|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför har man en bil med 280 hästar och endast 3,3 litersmotor medans man bara kana trycka ut 286 ur en 4,4 liters motor. Varför snåla på när de kan trycka ut mer, eller kanske det är mer i en 4,4 fast de skriver 286. Är det någon som har ett grepp om detta. Jag känner mig ganska besviken, man har köpt en 4,4 och bara 286 och så ser man att en sexa som ger 280 eller varför inte en m3 som ger 320. det kanske ligger i sakens natur att hålla på så där, annars får de inte in de pengar de vill ha. | |
|
Håller med, låter märkligt. Är nog så att det handlar om pengar, och att då pressa ur det mesta ur en mindre motor. beemoholist |
|
|
Loqmankaki: Vad yrar du om? Alpina trycker ut 280 hästar ur en 3.3 liters sexa och 340 alt. 347 hästar ur en 4.6 liters åtta. Att jämföra med BMW's originalmotorer är helt ointressant. Vad är det för haltande jämförelse du är ute efter? |
|
|
nej men jag yrar inte, vad spelar det för roll om du jämför schnitzer, hartge, alpina eller bmw, det är i grund o botten bmw, vi kan ta bara bmw bilarna om du vill. Vad jag yrar om är att jag känner mig faktisk blåst. Jag har hellre pungat ut 60 000 kr till på min 540 ind om jag hade fått alpinas 3,3 sedan skiter jag fullständigt i om den heter alpina eller BMW. Det är väll samma bil. En B10 och 540 vad skiljer de åt förutom juist motorn. |
|
|
Japp, det kan vara tungt med eftertänksamhetens beska sanning. Det är väl bara att byta bil då? Slå då till på en B10V8S så du inte ångrar dig en gång till. Om du då inte börjar jämföra med M5e39 som tar ut 400 hk ur den endast 104 ccm större motorn. Alpina har bla bättre chassi, annat avgassystem, snyggare hjul, switchtronic och lite förändrad inredning samt "kultstatus". |
|
| Du känner dig blåst? För att litereffekten på din 540 är mindre än på B10 3.3? Jaa... Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur... | |
|
Nej inte så värst farligt som ni målar upp det, jag är jätte nöjd men självklart viste jag oxå innan att det fanns bättre bilar :) (M5). men det kostar mer oxå. Vad jag surar på för mest är just en 3,3 liter 6a som slår en 4,4 liter 8a. M5 5,0 400 4,4 286 3,2 320 3,3 280. Dessa siffro gör så att man tänker efter, vad f*n att de inte pressar max på alla motorer. Nu tänkte jag kanske fråga en annu dummare fråga (tanke). Om men inte tar ut full effekt betyder det att motorn är skonad från att slitas sönder eller? |
|
|
Nu är det väl inte riktigt VI som målar upp din besvikelse, utan snarare du som startat tråden och skrivit tre inlägg i densamma om hur besviken du är. :) Motorn är absolut inte skonad från att slitas sönder, men självklart är påfrestningarna betydligt mindre än på en motor med gigantiskt effektuttag. Du gör helt fel som bara stirrar dig blind på dessa (rätt oväsentliga) siffror och dessutom jämför 540 med både M5 och Alpina. 540 är en komfort vagn med goda prestanda, M5 är en prestandavagn med god komfort och Alpina nånstans mittemellan. Jag förstår inte hur detta kan komma som en chock för dig efter de 3,5 år du varit reggad på detta forum. |
|
|
Okej okej, jag ger mig men det var faktiskt inte denna diskution jag ville ha utan lite fakta och lite förklaringar kring varför dessa motor är uppbyggda så eller vilken policy det är de kör. En kompis köpte en M5 som var skruvad men det var en j*vla skön bil. Den var för dyr för mig och en 528 det hade jag redan haft och den känndes rätt klen och tråkig. Så då valde jag denna 540. Alpina fanns inte en i tankarna för den är fulare än volvo men motorn kanske är en dröm. |
|
|
"Alpina fanns inte en i tankarna för den är fulare än volvo....." Och hur många stilpoäng får då en BMW 540 e39? |
|
|
-Kane = touche! -Loqmankaki, jadu, man kan väl säga att allt handlar om vad kunden vill ha eller hur. BMW tillverkar motorer med den gångkultur som den presumptiva köpare eftertraktar. Att stilla sig blint på siffror är ganska meningslöst. Gissar att du saknar en del referenser som detta exempel: M3 3.0 samt 540 båda utvecklar 286 hästar men kraften utdelas på extremt olika sätt, på samma sätt som dom två modellerna tilltalar 2 helt olika köpare. Maxeffekt runt 7000rpm vs dryga 5000rpm, vild racekännsla vs tyst sugande bottendrag helt enkelt. En köpare av en 540 vill dessutom inte att det ska gå snabbare (och därmed mer oraffinerat än så) utan prioriterar elegant delivery av kraften framför hög toppeffekt. Är man inte nöjd med BMW modeller fixar man det på ett eller annat sätt som jag gjorde tex (M3 touring) Be ess sätta en kompressor på din 540 så får du känna på mer potential hos 4.4L V8an. |
|
kilroy |
