|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Denver: Nej han var mörk och småväxt, max 165 cm. Hans kompis körde 9-5 kombi. Kamelkungen: Visst hade jag kunnat vänta på nästa köpare, men eftersom jag då trodde att bilen gått 35' mil så hade jag ingen lust att försöka mörka det för en potentiell köpare, och därmed blåsa en person (troligen ung kille, första bil) med förmodligen sämre ekonomi än mig... Man måste försöka göra det som känns moraliskt rätt (även om det tydligen blev "fel" i detta fall). |
|
| Jag har träffat på samma person som det låter, skulle sälja en E36 Cab för ett par år sen och ett gäng personer med utländskt ursprung kom och mötte upp mig på OK Västberga, den som var med och "var den kunniga" sa att han jobbade på BMW Danderyd och att han minsann visste hur man kollade upp mätarställningen. Försökte blåsa mig oxå... när det inte gick med mätarställningen försökte han med andra metoder... men det slutade med att jag bad dom dra åt h-vete och åkte hem. | |
|
Hade en kille som drog den valsen för några år sedan på min första bmw , han lyckades dock inte pruta mer än 3000 så ingen större förlust att gråta över då. Nu vet jag bättre (tack vare detta underbara forum vet jag otroligt mycket mer om det mesta rörande bmw nuförtiden) (sidospår.. måste fan fixa en autopower klibba :P) Jag tror det är satt i system helt enkelt ,sätter lätt 100 spänn på att han ljög om jobbet på bmw för att verka seriös. Tycker absolut du ska luska fram kontaktuppgifter och ta reda på om han verkligen jobbar på bmw och ta ett snackoch hoppas att killen väljer att ge dig några slantar nu när ärendet fortfarande är färskt. Ligg på ! |
|
|
Riktigt tråkigt att läsa. Har själv råkat ut för en köpare som höll in knappen och läste av div siffror. Han var dock nöjd med vad han såg, var nån fysiffrig kod han ville se, alltså ingen bedrägeriförsök denna gång dock tror jag inte han hade koll på vad han egentligen läste av. Jag skulle kontakta killen och även BMW Danderyd för att meddela dem att någon blåser folk i deras namn. |
|
|
Haha... Funkar den skrönan fortfarande?? Sorry, inte meningen att låta skadeglad för det är jag inte. Tråkigt är det. Tycker dock att det finns ett stort komiskt inslag i att folk forftarande tror på det där. Personligen hade jag nog skitit på mig (om jag inte känt till det) och ringt till bmw för att stämma av kontrollen, innan jag sålt bilen. Men det är lätt att säga efteråt, jag vet. Min Cabrio Länk |
|
| Är det någon som vet då vad de siffrorna betyder? När jag skulle köpa min första BMW för 5 år sedan så var jag i kontakt med en försäljare som privat importerar bilar ifrån tyskland. Jag var hos honom ett par gånger och var nära att göra upp med honom om att han hämtar en BMW åt mig och varje gång han hade importerat en ny BMW så ringde han mig att jag skulle komma och kolla på den. Och varje gång så hittade jag lite småfel och nackdelar med de bilarna eller helt enkelt jag gillade inte de. Antigen var det färgen eller något annat. Hur som helst jag blev trött på honom och åkte och köpte en bil privat, en 318i-95. När jag sen efter någon vecka åkte förbi hans affär stannade jag till och gick in för att kolla in en annan bil så märkte han att jag hade köpt en BMW. Han blev lite sur och små irriterad märkte jag på honom för att jag hade köpt bilen någonannastans och inte hos honom. Han körde då det tricket med trippmätarpinnen och då dök det upp en siffra som var (om jag minns bra) ca. 370 000 km. Bilen hade gått 130 000 km. JAg kände inte till det där tricket heller då och efter ett tag när jag fick reda på att det inte alls var så som han sa att bilen hade egentligen gått så mycket då förstog jag att han ville (för att hämnas för att jag inte köpte bilen hos honom) få mig att känna mig blåst och lurad av den säljare. Jag vet fortfarande inte vad de siffrorna betyder men jag hade en gissning? Bilen hade gått 13000 mil och det dät tricket visade 37000 mil så drog jag slutsatsen att det kanske var ett sätt som räknar baklänges från en halv miljons strecket, alltså 50000 mil. 50000-13000=37000 mil. Bilen är kanske konstruerad ett rulla bara 50000 mil och där efter gud vet vad som händer. Men som sagt det var bara en vild gissning. Jag har säkert helt fel. Ni andra vet kanske vad de siffrorna egentligen betyder? Ni kan kolla på era BMW om detta stämmer. JAg äger inte BMW nu, iaf inte än : ) så jag kan inte kolla den metoden. | |
