|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste ViBilägares gamla test av E90 320i och de klagade på att bilen var märkbart skitig inuti efter en dags provkörning. Som jämförelse hade de en Volvo S60. Enligt testet: "Inredningen formligen suger åt sig skräp. För att hålla kupén snygg tvingas man ständigt dammsuga, torka och pillra bort smolk". Länk Ni som har haft E90/91 under ett tag - upplever ni att den är mer smutskänslig än någon annan bil ni haft? I så fall, har ni gjort något åt det (impregnering mm)? /ElakaKatten | |
|
Upplevde att plasten drog åt sig lite smuts på E46án. E90/91 är betydligt renare! Jag har endast dragit damsugaren i kupen och gjort ren rutor fram på 5 månader. "Always a driving machine" |
|
| Kan tyvärr bara hålla med ElakaKatten... Sportstolarna får fläckar efter vanligt vatten, typ om det regnar ute och vattendroppar stänker in på sätet. Sedan ser de dammiga ut och om jag jämför med Audi så har E91 sportstolar större benägenhet att se solkiga ut. En borste och damsugare tar bort det mesta dock. | |
|
Hej Nja, lite känslig upplever jag att (tyg)klädseln är. Paneler upplever jag som på de tidigare bilar jag haft av olika märken. Det jag stör mig mest på är att dörrsidorna blir slitna jämte dörhandtagen av att man lägger an handen/underarmen och "trycker" upp dörren. Ser lite skabbigt ut. Jag har svart inredning. Mvh Arese |
|
|
ElakaKatten: Tanten från ViB hade ju med sig hunden i baksätet, inte så konstigt att klädseln drar åt sig smuts då! Har inga problem alls med klädseln, funkar utmärkt att bara dammsuga sätena och golvet. Dörrklädseln blir dock vit/smutsig vid dörrhandtaget men det går bort med en fuktad trasa. Keep Your Distance! |
|
|
Inga problem alls med smutsig interiör. Kan dock tänka mig att märken med mer glansig interiör ger ett renare intryck. Men det är absolut ingen Ford-känsla (alltså ser dammig ut även när den är ren). En grej som stör mig däremot är att det är kvar smuts/lim/fettfläckar från klistermärken eller lappar som verkar ha suttit på olika ställen på bilen under monteringen samt fingeravtryck som säljaren satte dit vid leveransen när han först var ute och visade dragkroken och sedan gick in och pekade på interiören. =( |
|
|
OK, lite varierande intryck alltså! Det var i och för sig en hyfsat subjektiv fråga, men jag känner mig rätt nöjd. Om alla hade sagt "Ja! För j-igt vad sketen bilen blir!!!!" så hade jag blivit orolig... En dammsugning i halvåret kan man ju kosta på sig. Det är ju som hemma ;) Clubsport: Hade hon hunden med sig? Hur vet du det? (obs inte kritik, bara undrar...) RikardC: Har du ljus eller mörk klädsel? Cabron: Irriterande med fläckar! Har du försökt få bort dem? /ElakaKatten |
|
|
ElakaKatten Bilen (E91) har mörkt tygklädsel i färg antracit och sportstolar. En annan observation är att stolsidan blir lite "luddig" av att jag gnuggar byxor/jacka mot den då jag sätter mig i sätet (öppnar dörren och sätter mig). En mirakeltrasa fixar bort damm och fingeravtryck på paneler, instrumentbräda och speglar :) |
|
|
RikardC: Samma som jag har beställt, alltså! Lite oroande med luddandet, vill minnas att jag läste att Clubsport (?) hade problem med att framkanten av stolen - lårstödet på sportstolen - luddade och fick det bytt på garantin. Min nuvarande tyska bil väntade åtminstone fem år på att börja ludda - då också på sidan av sätet så som du beskriver. /ElakaKatten |
|
|
På dom svarta dörrsidorna syns det om man har skitiga skort.... inget ovanligt iofs. Tygdelen av klädseln verkar dra åt sig hår och tygfibrer, dock lätt att borsta bort. Annars upplever jag inte bilen som "skitigare" än E46:an eller någon annan bil. |
