AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
28.182

Test M6 vs Z06

Sida 3 av 5
V12 LeMans
Här kan man jämföra :

M3 e46 mot "vanlig" C6 ( med 6 liters V8 och 100 hk färre än 7 liters-Z06)

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lite offtopic, men ni pratade fusk och överladdat så varför inte?
dock är detta en "vanlig" C5 med lite syretillsats :)

Länk

Leffo
Lars Jakobsson
Perran_

Angående priset för en Z06
Länk

Känns som rätt mkt marginal mot en M3:a :P

Så kan du ju kolla vad det kostar att kompressor trimma den... du lär ligga runt miljonen vid det laget...

Kanske runt vad en "loaded" variant kostar?

Sen rullar det redan åtminstonde minst 5st kompressor trimmade M3 E46:or i sverige.. men dom mutar väl svenskbilprovning allihop?

Lars Jakobsson
Leffo>>Där börjar det likna nått :P Vore kul o veta kostnaden bara...

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Kostnaden står väl skriven i stjärnorna när sanna
entusiaster kostar på sina "pärlor".
Billigt är det nog inte men satans kul när det levererar resultat...

Mvh.

Leffo
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Haltande resonemang som vanligt när överladdning kommer på tal...varför inte köpa något E30-lik på Blocket för 19' och trimma den för 800' lika gärna?! :)

Nä, heder åt Z06 - inte f-n bryr man sig värst om inredningen i en sådan best, det ska ju inte vara en myspys-bil heller!?
Lars Jakobsson
Den dan jag köper en bil för 850 000 så är inredningen lika viktig som resten av bilen.. det är helheten jag söker och inte bara antalet hästkrafter.

Viper och Corvette är ju samma koncept, ingenting som attraherar mig alls.

Dom flesta som vände på huvudet när man kom i den var gubbar i 50 års åldern som satt i en saab eller volvo..

Den är igentligen inte speciellt billig när man tänker på hur mkt dom sparat in på tex kvalite, men som sagt..skiter man i sånt så kan dom mkt väl vara ett bra alternativ.

kilroy
Jag tror Lars Jacobsson är lite sur för att en amerikansk sportbil kör ifrån allt som BMW har producerat i egen regi.

Jag vänder mig definitivt om ifall jag ser en Z06...jag är inte i 50-årsåldern och jag kör varken Saab eller Volvo...

Allvarligt talat...man vänder sig till olika kategorier av köpare. Det finns sannolikt plats för både Corvetter och M5/M6...och M3.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Lars Jakobsson
Ja, exakt.. den motsvarar ju inte direkt nånting som BMW byggt... Utom då kanske Z4:a...

BMW bygger väl Formel 1 bilar vad jag vet, och tar inte en sån Z06 så vette fan...:P

Nej men seriöst..det är precis som du säger..dom vänder sig till helt olika grupper.. Men det känndes som argumentet för Z06 var prestandan..att kvalité och sånt spelade mindre roll. Ville bara visa att med dom pengarna kan man få en bil som troligvis har bättre prestanda samtidigt som den har bättre kvalité och komfort..

Sen skrev jag inte om vilka som vände sig om Z06, utan Vipern.. Och skrev inte heller att folk inte vänder sig om utan att dom flesta som gör det är i dom övre 40 årsåldern...

Tycker faktist det är bara kul att det kommer alla möjliga alternativ när det gäller prestanda..

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
de flesta sport bilar har en ganska tråkig inredning titta bara på GT2/3 brutal bil med en ganska tråkig inredning sen är den tysk också , M6a är INTE nån sport bil Bmw har glidit in i AMG konceptet mer eller mindre , snabb samtidigt som den är elegant
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Z06 vs Bmws M5&M6 där är det inte rattlås race som Z06 klipper M bilarna....utan när det svänger tex Automobils Acc tester

Z06 till hundra på 4,5 till 200 på 12,6
M5 till hundra på 4,7 till 200 på 14,3
M6 till hundra på 4,8 till 200 på 13,6
kvartsmilen ligger Z06 runt 0,5 sek snabbare och har mellan 5 till 8 km/h snabbare slutfart....
Den klipper M5 ganska bra till 200 km/h.
Men att en 4 dörrars limo med den storleken hänger på Zo6 med samma hästar talar lite om hur bra och effektiva BMW bygger motor/växellåda och drivlina.