Effektuttaget ur respektive motor och modellserie måste ses i ett större sammanhang. Effekten måste harmoniera med övriga modellserier vilket självklart BMW-folket har stenkoll på. Visst kan man plocka ut betydligt mer än 286 hkr ur 4.4 motorn vilket självklart gäller också 4-liters maskinen. Att jämföra Alpina och BMW är ju inte riktigt relevant enligt min uppfattning. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
V12 LeMans |
Hehe , kommer precis från en 528i -00 med Msportchassi , och dess förrinnan en 540 e34(med BilsteinBTS-chassi) , och kör nu föregångaren till 3.3-Alpinan B10 3.2 t (260 hk enligt Bovensiepen & co ). Tre helt olika motorkaraktärer, V8an med bottendrag och autom.låda(för hårt chassi för vardagskörning med väghållningspktet ;-)), "original"-BMW6:a med ganska bra bottendrag och snällare motor och inte lika harmoniskt chassi i Msportpktet som i min nuvarande Alpina , Alpina B10 3.2-maskinen får varvas för "få fart"( mer spetsig karaktär ) och tål det också( bl a smidda Mahle-kolvar) Alpina v8an har jag ej kört ännu , men lär röra på sig bra (300km/h mätarfart). |
V12 LeMans |
Hehe , för att kortfatta mitt kanske röriga inlägg på måndagmorgonen , ;-) : 540 e39(original) : god prestanda och komfortlångfärdsbil med lite högre bensinförbrukning och högre försäkringspremie 528 : bra prestanda och bra kombination komfort/sport och lägre b.förb. och försäkr.premie sexcylindrig Alpina e39 : god prestanda och väldigt god kombination väghållning och komfort och bensinförbrukning mittemellan 528 och 540 och 528-försäkringspremie |
| Är det den prisvärda gröna B10 du köpte i stockholm? Funderade själv på den faktiskt. Nöjd? Bra skick? | |
|
Jag förstår inte mycket av den här tråden. Till att börja med så är det regel snarare än undantag att motorer har olika trimningsgrad, allt beroende på vem tillverkaren tänker sig ska köpa och köra bilen och vilka delar som finns "på hyllan". Som exempel kan vi ta VW's 1,8 liters fyrcylindriga motor som sitter i VW, Audi, Skoda, Seat, mfl. obskyra märken som VW's har något slags intresse i. Trimningsgraden skiljer mellan 90 till 230 hk (mellan tumme och pekfinger) trots att det är samma motor i grund och botten. Om det bara vore litervolymen som bestämde vilket effektuttag en motor skulle ha så skulle vi se en del väldigt underliga bil och motorlösningar på våra vägar. BMW 540 är en helt annan bil än Alpina B10 3.3, motorn i B10 är byggd för en helt annan typ av effektuttag än V8'an, betydligt spetsigare karaktär och... ja, tro mig, det finns goda anledningar att det ser ut som det gör, det handlar inte om att någon försöker "blåsa" kunden, kunden kan trots allt helt fritt välja om denne vill köpa en 540 eller en B10 3.3, det valet hade även du. Angående den gröna B10'an i Stockholm så var jag också intresserad av den, men backade ur efter att min bror varit och tittat på den. |
|
|
Jag stod själv i valet och kvalet mellan 540 och B10 3.3. Trots likvärdigt effektuttag är det helt olika karaktär på bilarna. Alpinan har betydligt spetsigare och sportigare karaktär medan 540 är det bekvämare och lugnare alternativet. Effekt kan levereras på mycket olika sätt. Det är väl ganska självklart att biltillverkarna inte pressar ur max ur sina motorer, det måste finnas ekonomi och hållbarhet med i bilden också. Vill du ha maximal litereffekt för att inte känna dig blåst rekommenderar jag en M3 E46, eller byt till något annat märke... Micke |
|
V12 LeMans |
///Peter : Nej , Jarls bilservice i Hbg hade fått en B10 3.2 t i inbyte i början av oktober , och jag slog till direkt när jag såg den på deras hemsida . I min är det svart skinn , i "Stockholmsbilen" var det grönt skinn om jag inte minns fel. Jag är väldigt nöjd , väldigt bra skick för att vara 8 år gammal. Hehe , mkt utrustning som tyvärr gör att den väger lika mkt som min förra 540, drygt 1800 kg (bara att det är en touring gör hundra kilo) Min förra bil ,528 sedan -00 , väger 1580 kg. TV-Navi(modell äldre ;-) ) , kupévärmare .sollucka , telefon , avtagbar krok , men viktbesparande manuellt justerbara stolar mm. Men det är "gött" att man kan varva 7000 rpm om man skulle vilja ( vilket betyder 280 km/h om den varvar ut på högsta vxln , 40 km/h per 1000 rpm) |
| Låter som ett kap, Jarls brukar ju ta in fina ex. Jag ordnade lite med min 328 touring i brist på bra objekt, så nu går den ordentligt bra ;) | |
V12 LeMans |
Ja, jag har känt Sten Jarl i 20 år , så det var dags för en Alpina nu tydligen , och B10an ska snart in i ide , ;-) . Lär väl bli en tur söder om Smygehuk före midsommar nästa år . Kanske en svensk M3 GTR med Alpina-V8 från Hbg på 24 timmars Nürburgring nästa år. |
| Det här var månadens märkligaste tråd. Vad vill sägas? Att man begick ett misstag som inte gjorde en mer grundlig kontroll över BMWs och Alpinas modellprogram? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.