| adde_tz, Länk | |
|
Har du några vittnen till affären kvattro? Här handlar det om ett uppenbart bedrägligt beteende och utger sig köparen för att vara från BMW Danderyd utan att vara det så är det ännu värre. Kanske kan du få fler att gå i god för att han gjort så här tidigare? Verkar i alla fall vara någon mer i denna tråd som råkat ut för honom. Ta ett snack med BMW Danderyd, kanske finns det intresse för en gemensam polisanmälan?! Det bästa vore om du fick tag i honom och löste affären, i bakfickan kan du ha just detta med en polisanmälan. Är det en "bilhandlarknickedick" så kanske även skattemyndigheten kan oroa honom. Skrev han bilen på sig själv? |
|
|
polisanmäl den jäveln !! |
|
|
Robert Lundberg: Nej tyvärr finns ingan ögonvittnen, men däremot var jag i kontakt med ett par personer per telefon under själva affären för att fråga om råd hur 17 jag skulle göra... Det intressanta är att jag glömde ta med reservnyckeln, så min kollega som bor i Sollentuna lämnade in den på Statoil vid Sollentuna Centrum nästförljande dag. De visste mycket väl vem denna kille var, det var tydligen inte hans första bilaffär... Jag har pratat med verkstadschefen på BMW Danderyd, och de hade absolut inte någon med det aktuella namnet som jobbade hos dem. Han blev blev rätt upprörd av min historia och tyckte att köparen var en skitstövel. (Det kan jag skriva under på!) När jag söker på reg-numret på vägverkets hemsida så står det på faxet att nye ägaren har skyddad identitet. Jag har ju dock hans mobilnr (om nu det funkar) samt hans personnummer eftersom jag tog en kopia på reg-beviset innan jag skickade in det. Jag ska försöka nå honom och ge honom en chans att kompensera mig, annars kommer jag göra allt jag kan för att sätta dit honom. Tack för allt ert stöd och sympatier, det värmer! Mvh Kvattro |
|
| berätta hur det går | |
|
mmm vill gärna höra en uppföljare till denna trakiska händelse! |
|
| kanske ska köra detta trick när ja hämtar min 328 på måndag, från bilhandlare | |
| i vilken stad hände detta? | |
| Starkt av dig att gå med på en prutning på 40% utan att vilja fundera över natten. Hoppas att du får tag i honom, även om det vore mycket lättare att bara svälja det och gå vidare. | |
|
Visst är du en skämtare från ett audiforum? Säg att det är så. //Player |
|
|
Cruser: Det hände i Sollentuna Cabron: Då bilen var importerad fanns det i bakhuvudet att mätarställningen var fixad. Eftersom jag själv är rätt okunnig var gäller bilar, och får presenterat för mig att bilen gått 35' mil så hade jag att välja mellan två alternativ, sälja där och då till rabatterat pris eller att sälja senare - men hur lätt är det att sälja en bil som gått 35' mil....? Eftersom jag inte tappade så mycket i kronor räknat bedömde jag att det var lika bra att släppa iväg bilen. Hade trots allt försökt sälja sen april och var rätt trött på hela processen... Det är alltid lätt att vara efterklok.... Player: I wish... Fortsättning följer... |
|
| Den kommer ju troligen dyka upp på blocket eller liknande ställe för att säljas vidare, så du kan väl spana efter den och hänga ut annonsen här när du hittar den. | |
|
hallå, beklagar tragedin! Men jag kan inte se att det går att göra ngt åt detta. Det juridiska skyd som finns är ffa avsett för att köparen inte skall bli lurad. Säljaren står allena. I en köpsituation försöker vi ju alla påpeka och lyfta fram så många fel vi kan. Och sedan ljuger vi om att vi inte har så mycket pengar med oss etcetera. Det är upp till säljaren att bedöma om priset räcker för försäljning. Hur tråkigt jag än tycker att det är så tror jag att du kan glömma alla tankar på att häva köpet mm, din enda chans är nog om han ger dig en godwill ersättning för att han har ljugit. Chansen är nog minimal. Skall du sätta dit honom så blir det nog i sådana fall för att han gör svarta bilaffärer, något annat kan jag inte se. /Fredrik - en tråkig realist |
|
| va ju över 10 lax, ganska mkt i kronor | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.