kände inte heller till kitet men menade att det som bör bytas i ventilhuset är kulorna och tryckregleringsventilen. - Jaggi Import Export Inc. , Länk , kan faktiskt leverera kitet och svarar (utan några som helst skiljetecken): "we do not have one in stock but can have one in app I week Yes we can ship to Sweden have a nice day cost on Valve Body Kit $ 137.28" Detta är kanske hetaste tipset för er som har framförhållning och vill fixa huset i preventivt syfte. - Eriksson Industries Länk listar kitet på sin hemsida men har inte svarat på mail. |
|
|
Jag har kollat med ZF renoveraren jag känner i USA igen. Han tyckte det var konstigt att kitet inte finns här i Sverige. Vi misstänker nu att kitet är en grej som ZF USA plockat ihop i det automat-täta USA. Nåväl jag håller med STS att det viktiga är att byta tryckventilen och kulorna. Att bara byta kulorna som ju är vanligt här i Sverige är bara okunskap (en praktmiss i mektipset här som förövrigt är mkt bra). Vad har du fått för kulor, är det GM eller ZF? Jag fick äntligen uppdateringsdatum på trumman och tryckventilen från ZF USA, men har aldrig lyckats få tag i ett uppdateringsdatum på ZFs kulor (om det finns). Ingen tycks veta. Kolla att växelväljarmekanismens genomföring i lådans hus inte läcker. Vanligt på 5hp30 men lätt att byta när man ändå håller på. Mektipset är ett bra tips för demont/mont. Följ det, se till att du har god tid på dig, gå metodiskt tillväga och tänk efter före i varje steg så lär det inte vara problem. Men obs inte Shell olja som står i tipset utan Esso olja! Fyll sedan till rätt nivå enligt Länk Utan DIS mätning lägg handen på tråget. /lycka till molle |
|
|
Har funderat på vilka kulor jag ska ta. Har både från GM och från ZF. Mätte lite på dem i kväll och kulorna från GM är inte riktigt runda och har heller inte inbördes lika storlek. Det är bara den ena som kommer upp i av ATSG rekommenderade 0.250" d v s 6,35 mm. Den andra har varierande mått beroende på vilken diameter man mäter men ligger i genomsnitt endast strax över 6 mm. På ZF-kulorna skiljer det endast någon hundradel beroende på hur man mäter och bägge ligger mycket nära 6 mm. GM-kulorna känns också mjukare och skrovligare än de från ZF. Vilket datum uppdaterades tryckventilen? (Jag köpte ju min 2003) Har nu också fått svar från Eriksson Industries: "Yes, 5HP30VBK lists for $150.30. We would need you address and credit card information, including expiration date. Our Fax is 860-395-0047 Nat" Tack för praktiska råd. Jag har tillgång till diagnosprogram där det via live data-funktion ska gå att läsa ut oljetemperaturen. Vi får väl se om det fungerar i praktiken... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.