AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.728

Dom tippade asfalt på bilen

Sida 1 av 3
Vill ha en obektiv bedömning på detta... Vad som är lagligt rätt osv...

Jag kommer iaf och kör och rätt som det är börjar vägarbete på vägen... 90, 70 och till slut 50-skylten... sänker farten till 50 och passerar vägarbetsplatsen... Till slutet åker en lastbil och en asfaltsläggar-maskin... Ett band går ifrån lastbilen till läggarn med asfalt... När gubben som kör läggarn ser min bil så flyttar han bandet så det rinner asfalt på min bil...

Stannar direkt och frågar om han ska betala för skadorna... Han svarar att jag kör som en jävla idiot och då påtalar jag att jag körde i 50 och han säger det att det spelar ingen roll... hade det kommit ut en arbetare så hade jag kört på denne... Sedan tillägger han att jag kan ringa vägverket och klaga men då är jag dum i huvudet... Han går därefter upp i maskinen och kör vidare...

Vad hade ni gjort? Jag säger inte att jag körde helt rätt... Jag höll 50 där dom hade skyltat med 50... möjligt att det var mitt fel...

Blev föresten inga skador på bilen...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag skulle ta ett snack med hans arbetsgivare.

Står det inget annat än 50 så är det 50 som gäller vad jag vet.
Hur kunde du få asfalt på bilen utan att få några skador? Är den het så borde lacken skadas och är den kall borde plåten bucklas.
Är det så att du har handlat som du skriver och du följde den skyltade hastighetsbegränsningen och inte på något vis körde på ett olämpligt sätt, ska du naturligtvis ringa till entreprenören och eventuellt dennes uppdragsgivare. Asfaltsläggare måste inte vara trevliga killar, men de ska inte hälla asfalt på passerande bilister. Är de missnöjda kan de ta regnummer och ringa polisen.

Mvh
Mikael
Ci
531
CiM
325ciM-04
jag skuule ha blockerat deras väg, tills polisen anländer och visa snuten asfalten på min bil så att de kan ta upp en anmälan.

konstigt att du inte har fått något skada på bilen.
Vad jag kan se så finns inga märken på bilen.. men å andra sidan.. hur ska man kunna se det på en vintersmutsig bil... får väl tvätta den.. ser inga bucklor osv... Det var liksom inte mycket asfalt som kom på bilen... Men det är själva sättet att bete sig på... Asfalt är väl inte så tungt när det är varmt?

Gubben som körde läggaren knuffade dessutom till mig när han gick ner ifrån maskinen
Det är fullkomligt OMÖJLIGT att han kan ha hällt asfalt på din bil utan rejäla skador, så antingen friserar du sanningen en smula eller också var det inte asfalt. Om det står maskiner och arbetare på vägen kör jag aldrig 50 även om det finns en sån skylt - jag kör betydligt saktare än så. Med tanke på alla incidenter som sker årligen förstår jag att arbetaren blev förbannad när du brände igenom deras arbetsplats. Därmed inte sagt att jag tycker att hans beteende är korrekt.
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Asfalt är väldigt tungt även om det är varmt.

Har själv kört asfalt och det väger som fan.
Som dom skriver högre upp i ett inlägg
citat "Är den het så borde lacken skadas", det kan jag hålla med om då asfalten ligger på runt 140 grader och tjäran och bindemedlet i den är ett helvete att få bort när det stelnat.. Det enda som hjälper är "Gul raps avfettning" eller Diesel.

Visst blir man som arbetare trött på vissa bilister som ligger runt 90 km/h när man skyltat ner till 30, men det försvara inte vad dom gjort. Man tar reg nummer på bilen och kontaktar polisen.

Vi ringde ofta ut dom så dom var med på plats för det är nästan enda sättet att få ner hastigheten.

Jag tycker du ska kontakta Vägverket och prata med deras chef. Dom är inte omöjliga.

//Daniel

BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer"
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Intressant. Du kan ha hållt 200 förbi vägarbetsplatsen. Asfaltläggaren har fortfarande inte rätt att hälla asfalt på din bil.

