AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.074

Nybilspriser i de nordiska länderna - glad att vara svensk!

Sida 2 av 2
Programmer:

Om det är ca:25% mera i lön då är det läge för att löneförhandla omg:)) tror inte det är riktigt så stor skillnad....
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
OK, svensk lön + moms då :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
En röst från Danmark:

- Vi har 180 % skatt på bilarna här + moms!! Därav det höga priset. Danmarks mest sålda bil är därför en Peugoet 307.

- Det kan vara lönsamt för en svensk eller tysk att köpa en ny bil i DK (dock har nya EU-regulativ nästan satt stop för detta nu), då avgiften inte betalas ännu. General importören pressar nämligen priset helt ner innan avgiften beräknas av bilen värde (utan avgift).. Sänker importören priset med 1000 kronor innan avgift blir det nästan 3500 kr för kunden efter avgift och moms..

- Lönen är generelt högre här, detta är dels beroende på att företagen inte alls betalar socialaavgifter i samma storlek som i Sverige. Vi är också inne i en högkonjuktur i DK just nu och det är stor efterfråga efter utbildat personal, vilket pressar lönerna upp!

- Matvaror / kläder är genelt dyrare

- Försäkring till bilar = Svindyrt

- Bensin/diesel = dyrare...

Dock är lönen inte alls lika hög här, så det motsvarar det vi betalar extra i bensin, bilpriser och försäkring, jämnfört med Sverige...

Så en E90 320i med stora (eftermonterade) fälgar det är fräckt här...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Simon - din berättelse stämmer gott med mina kollegors erfarenheter. Tack för informationen om mat/skatt/löner mm!

Finns här någon från vårt broderland i nordväst som kan göre på samme måte?

/ElakaKatten
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Intressant att min bil E46-320iT ligger på ca 300K beg i danmark idag. Det var väl vad den kostade ny i sverige en gång i tiden!?
Sim:

Men Ni betalar väl arbetsgivare avgift, vilket är en del av socialavgiften.

Stämmer det att lönen är ca:25% högre enligt din erfarenhet? Då menar jag brutto inom den privat sektorn?

Njuren
Kan de inte löna sig för en dansk att köpa bil i sverige? Förra söndagen var jag på audi i malmö och ute på parkeringen stod det mestadels danskreggade bilar.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Starre:

Vi betalar avbetsgivar avgift, men den är inte alls lika saftig som i Sverige.

Lönen är kanske 20 % högre än i Sverige, men tänk på att vi har högre inkomst skatt här också.. Toppskatt ligger på 62% !

Njuren:

Det kan inte löna sig att köpa ny bil i Sverige för en dansk. Det kan löna sig att importera en beg bil från Sverige eller Tyskland till DK, då man ofta får en bil med mycket mer utrustning än en dansk såld bil. Dock får man betala avgift när man importerar en beg bil från utlandet.

Så när Ni i Sverige sticker till Tyskland och hämtar en E39 M5 till €30.000, betalas lite för inreg. i Sverige + lite annat... Gör vi samma sak i DK, och kommer hem och vill ha danska skyltar, kostar det runt 400.000 DKK för en sådan bil i avgift, beroende på årsmodell/mätarställning osv... Det suger!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kan ni inte rösta på eländet då? Finns det ingen opinion mot systemet? Ni kan väl ha lite avgifter kvar men att en dansk 325 ska kosta 700.000 är ju lite i överkant om man säger.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Edit: "bort", inte "på"

//Lövet

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

starre: skillnaden varierar säkert mellan olika yrkesgrupper men jag känner i alla fall en sjuksköterska som tjänar aningen mer DKK än SEK på att jobba i Köpenhamn. Såg senast häromdagen jobbannonser från ett danskt bussbolag som betalade motsvarande 28.000 SEK. Vet inte vad en lokalbusschafför tjänar i Sverige men jag undrar om det är så mycket.

Har fd kollegor inom IT som börjat jobba i Danmark. Vet inte hur mycket mer dom tjänar men bättre än i Sverige i alla fall.

Glömmer fortfarande inte när jag hade min 540 och skjutsade min danske kollega till stationen. Han frågade vilken modell det var och sedan hur mycket en sådan skulle gå på. Svarade då ca. 230' SEK och han bara suckade...

___
//Ulf
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
När det gäller t.ex. busschaufförer så är det brist på folk inom den branchen i Danmark, eller iaf. i Köpenhamn, det kan förklara den relativt höga lönen ;)

Mvh/ Niclas
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Ingen norrman här på forumet som kan kommentera läget i Norge?

/ElakaKatten

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad är det du undrar angående Norge?

Skatterna är ungefär som här, dock betalar man halv skatt i december. Lönerna är högre, svårt att säga hur mycket eftersom det varierar beroende på yrkesgrupp. I mitt fall räknar jag med runt 30% högre lön i Norge än i Sverige.

Bilar är som sagt extremt dyrt. Här finns en kalkylator som beräknar hur mycket det kostar att importera en bil till norge: Länk

Största anledningen till att man som svensk uppfattar att saker och ting är dyra i Norge beror nog mest på att man handlar med svenska kronor (valutaskillnaden).

Andra noteringar. Otroligt många fler uteliggare/knarkare i Oslo än i Stockholm. Främst pakistanier.

Lövet: Det lutar mest åt en A6 3.0 TDi i dagsläget :)

Ska bli intressant att summera total ekonomin efter ett år i Oslo. Jag räknar med att bilkostnaden kommer vara avsevärt högre, boendekostnaden något lägre. Ska bli intressant att se +/- efter ett år när man slagit ut alla kostnader och intäkter.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ja inte är en A6 3,0 TDi ett sämre val, jag tänkte närmast på att den skulle prismässigt ligga ungefär i linje med det du har idag. Se bara till att ta en Quattro när du ändå håler på, de går otroligt mycket bättre på vägen. Skippa gärna automaten i kombination med Quattro, tiptroniclådorna är inga favoriter direkt. I jämförelse med Audis Multitroniclådor (som dessvärre ju inte går att få med Quattro) så är de väldigt långsamma och tråkiga.

//Lövet

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Efter att ha kört runt de senaste dagarna med vinterdäck + quattro så finns det ingen chans att det blir utan quattro. Ska provköra med eller utan tiptronic. Jag är rätt sugen på att slippa spaka själv, speciellt i kombination med den dieselsnurra. Synd att man inte kan få DSG med vilken bil, i vilken kombination som helst.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.