|
| Jag har Sensatec och det är bara att torka av å åk. | |
|
ElakaKatten: Hunden var ju med på bild där han satt i baksätet! Keep Your Distance! |
|
|
ElakaKatten: Den bilden var alltså med i papperstidningen. Keep Your Distance! |
|
|
ElakaKatten: Angående lårstödet så fick jag ju det bytt på garanti som sagt och nu 1.5 år senare så har det nya tyget fortfarande inte börjat flocka sig. Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport: Aha, jag såg inte till någon hund i testet på webben :) Skönt att höra att tyget verkar hålla bra! Har precis fått leveransbesked - på torsdag får jag bilen!!! /ElakaKatten |
|
|
Jag hade ett helsike med skitiga säten i min förra bil, 120d med standard tygklädsel (ljusgrå). Det blev fläckar på sätena för ingenting, och trots ganska slät yta var det svårt att få bort smuts. Standardklädseln i E90 verkar vara av samma typ. Bl a därför tog jag Sensatec (beige) i min E90 320d. Är helnöjd med klädselvalet, det är snyggt, verkar vara superenkelt att hålla rent (bara att torka av), och det är helt OK att sitta på. Sen är det lite kul att flera personer har kommentarat min 'snygga läderklädsel' i bilen..... Ska bli intressant att se hur Sensatec-klädseln står sig i längden, och hur den är att sitta på när det blir lite varmt till sommaren. Hittills känns det i alla fall klart prisvärt för 2.900! /// Gunnar E. |
|
|
har beige tygklädsel i min E91..och har stora problem med vattenfläckar... någon som har bra tips på hur man får bort vattenfläckar effektivt? |
|
| Tycker inte smutsen syns mer i E91 än mina tidigare bilar (E61, E46). Har svart inredning och svart helläder. | |
|
Har ljusgrå inredning i min E90 och det är ett helvete att hålla rent. Speciellt förarsätet måste rengöras hela tiden, och där lillans bilstol sitter är det lika illa. På E46an hade jag grått skinn och det var hur enkelt som helst att hålla rent, som alla skinnklädslar är. Så nu blir det inga fler bilar utan skinn, enbart för att det är så lätt att sköta det. Måste bara vänta ett tag till innan jag vågar ta upp ett bilbyte med regeringen, förlåt tanten, förlåt frugan... En annan sak som stör mig ordentligt, när vi ändå snackar inredningar, är att färgen har börjat flagna ifrån dörrhandtagen, på samtliga fyra platser. Det ser så illa ut när svarta fläckar börjar synas under den gråa färgen. Var hos BMW men de började dra en vals om att det är säkert min handkräm som har löst upp färgen (!) Även om så var fallet (använder aldrig några handkrämer) så kan man undra vad de använder för färg. Har sett liknande problem på de flesta andra E9x med grå inredning (och endast grå), sök på bytbil och titta lite närmare så förstår ni. Så frågan är vad jag ska göra nu för att snygga till det - börjar bli pinsamt att öppna dörren till min "premium" BMW... RBiH for life! |
|
|
@Jasko76 Den skavs av även på min med svart inredning tyvärr. Syns inte lika mycket med irriterande. Likadant på M-sportrattens svarta täckkåpa slits färgen av (händer även på E61:an M-sportratt) |
|
| Har en ett år gammal 318 D touring med svart tygklädsel. Blir ljusa fläckar och prickar på tyget så fort man öppnar dörren och det regnar några droppar på det. Kanske är det någon slags fabriksbehandling av tyget som gör att det blir så? Tycker inte att det är ok, hade inga problem med den gamla E39:an med beige tyg.. Ska prova vattendammsuga och se om det blir snyggt igen. Även när det kommer droppar på dörrarnas svarta plast ser det ut som om man hällt öl på den kvällen före (!!). Suger... blir skinn på nästa Beemer om ingen har nåt bra tips på klädselbehandling... / | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.