Personligen (eftersom vi skryter med hur duktiga vi är på att köra långsamt förbi vägarbetsplatser) så håller jag oftast max 20km/h eftersom det brukar ligga sten och grus på vägen som kan skvätta upp på bilen. =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Paap Reeder
... en gång på 90-talet när dom byggde om E20 Ö Strängnäs pågick vägarbete.
En morgon vid pass "jävligt tidigt" ... typ 0500 kom jag susandes med min M535:a längs vägarbetet.

Det syntes inte en kotte ngn stans ... utom en ensam grävmaskin.

Det var skyltat till 70 och jag kom väl med dryga 100:a.

När jag var en 100:a meter från maskinen ställde den plötsligt ner skopan i min fil ... alldeles framför BMW-märket!!

Shit ... tänkte jag och löste ut ABS:en.

Skamsen smög jag vidare ...

MVH /// Paap R

hade fel.. det var gammal småstenm som dom, hade fräst upp.. har pratatmed chefen där nu och ska ev få skadestånd
Verkar inte vara helt ovanligt heller vad jag har förstått..

Har själv två vänner som råkat ut för liknande händelse, och jag själv har fått framskärm, passagerardörr och bakdörr rejält repade på min mors förra bil, en Saab 9-3. Körde förbi ett vägarbete i ett industriområde, hastigheten var 30 km/h om jag inte minns helt fel. När jag passerade höll jag 30 km/h enligt mätaren och rätt som det var så klev en vägarbetare ut på vägen med någon skrapa av något slag och tryckte ut den på sidan av bilen när jag körde förbi.
Efter inblandning av förmannen och två poliser från en bil som kom efter att jag ringde efter dem så var det bara att lämna in bilen för reparation.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag skulle kla**at på f*nstyget på plats! nej skämt åsido!
Ring vägverket och anmäl händelsen!
Om denna otrevlige herre redan har en liknande händelse på sitt samvete, kanske han till slut blir degraderad från förare till spadhållare vid något vägbygge!
Inte mycket du kan få i kredit tillbaka, möjligen kanske besparar ngn annan BMW ägare att gå igenom samma behandling.

MVH Patrik
Anledningen till att många inte håller hastigheten vid vägarbeten tror jag är att man så extremt sällan ser någon faktiskt arbeta på dessa så kallade vägarbeten.

Hade det varit så att hastigheten ställs ner till 50, eller för den delen 30 för att det finns folk på vägen tror jag de flesta bilister skulle acceptera detta.

När de däremot skyltar om en väg till 50 och ställer upp koner och annan skit för att sedan lämna platsen och eventuellt komma tillbaka en vecka senare så tappar man ju intresset för att hålla 50 rätt snabbt.

Det känns som att det senare är betydligt vanligare än att träffa på ett vägarbete där någon faktiskt arbetar. I Göteborg verkar det dessutom som att man stänger av vissa vid arneten mest för att arbetarna skall ha någon stans att parkera. Alla andra som har bil i stan får hitta en betalparkering, men har man tillräckligt med orange koner är det tydligen gratis.

Jag tror inte det är någon överdrift att säga att de som arbetar på vägarna själva i stor utsträckning bidrar till bristen på acceptans för skyltning kring vägarbeten.

För att anknyta till ämnet så tycker jag inte folk som häller sten på bilar för att de är sura över sin arbetssituation borde ha det problemet kvar......

idioter finns överallt. även bland vägarbetare.
självklart ska denne man få sparken. det hade han garanterat fått direkt om han arbetat på vilken annan arbetsplats som helst...

har personligen mkt svårt att förstå de personer som sympatiserar med en såpass psykiskt störd man som tydligen medvetet förstör en annan människas egendom och dessutom tar till nävarna. sådant beteende finns inte ens att beskåda bland djur....
enligt mig så räcker det inte med avsked för en sådan individ, självklart ska han även polisanmälas och arbetsgivaren bör även själv iscensätta en egen utredning och statuera exempel.
i sverige har vi lagar och regler som alla måste följa, alltså även vägarbetare.
hur skulle det gå om folk började hålla på som dessa vägarbetare, exempelvis han som hissade ut kranen i vägen för paap reeder?? rent livsfarligt ju, jisses...

