AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.939

z4 vs boxster

Sida 2 av 3
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Ironman.
Bara av intresse... Har själv en Z3 och skulle gärna jämföra lite med din Boxster S. Funderade själv för 2 år sedan mellan boxstern och en Z3. Inget lätt val men det blev Z3. Hittade ett fint exemplar som jag gillade och har ej ångrat mig. Man har hört att det är betydligt högre kostnader på porsche. Gjorde dock inga konkreta beräkningar och jämförelser över totalekonomin. Hur mycket beräknar du i inköp, försäkring, omkostnader, pristapp, service m.m. / år (såg lite uppgifter ovan)? Skulle vara intressant.

Är ju supernöjd med min kärra och tror ej jag kommer byta bil men det är alltid kul att diskutera och höra sig för. :)

, FMZ3

Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Hej

Inledningsvis vill jag upprepa att jag inte har kört en Z4, så jag kommenterar inte Z4 köregenskaper. Att diskutera snygg eller ej är idiotiskt. Den bil man köper, den älskar man, så är det bara. Alla andra är fula, överstajlade, fel färg, etc etc :)

Varför bytte jag:
Jag hade en 2.8 utan M-chassie. Njöt 4 säsonger, sen ville jag ha nåt
annat. Ledsnade utan att vara direkt missnöjd med något, ok nog ville jag ha något som går stadigare på vägen, och som känns lite nyare. Sneglade på Z3 M,Z4 3.0, 330 CAB, Boxster S. Hade tänkt lägga ca 200 lappar. Läste på så många ställen om Boxsterns otroliga väghållning. Teknikens Värld rosade Boxstern vs Z4, de ansåg att den gick tryggare/lugnare genom kurvorna mm mm. PSM (Porsche Stability Management) verkar intelligent, t ex om bilen skulle överstyra, så bromsar PSM ett av bakhjulen. Smart. Så snubblade jag över annonsen på denna S -03, och gick till banken och lånade 100 till. Köpet klart. Mer pengar än planerat, men jag gick på moln.

Första intryck:
Yes jag äger en Porsche tidigare än jag trodde i mitt liv. Men nu har jag ju bara kört min Boxster 10 mil, så det är ren kärlek och begränsat med erfarenheter. Min första reaktion är att den är lättkörd. Hade förväntat mig macho-koppling och ett antal motorstopp som nybörjare samt svårkörd under 2000 varv, men icke. Min har 260 HK, en relativt jämn effektkurva och ett grymt häftigt ljud vid gaspådrag över 3500 varv (inget sportavgas). Den är tyst och skön vid vanlig cruising på 5-6 växeln 100-150. Karossen bör ha ett grymt mkt lägre cv-värde än den kantiga Z4. Z3 har jämfört med Boxstern ett avsevärt högre buller både från väg och vindbrus. Fartblindheten i min bergstadiga Boxster är livsfarlig, jag hoppas på mer fartkänsla utan tak i sommar.

Årsmodeller:
2003 kom med riktig bakruta, handskfack, och något koolare kaross-luftintag fram/sidor/bak. Tältbakruta känns skönt att slippa. Motorstyrningen förfinad + 8 HK. Det verkar som om Boxstermotorn mer och mer närmar sig storebror i effekt ju senare årsmodeller man väljer.

Minus då?
Det jag har upptäckt nu är att det tar längre tid innan varmluften kommer in i kupen, och att maxflås på fläkten inte har samma drag som Z3. Värmen beror på förklariga skäl då spisen inte sitter framför en, och kupevärmen troligtvis kommer från kylaren/kylvattnet i fram. Bra med stolvärme mao. BMW har grym värme, jag körde nercabbat i ett par plusgrader i t-shirt förut..... Jag är 180 cm, sitter lågt och bekvämt, men har stolen längst bak, och skulle nog inte rekommendera en Boxster till er som är över 185 cm. Båda dessa minus kännetecknar väl att det är en sportbil det handlar om.

Ekonomi:
helförs en hundring mer per månad (=900 kr) än Z3 2.8, ett oljebyte kostar 2800 kr på PorscheCenter, eller 1200 om man gör det själv. Det går 9 liter i tråget. Serviceintervaller 2000 mil, ingen aning vad 2000-mila servicen kommer att kosta, kanske 4000 kr. När det är dags för bromsar senare vid 7-8000 mil räknar jag med en halv månadslön. Bensinförbrukning allt från 0,8 och uppåt.