Sen till kurvegenskaper då är Z06 riktigt vass och ställer även Nya 997 turbo i skamvrån självklart så ryker De stora tunga M bilarna där med....

A sprint
Z06 53,7
M6 54,4
Audi RS4 54,5

Mpower
Men en Z06 behöver fortfarande inte överladdning för att vara bland dom absolut värsta =)
Finns en kille i USA som kallas för "Spdkilz" som har en C5 Z06 som är ytterst lite moddad. Den dänger bilar på löpande band, bl a M5 E60. Hans filmer finns på streetfire.net. Observera att Vetten har 430 bakhjulshästar.

Annars så tycker jag det är kul att det finns fler här som uppskattar amerikanska sportbilar!

Btw, så gör C6 Z06 0-60mph på 3.6sek. Så några "höga" 4.5 sek till 100km/h blir det inte =)
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Min M3a är kompressormatad på 500hk och kan säga att det inte räcker för att klå Z06an så den diskutionen kan ni lägga ner :)

/Robban
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Herregud inbitna & blinda bmwfolk det finns. Först & främst så är jämförelsen, i mina ögon, helt orelevant. Vad har de här bilarna gemensamt överhuvudtaget? Z06 är byggd för att smiska på "bana & tom 0-402" vad jag vet så är m6 ganska långt ifrån någon banbil. Jämförelsen om någon borde väl heta M3 CSL vs Z06 i sådana fall. Hur som, se z06 vad den är byggd för & då är det inget snack om att den faktiskt är en av de absolut giftigaste bilarna i dagsläget. Ta tider från ringen tom där den smiskar både tyska värstingar såväl som italienska.

Inredningen? Är det bara jag som tycker att det är ganska irelevant? Det är för tusan ingen landsvägs GT.

Jag är ledsen att säga det men prestandamässigt så är det ingen mkärra som har något att sätta emot. Tycka vad man vill om amerikanska bilar & allt vad de kan tänkas stå för men z06 är en fruktansvärt potent & inte minst brutal jänkejärn som smiskar oss på fingrarna så det stinker om det för att inte nämna det Perran_ sa, vad händer när Blue Devil släpps?
Lars
Jag kan medela att en M3 e46 med ess kompressorkit 485hk (412hk på bakhjulen) tyvärr inte drar i från en Z06. Har kört mot Z06¨på bana ett antal gånger under sommaren och det är bara att konstatera att den går nått förjävligt rakt fram. Dessutom går den ruskigt bra även när det svänger, så att det är en kompetent banvagn råder inget tvivel om.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
det roligaste med Bmw fantaster är att , kör en bil ifrån en Bmw rakt fram så tar de fram en diskussion om att vem vill åka rakt fram man ska väl svänga också och sedan slänger de upp några tider från Ringer osv . I det här fallet så får Bmw pisk i alla moment inkl Ringen då kommer inredning och kvalitet fram :) . Angående kvalitet glöm bara inte hur många M3 E46 som fick sina motorer bytta pga av Taskig kvalite anser jag . Släpper man ut en M-Bil så ska man tänka på det mesta för att slippa just såna saker. det är bara att inse BMW är inte i ledningen längre som de va i början 90 talet när det gäller snabba bilar nu mera har de flesta bil märkena en Värsting modell som inte många Bmw bilar kan skaka av sig även när det svänger.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
ZxD , är det du som har den Svarta M3an ? går i tankarna att kompsessor mata min också , vore snällt om du kunde skicka litte info om det !
Maxad
Håller med dig i ditt inlägg ovan, jag blir nästan mörkrädd när man allt som oftast ser dessa fanatiker tro att BMW är det absolut bästa på alla punkter. Vad vill du veta om kompressorn? Jag kanske kan hjälpa dig då jag har en ess-kompressormatad e46 med smg.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inredning kan man ju se på olika sätt. Sportigt, elegant etc. Att en värstingbil inte är elegant är ju en sak, det ska den inte ju nästan inte vara. Men för den saken skull behöver den ju inte se ut som en gammal jänkare från 80-talet. Varför har dom inte fullföljt konceptet. Den här inredningen andas ju inte race någonstans. Att hoppa in i en ny z06 ska väl inte kännas som att hoppa in i en Chrysler Stratus?? Otroligt ful och omodern interiör.

Min Cabrio Länk
Ag
52
Agge_
M5 2000
530 IT 1993
Är det bara jag som tycker att det här inte varit en typisk Bmw tråd?

//Agge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.