vägversarbetare har för övrigt ingen medfött gen som gör att de kan uppskatta bilars hastighet, de saknar som regel också mätutrustning. de är dessutom inga poliser. därför bör de således låta bli att försöka påverka trafikanter, detta leder endast till motsatt effekt (provokation).

obs! jag förespråkar absolut inte att man ska köra för fort förbi vägarbeten, inte ens mitt i natten när verksamheten ligger nere.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Har gjort följande... Tagit reda på att det faktiskt var småsten och INTE asfalt som kom på bilen... Dom fräste vägbanan och all spill gick över till lastbilen... Det var typ slut på sten när han tippade resterna som låg kvar på bandet över min bil.

Men iaf... Gav mig fan på att ställa till ett helvete för denna idiot... Jag både önskar och inte önskar att jag hade en kniv eller bollträ i bilen... Men ibland får man tänka igenom saker två gånger innan man gör något.

Jag ringde vägverket... till slut fick jag reda på att det var skanska som skötte vägarbetet... Fick tag i den närmaste chefen...

Funderar dessutom på att polisanmäla arbetaren då han faktiskt uppträdde hotfullt och knuffade mig samt skvätte sten på min bil... jag struntar i om fallet blir nerlagt sedan... Dock viktigt att belysa sånt här och se till att dom inte kan jävlas med folk.

Jag hatar folk som tror sig kunna trampa på andra människor...

Ska tvätta av min bil och kolla ev skador och sedan skicka in skadestånd-anspråk till vägverket alt skanska
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Tråkigt att höra din berättelse,ska du bråka mot vägverket så får jag önska dig lycka till har bråkat mot dom i ett ärende i över ett halvår och skrivit ca 10 brev om skadestånd,förlikning och liknande utan minsta respons.Slutade med att jag fick prata med en jurist som inte hade en aning om att 50tkr är mycket pengar för en vanlig arbetare.
Historien slutade med att jag fick säga alla fulla ord jag kan till ovan nämda jurist och se mig blåst på 50tkr.

Så strida mot dom är inte lätt inte ens rättegång,plus eller liknande grejer biter på dem.

Kan lova att det känns dubbelt så hårt varje gång det är dags att betala vägskatt eller liknande avgifter till sådana kräk.När det är dom som borde betala till mig..
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Om det var Skanska får du problem. Deras jurister är inte att leka med. Säger inte att du ska strunta i det men jag tror inte du kommer att lyckas.
Värt ett fösök iaf.

En liten fråga. Vart var det som det hände? Vad var det för Färg på maskinen som tippade fräsmassor över din bil?

Körde åt Skanska i somras, förmodligen samma gäng som bråkade med dej?

Norrlänning?

//Daniel

BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer"
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Gör åtminstonde en polisanmälan !

Ge inte upp , kanske är det dumt att driva det extremt långt men passa på att utnyttja rättskyddet i hemförsäkringen och försök få till stånd åtmindstonde en rättegång.

Helt ofattbart att personen hade mage att knuffa dig och vara hotfull efter att han gjort fel , idi0t , inte lustigt att vägarna ser ut som de gör när det är knäppjökar som bygger , dessutom är de aldrig där fast vägarbetet kan vara ett halvår.
Fy busan.
Ibland förstår inte människor att den i särklass enklaste genvägen till befodran och högre lön är att sprida ett gott rykte samt vara representativ för företaget man arbetar för.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Man undrar vad som kan ha förutsakat detta vrede och merarbetet som tippningen av "småsten" innebär?
Jag kommer att polisanmäla den arbetaren som gjorde detta... Jag har tvättat min bil.. Hittar inga skador...

Dock kommer jag att polisanmäla honom för att han knuffade mig och uppträdde hotfullt mot mig samt att han tömde småsten på min bil.

Det får bli min hämd... Kostnadsfritt och bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.