Övrigt:
läs mer på www.porscheklubben.se

Mattias i Sollentuna
Länk
är det någon boxter ägare elelr z ägare som funderat över honda s2000??.. sägs ju att det är en riktig busbil
Ir
197
Ironman
V70
Hej igen, nog bättr att googla än att fråga Z-forumet.

S2000 visst om du vill ha en liten go-kasrt m MC-motor och aldrig varva under 6000 varv. Länk

Här jämförs alla ledande roadsters:
Länk

Slutligen Boxster S vs Z4M
Länk

"But the high note undoubtedly remains the Boxster S, because the two days we've spent in these two highly desirable sports cars has confirmed that the Porsche is still the one to beat."

Mattias i Sollentuna
Länk
ja om man kollar på amerikanska sidor så är det ju så ... se top gears klipp Länk
dem brukar hata bmw men se bara detta klipp... tro itne att jag hatar boxster snarare tvärtom men att säga att den är bättre än z4m är nog lite fel
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Våra vänner på andra sidan har lite andra synpukter på vad som är en bra bil och vad som är en sämre, håller med dig bmw_jerry!!
Det finns en förkärlek till att älska komfort rakt fram, bling bling och volym på maskin utan att bry sig om vad kärran drar i sig!
Hoppas de på andra sidan får smaka på våra olje priser snart så kanske de uppskattar en motor som gör sitt bästa av det man ger den?

"Always a driving machine"
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Porche 911 Carrera Eller Z3 M Roadster = M Roadster

Länk

=)
Ir
197
Ironman
V70
Kul att denna tråd lever fortfarande, även om det faktiskt inte handlar om vilken bil som är bäst, bara att de passar olika typer av förare!!

Den där senaste specen visar ju att Porsche vinner i både slalom och bana. Vill man åka rakt fram så är BMW snabb som f-n. Videoklippet från TopGear visar att BMW har en grym motor, och att det går asfort att köra bana om man tar betablockerare och tillämpar drifting. Man måste ge järnet hela tiden för att tyngpunkten skall ligga mitt i bilen. Porsche (i synnerhet Boxster) har tyngden samlad med både motor och förare mitt i bilen nära marken. En platt boxer-motor som ligger nära marken ger grymt låg tyngdpunkt, och då blir överraskningarna färre i kurvor och undanmanövrar. Jag skulle absolut inte ha något emot en Boxster m en M3-motor, även om tyngdpunkten skulle komma upp en bit pga motorns utformning. Jag skulle säga att BMW vinner på motorteknologi, Porsche vinner på grundkoncept.

Dessa bilar begränsas av oss amatör-förare. Det kommer att ta lång tid innan jag kan nyttja min Boxster till 70%, och det är ju det som är en del av tjusningen med dessa bilar.

;)

Mattias i Sollentuna
Länk
mAnGe-9 m coupen är nog mer en konkurent till den 911:an då roadstern ite har något fast tak
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
bmw_jerry

Jo på bana men inte i prestanda!
Sen går det ju utmärkt att förbättra väghållningen avsevärt på roadstern!
Min kärra har fått en uppgradering av H&R fjädrar , fjäderbenstag mm. det vart skaplig skillnad!

Kärran Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Krävs jävligt mycket för att komma in närheten i en öppen bil men visst går den att förbättra.

Min Cabrio Länk
mAnGe-9 jo visst men hur som hellst så är din bil hur snygg som hellst
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
bmw_jerry

Tack kul å höra! ......pssst!! den är till salu i vår;)

Kärran Länk
om man nu skulle blanda in lite fler roadsters,, mazda miata, chrysler crossfire och nissan 350z hur resonerar ni då??...
personligen tycker jag om miata då den är väldigt enkel med fokus på körglädje och dessutom till et vettigt pris.. crossfire känns lite gamal då den bygger på merca slk.. nissan 350z sägs ju vara en riktigt körmaskin och ett väldigt bra val.. vad tycker ni??
Ir
197
Ironman
V70
Mittmotor är en klass för sig. Porsche har haft det nu med Boxster i 10 år. Audi nu med R8, grym bil. När skall BMW hänga på?
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Jag och säkert många andra ialf mina vänner har alltid sett boxster som en snik modell på porsche. Även om den är dyrare än en z4 så är det ialf inte samma sak :D

Så:

Boxster S - Z4M = Z4M
Boxster - Z4 3.0 = Z4 3.0
Cayman - Z4M Coupe = Z4M Coupe
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Kunde inte låte bli att kommentera efter att jag läst dessa inlägg om porsche vs bmw.
Fantastiska Z4:an, jag har haft bmw i olika omgångar, Z3 M cab när den kom, och sedan har jag haft Z8, har haft Ferrari och åkt mkt Porsche.
Jag skulle vilja att du förklarade för mig vad du ansåg vara bättre med bmw- bilarna när du hade provkört dessa 6 bilar och hade facit i hand?

