AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.951

Alpina B10 3,3 och 4,4 effekt?

Sida 2 av 2
Miper335
Tycker att det blev en bra tråd.
För mej är Alpina ett under utav teknik och mystik och när man då börjar att jämföra mellan andra bilar så bleknar alpinan ändå lite.

Undrade själv över varför t.e.x B10 finns med en 3.3 liters 6:a
vilket ju gör att den troligtvis är snabbare än 530 men slöare än 540?

På samma vis undrar man ju över V8:an som förståss rastar 540 men får spö utav M5?

Alpina är unika på många sätt ,men jag föredrar mystiken där "ingen" egentligen vet hur fort de går.

Min bild utav det hela har alltid varit att den som vill synas köper en
M5 medan den diskrete väljer Alpinan.
Gissar på att Alpinan även är dyrare än just M5?

Satt och tittade på en Alpina 3.3 och undrade över en hel del som jag nu har fått svar på...även om tråden retade en del.

Är Alpinan dyr att äga då en hel del byter "ner" sig till 540 eller är det för liten skillnad mellan bilarna? ( gällande allt )

Om du letar efter hästkrafter Logmankaki så finns ju också MB med sin E55.
Då blir du aldrig "lurad"....eller frånåkt.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Vad jag vet så är Alpina inte längre en BMW i reggpappren eller?

Sen att B10 4,6 inte går bättre än M5 är ganska så förståligt varför skulle man då köpa sig en M5 när man ändå blir från åkt av en Alpina?
Kan tänka mig BMW pamparna nere i Tyskland inte skulle bli så glada då. Men den ska gå bättre vad jag har hört än M5 i fart från 100 och uppåt. Sen läste jag oxå någon stans att Alpina göt upp egna block till 4,6 pga. att original blocken var för klena (kan ha fel rätta mig gärna)

Ang 3,3 så går den ganska så snarligt vad jag har förstått en 540 även att de bara är en 6a. Man ska ju inte stirra sig blint på hur många hk en bil har, vridet e minst lika intressant. Polaren hade en gammal B10 3,5 E34 och den gick väldigt jämt med polarens M5 3,6 E34.
Nu har jag inte skrivit något om chassin för de tycker jag dom andra har sagt bra.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alpinor brukar stå reggade som "BMW Alpina"

B10 V8 finns enbart med automat (Switchtronic) och M5 endast som manuell vilket påverkar valet för en del.

I standardutförande blir M5 ifrånåkt av Alpinan då denna inte har toppfartsspärr. Accelerationsmässigt är M5:an något snabbare.

Vad jag vet så gjuter BMW blocken till Alpina.

B10 3,2 och 3,3 har ju en plats på kartan även om dom självklart hk-mässigt konkurrerar med 540. Men som beskrivet ovan så är det två väldigt olika bilar. Man ska inte heller glömma att samma motorer sitter i Alpinas 3-seriebilar och det är i denna serie som motorn är vanligast (B3 3,3 = 1299st repsektive B10 3,3 = 470 st).

Det man kan konstatera efter några år på forumet är att ägare till B10 3,2/3,3 alltid verkar lyriska över sina bilar så helt fel som alternativ till 540 kan dom ju knappast vara...;)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.