|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte kanske ge mig på att byta silentblock på min sletna bil och undra om någon lyckats med att bygga en avdragare för att dra ut bussningarna istället för att såga och borra ut dem? Borde väl funka att dra ut bussningen genom att ta ett rör med samma innerdiameter som bussningen + någon mm extra och placera den på subframen och svetsa fast ett platt järn tvärs röret i andra änden och borra/gänga ett hål, gänga i en gängstång genom hela bussningen, fästa en mutter/mutter/bricka ovanpå bussningen, svetsa fast en mutter i andra änden av gängstången och gänga ut bussningen med handkraft mha ett vanligt spärrskaft?? Funkar det, tro?? Förresten, nu kom jag på en grej. Har även touringens bussningar en metallkåpa utanför gummit som man behöver såga isär? Det är just detta moment jag inte är så pigg på. Har ingen lust att ligga under bilen med ett bågfilsblad i timmar och har inte heller lust att såga sönder subframen till bakvagnen, men om det är bara gummi kanske det går bra att köra "elda-borra" metoden som bildoktorn körde på tv?? Lämna in kostar 500 per bussning= 2000 spänn, lite mycket kanske?? | |
|
Fortsätter att spåna lite själv, någon kanske hakar på med bra tips... Hittade en bild på en avdragare och fotade mina egna bussningar, kolla länken nedan. Länk Men undrar lite, ska den rödmarkerade prylen åka ut samtidigt med bussningen? Eller är det i spåren på den som man ska sätta avdragaren? Hade tänkt att bygga om en biltemaavdragare enligt länken nedan till en sådan på bilden, borde väl funka, lite omborrningar och slipningar och några tvärstag för att hålla avdragarbenen på plats. Vad tror ni?? Länk |
|
|
Vad är det som gör att bussningen sitter så hårt fast? Jag vill också göra de själv, har köpt bussningar osv men vet ej om jag reder av de utan rätt verktyg. Har ingen möjlighet till att svettsa så ska jag bygga avdragare får de va utan svets. |
|
|
Kanske kan detta vara till hjälp. Inte E39 men principen borde vara densamma. Länk |
|
|
ravve: Hur ser bussningen ut da? Är "min" rödmarkerade del med eller är detta en lös del? Förresten, Den sitter hårt men lossar tillräckligt för att kunna dra ut den med avdragare om man värmer på subframefästet i 2 minuter med en värmepistol (från en het, säker källa, hehe...) . Vill också bygga avdragare utan svets men å andra sidan kan dethär ju vara en bra anledning till att köpa en!! Tidig julklapp eller nå't?? 525ix: Något i den stilen ja. Fast Touringens Silentblock verkar ju ha en del geometri som skulle vara ivägen för den varianten. |
|
|
Bussningen är en stor gummiklump som sitter innanför det du rödmarkerat. Länk Här nederst ser du bild på hur de ser ut till min. Dina ser antagligen väldigt lika ut om inte identiska. På bilderna på mina nya krängningshämmare ovanför bussningarna ser du hur de sitter på min bil. |
|
|
Tack för bilderna! Snabba puckar här! Hmm om man bara visste... kanon att ha någon å bolla problemet med, men jag har ju en Touring.... ser olika ut därför. Alla bilder verkar vara avbildade på Sedan, dessutom. Hade varit skönt att veta så mycket som möjligt utan att behöva skruva ner något. Kollade förresten reservdelsnumret på bussningen både på Sedan och Touring. Det är olika nummer så det är ju inte säkert att de ser likadana ut... |
|
|
Nä men som jag sa så ser dom nog ganska lika ut. Ser ju ut att sitta på liknanade sätt också. Men man borde väl kunna ta av bulten till en av dom och försöka få av en i taget liksom? Skulle det skita sig totalt så kan man säkert ta sig till verkstaden med en av de 4 bultarna lös? Kan man värma aluminiumet för mycket med värmepistol? Tänkte mest om de kan hända nåt med formen eller hållfastheten i materialet pga värmen? |
|
|
hallojj igen Ravve, kollade lite till. "Din" avdragare ser ut enligt länken nedan. Det verkar som om min"rödmakerade" grej ingår i bussningen och att "min" avdragare behöver gå "runt" " den "röda" om man säger. Kommer att prova biltemaavdragaren enligt förra länken och modifiera den lite så att den blir som touringavdragaren, hör av mig när jag vet om det funkar. Har samma tankar som du. Prova lite, funkar det inte får man köra försiktigt till en riktig verkstad. Får se hur det går... Sedanavdragare: Länk Touringavdragare: Länk Appropå att värma aluminium med värmepistol, det är kolungt. Du måste upp i flera hundra grader för att ändra på strukturen. Fast vissa aluminiumlegeringar kan man "härda" i låga temperaturer men de blir bara mer duktila (mindre styva och mer sega). Men det är inte fråga om det här, var så säker. |
|
|
Tanken/funktionen på de avdragare som finns på bilderna är= Touringen: att klorna 33 4 140 låses fast i spåren som syns på bild 3 och när man gängar på 33 4 155 så dras 33 4 151 nedåt och tar med sig bussningen ut , 33 4 156 är ingängad i 33 4 151. Sedanen: har samma princip men där så hakas klorna fast på ringen runt bussningen genom att armarna på avdragaren har spår för detta. Observera att armarna på bägge avdragarna skall hindras från att åka upp och inte som på en vanlig avdragare från att åka ned om ni förstår vad jag menar , skall ni bygga om en vanlig avdragare så får ni göra om den väldigt mkt för att få den att funka. |
|
|
Har inte kollat så noga, aldrig bytt på E39 (dags att prova snart?) men principen bör vara detsamma som till E34/E30 mm. Jag har smitt liknande prylar till E30/E34 om det är till nån hjälp. Utgå från bussningssäte och bussning, verktyget behöver inte bli så avancerat som BMW verkstans egna Länk Länk Länk Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
pdf fil med avdragare i mängder sid 30/40 berör E39. Länk Håkan |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
kan någon fixa ritningar så kan jag tillverka! ser inte speciellt jobbigt ut. vi bygger liknande avdragare till ABB's industrirobotar, så jag har länge funderat på att bygga just dessa avdragare. är det mönsterskyddade grejer på något sätt? vore trist att begå brott.... mvh Johan |
| För eget bruk borde man väl få tillverka de utan problem. Börjar du sälja dom med vinst är det en annan sak. | |
|
Mönsterskydd är väl för att förhindra kopior i handeln.. Vad du snickar ihop hemma i garaget är nog mellan dig och dina blodiga knogar ;) |
|
E30 Beemah |
tigersåg funkar klockrent E30 Beemah |
| Med risk för att man sågar i godset? :-) | |
|
Ska man fetta in den nya bussningen innan den sätts på plats? När jag bytte krängningshämmare och bussningar till de nyss så fick man fett med till bussningen. Är detta något som är standard för alla bussningar att man ska smörja in för att slippa missljud? |
|
E30 Beemah |
ta en droppe diskmedel os kleta ut,, ta ej olja tex (motorolja) för det torkar ut gummit så att det börjar spricka och för att sedan falla isär helt,,, det finns annars en speciell olja till bussningar... E30 Beemah |
|
ravve* Blev det skillnad med nya grövre kränghämmaren? Hoppas ingen tar illa vid att jag lånar tråden. Mvh Göran Min bil Länk |
|
| Ja det blev lite skillnad. Blir nog mer markant skillnad när jag byter fram också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.