AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.135

Sälja/Köpa E36? Läs detta för att undvika att bli lurad!

Sida 1 av 3
Kv
8
Kvattro
325 coupé -93
Jag har nyligen sålt min importerade E36 325:a och vill varna potentiella BMW-köpare. När jag köpte bilen för ca 1½ år sedan kollade jag upp bilen så gott jag - som lekman - kunde. Bilen var otroligt fin, servicebok fanns och allt såg ut att stämma. Visst fanns det i bakhuvudet att mätarställningen , ca 17000 mil, kunde vara fipplad, men allt såg ut att stämma...

När jag nu sålde bilen gjorde köparen (ja - han köpte den trots allt) ett enkelt test som jag önskar att jag kännt till. Han höll in trippmätar"pinnen" och vred sakta om tändningen. Bilen gjorde då ett självtest och den verkliga mätarställningen kom upp - drygt 35 000 mil! Ridå!

Behöver jag säga att jag fick ge en rätt saftig rabatt på priset... Jag var glad att ens kunna sälja bilen.

Mitt tips: Gör ovanstående test innan ni köper en E36 (det kanske funkar på andra modeller också....)!

Slutligen kan väl konstateras att BMW har en rätt fin kvalitet, bilen har gått otroligt fint och problemfritt under den tid jag haft den - trots 35 000 mil...

Mvh Peter "Kvattro"

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Där blev du tyvärr blåst!
Siffrorna som kommer upp när man gör på detta sätt är inte körsträckan utan betyder något helt annat.
Hoppas att du inte gick ner allt för mycket i pris?
Tyvärr så måste jag säga att du har blivit lurad av köparen. Om du hade sökt här i forumet så hade du läst dig till att de siffror som kommer upp inte alls är den verkliga mätarställningen.
Ledsen att säga det, men ovanstående metod visar INTE hur långt bilen har gått.
Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Är det verkligen så man kollar det??? För när man gör det du beskriver så kommer det ju upp en massa olika km visningar och sen avslutas allt med att alla mätare rör sig och alla lampor tänds.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Fan vilken lurig köpare...sorry, men du blev blåst!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Näe fy f-n!! Jag får ont i magen!

Har bara sålt en beg bil privat och hatade det. Tar hellre smällen att byta in -då slipper man alla snackare och idioter även om man förlorar ett antal tusenlappar.

Lider med dig!

/ElakaKatten

Gemini__
Klockrent gjort av köparen =) Han hoppades nog att du skulle reagera som du nu gjorde. Hoppas som sagt du inte dumpade priset allt för mycket.

Mvh:
Thomas
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Nä fy fan!!! Synd att du inte visste om "sanningen" innan du sålde sen :(

Die auto: www.vargon.net/sp02/BMW_FRAM.jpg
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kvattro:

Tycker att du ska ringa köparen och kräva tillbaka bilen eller mellanskillnaden. Går han inte med på det så tar du kontakt med polisen och rådfrågar. Någon brottsrubisering borde finnas för detta. Detta är ju "omvänt" bedrägeri!
ja det var ju verkligen synd-- där vart du ju lurad som fan.. itne schysst av dem som köpte
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

LexCom: Nu får vi börja se upp med "mätarfifflarköparna" :-)

Skämt åsido, hör av dig till köparen och försök resonera fram en lösning. Möjligen trodde han att det var på det sätt han hävdade och är det en reko snubbe kanske det går att fixa.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst är det väl en faslig historia. Men brottslig? Knappast. Tror närmast på att resonera med köparen, även om jag inte tror på framgång. Ett telefonsamtal kan man lätt knäppa bort.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Håller med Robert Lundberg: Han kanske trodde att det var ett riktigt sätt att kolla om mätarställningen var fifflad med.

Prata med köparen, är han reko så kanske ni kan komma överens om något. Det är värt ett försök.

/ElakaKatten

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Fy fan va lågt... lägre än glocalnet t.o.m.

Ring upp den f-n och kräv pengar tillbaka... det där är bedrägeri!!!
Skrämmande...
Kv
8
Kvattro
325 coupé -93
Shit, ridå igen!

Bilen gick för 21500 istället för de 35000 som jag hade begärt. Förvisso har jag inte förlorat någon astronomisk summa på affären eftersom jag köpte bilen för 42500 för 1½ år sedan, men det suger ändå att bli blåst!

Köparen gjorde ett bra intryck och hävdade att han var mekaniker på BMW i Danderyd. Köpet gjordes upp hemma hos honom i Sollentuna, så jag vet ju var han bor i a f... Nån som vill följa med och skipa rättvisa? *hehe* Närå, skämt åsido - ska ringa honom men jag har en känsla i magen att ingen kommer svara på det numret...

...Kvattro
De
90
Denver
E36 325i
kattro

var han mörk och storväxt ? .. körde en 7 serie ?
Skrönan om att man via huvudinstrumentet kan kontrollera mätarställningen är vida utbredd, så till den grad att en BMW-mekaniker mycket väl skulle kunna tro på fullt allvar att metoden fungerar!

Ring hans arbetsgivare och fråga ifall de själva utövar metoden som kontrollinstrument.... det gör de sannolikt INTE, och de bör kunna bekräfta att det är en skröna. Kräv pengar tillbaks!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
kamelkungen
Hej
Även om det hade varit mätarställnignen som kom upp så gjorde du ett stort fel genom att sänka priset. Jag hade väntat tills nästa köpare kommer. Du blev dubbel blåst !
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Fan vilken tråkig historia... Han visste förmodligen om hur enkelt det var att lura i människor att den här metoden fungerar... Det fanns ju en anledning till att han köpte bilen "ändå"..

Lider med dig Kvattro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.