AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.073

Nybilspriser i de nordiska länderna - glad att vara svensk!

Sida 1 av 2
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

roade mig med att diskutera mitt nybilsinköp med kollegor i Danmark och Norge. Reaktionerna var väl ungefär samma som om jag hade köpt en bil i miljonklassen, så vi började snacka priser. Jag visste ju att det var dyrare med bilar både i Norge och Danmark men...

325iT grundutrustad (priser översatta till SEK på Forex hemsida)
Sverige: 312'000
Finland: 458'000
Norge: 602'700
Danmark: 758'700

...så med vald extrautrustning är jag uppe i miljonklassen i Norge och Danmark :)

Det är väl en riktigt bra anledning att vara glad över att vara svensk?

/ElakaKatten

Man måste jämföra totalekonomi för att se om det är så stor skillnad ... om nettolönen i Norge är 50% högre än i Sverige så kanske det ändå är fler som kan köpa BMW där. Väger man in skatter, boendekostnad, sjukvård etc så brukar skillnaderna plana ut.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
dali: Självklart, men efter att ha jämfört med mina kollegor ÄR det en skillnad - det är mycket dyrare att köpa/äga bil i Norge och Danmark, även relativt inkomster och övriga levnadsomkostnader.

Tyckte mest att det var intressant att se hur stora prisskillnaderna var. En något orealistisk jämförelse, jag vet. Ta det för vad det är.

/ElakaKatten

Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Skillnaden beror på att det är någon form av skatt på priset för bilar i Norge och Danmark, som Moms fast över 100%. I själva verket är begagnatpriserna ofta låga ifall vi skulle köpa bilar där och importera till Sverige eftersom vi inte behöver betala den skatten.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Jo, för några år sedan var det ju en hel del skriverier om att man kunde spara mycket pengar på att köpa ny bil i Danmark och importera den till Sverige. Eftersom skatten på nybilsköp är så hög (180% i Norge enl min kollega, säkert mer än det i Danmark) är bilens grundpris så pressat att det lönar sig med import. Vet inte om det stämmer fortfarande.

En kommentar till dali: Även om lönerna skulle vara 50% högre är bilpriset i mitt exempel 140% högre i Danmark - vilket tillsammans med förra stycket, dvs att bilbranschen måste pressa priserna hårdare i Danmark än i Sverige för att få sålt bilar får mig att tro att det är dyrare att köpa bil i Danmark och Norge än i Sverige. Allt inräknat.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tänk på man får väsentligt bättre betalt i andra hand i dessa länder. Det enda som händer är ju att du ligger ute med mera pengar vilket avspeglas i räntekostnaderna.

Det går dock inte att importera en begagnad bil från dessa länder och dra av skatten. Det kan man bara göra med nya bilar, alltså lönar det sig absolut inte att importera en begagnad bil från dessa länder.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Lövet: Vet du om värdeminskningen följer samma graf som på den svenska begmarknaden, dvs generellt en halvering av värdet vart x:te år, lite upp och ned beroende på körsträcka och skick. Eller är den mer linjär?
Tar det högre andrahandsvärdet ut kapitalkostnaderna?
ElakKatten:

Det finns andra skatte reglerade som ex:milersättningen är skattefri i Danmark finns ingen övre gräns. Man har ett annat skatte system vid förmånsbil som är mycket fördelaktigt i Danmark för föraren.

Sen att alltid behöva komma med kroner som är mindre värda än Dk och Nok varje kick of är inge roligt:))
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tvärr gör skiftet mellan E46 och E90 det väldigt svårt att hitta någon ordentlig jämförelse. Det verkar dock som om värdeminskningen följer den svenska modellen med nästan en halvering de första tre åren. Denna 325 kombi med ganska bra utrustning kostar 350.000 efter tre år så det verkar som jag hade fel. Länk

Som starre nämnt så är det vissa bilregler väldigt förmånliga i danmark vilket åtminstone gör det lättare för dem som har tjänstebil. Men vilket jäkla system de har! Hur står de ut?

//Lövet

Japp. Här i Finland har vi nästan världens billigaste bilar, när man inte räknar med skatter utan bara själva bilen. Bilskatten ligger på typ över 100% så har vi såna priser som nämns i första inlägget.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ni har fortfarande 300.000 kr lägre pris än danskarna, men det kanske inte känns bättre för det...

//Lövet

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
En dansk kollega parkerade sin "danska" V70 i Båstad, bredvid en massa mercor, audis och BMWs och utbrast lite irriterat "Min bil är i alla fall dyrast!" =)
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Det sägs att BMW fick sno ihop en 316 E90/91 efter önskemål från generalagenten i Norge. Tydligen skiljer skatt eller försäkring (någon kanske vet?) oerhört mycket beroende på motorns slagvolym eller effekt. Osäker på detaljerna. Kontentan var i alla fall att det behövdes en snikmodell för att nya 3-serien skulle ta fart i Norge.

/ElakaKatten
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Diesel (ofast lägre cylindervolym och effekt) är populär just pga av detta. Jag håller på och flyttar till Norge, att skatta in min 4 månader gamla Sportback skulle kosta lika mycket som den kostade ny här. Vilket är ganska sjukt.

Folk kör mindre bilar, med mindre motorer och gärna med diesel. Däremot finns det ju också sjukt rika människor i Norge också, och genomsnittnorrmannen har ca 30% större förmögenhet än genomsnittssvensken. Det som är dyrt i Norge är bilar och sprit. Undra varför.

Vi ska nog tacka Saab och Volvo att vi inte har samma skatteregler som våra nordiska grannar som inte har någon bilindistri...

Däremot är lönerna mycket trevliga :)

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då får du skaffa dig en 2,0TDi Sportback istället kanske? Den tror jag är minst lika trevlig.

//Lövet

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
acey: Jag körde till Oslo för ett par veckor sedan och en spaning är att bilparken är lite "antingen eller" - antingen kör man en Toyota Corolla 1.2 eller en Hummer H2 (varning för grovt generaliserande...).
Man har även andra skatter på lön som gör att det är billigare att ha anställda i Dk än Sverige.

Mat varor och dryck varor är väsentligt billigare i Dk, men visst deras bil priser är klart högre än i Sverige.

Det finns ingen straff disel skatt i de övriga Nordiska länderna. Man gör ingen skillnad på milersättningen vid disel vs Bensin.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
starre: Hur ligger lönerna i Danmark?
ElakKatten:

Högre inte mycket sen har de oftast lite ett annat system för pension samma sak gäller för Norge.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lönerna i Danmark ligger väl på ungefär lika många kronor (fast danska ;)som här hemma, kanske t o m mer om man tittar på Köpenhamn.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.