Jag har till skillnad mot dig inte kört Boxster och Z4 3,0 så dom kan jag inte uttala mig om. men dom andra 4 har jag provkört, och mitt hjärta bankar både för bmw och porsche, men det är bara att inse fakta, porschen är bättre.
Jag tror många stirrar sig blinda på 0-100 prestanda, men det betyder föga i denna jämförelse.
Bmw är 3 hundradelar snabbare från 0-100, och ja, den har mer hästkrafter, men porschen är helhetsmässigt en mkt bättre bil, balans, chassi, väghållning mm mm, listan kan göras lång.

Ni som har svårt att bestämma er om ni ska välja porsche eller bmw, åk och provkör och bilda eran egen uppfattning, jag tror att många gånger när man frågar på ett bmw forum, så är det inga objetiva svar.

Själv hade jag äran att få köra en Noble i england för ca 2 månader sedan, en mkt rolig bil, den kan jag starkt rekomendera *LER*

johan
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Johan:

Okej jag har inte provkört cayman eller Z4m/coupe men på det utgår jag ifrån att Z4m är i någorlunda likhet med 3.0:an(vilket jag är kanon nöjd med) och jag går även mycket på utseende. Och Z4M cuope är så läcker gillar ionte caymans utseedne eller boxstens. Och ja jag går mycket på utseende jag vill ha en bil som jag tycker är snygg. Jag är ingen prestanda slyna :D
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
bmw-jerry frågade ju tidigare om det inte var någon Z-ägare eller boxster-ägare som funderat på S2000. Jommenvisst får jag väl svara. Vi har ju haft vår Z3 coupé ett antal år och kompletterade den med en S2000 för några säsonger sedan.

Tyvärr blev Hondan smälld i början på sommaren i år (min fru blev påkörd bakifrån, hon klarade sig bra, bilen inte). Hon älskade den bilen och det satt långt inne att ersätta den med en Speed Yellow Boxster S -01.

Men efter att ha kört den en sommar är det bara att ge alla som sjunger Porsches lov helt rätt. Det är djäkligt bra bilar. Inte så att dom står ut på något speciellt egentligen, men helheten är så himla bra.

Hondan är fortfarande klart roligast vad det gäller motor och växellåda. Det var som att köra go-cart fast med motrorcykel-ljud. När varvräknaren gick förbi 6500 varv och ventilerna ställdes om och fortsatte uppåt rödmarkeringen bortåt 9000varv. Klart beroendeframkallande och lådan var så himla kortslagig och härligt distinkt.
Man satt riktigt bra i den också.
Men bagageutrymmet var inte så fantastiskt stort, även om vi fick ner våra två bärbagar för golfen där bak.
Och allra sämst var vindbruset och vindljudet, blåsigt i sittbrunnen och mycket ljud. Cabrioleten var ingen höjdare och det var inte njutbart att åka fortare än 110 oavsett om taket var av eller på. Över 130 var inget kul alls några längre stunder.
Jag är 180 lång och vi hade det lilla vindskyddet i glas mellan stolarna och dessutom extra plexiglas i störtbågarna.

Porschen är så himla mycket mer bil, mer allround och egentligen nästan inte sämre på någon punkt. Funkar till allt.
Vårt exemplar har väghållningspaketet från fabrik (kod 030 har jag för mig), jag tror att det är ca en centimeter lägre än om man inte har det. Väghållningen är fantastisk, bara att styra och sikta dit man skall, fast utan att vara stötigt.
Stolarna är jättesköna, ostandardstolar med Alcantara i mitten så man sitter still. Att föredra framför helläder om man tycker om att svänga.
Och som tidigare sagt, den går jättebra att packa i. Med bagageutrymme både bak och fram sluckar den en hel del. Inte bara våra golfbagar bak utan även två golfvagnar med avtagbara hjul fram.
Och vindljudet är så himla mycket mindre än i S2000. Vi har den extra glasskivan mellan bågarna samt plastnät i bågarna.
Med taket nere är det helt ok att köra i motorvägsfart och med tygtaket (med plastbakruta) uppe är det förvånansvärt tyst. Det som låter mest är bakhjulen och motorn.
Jag tror nästan att det totala ljudet i kupén är större i Z3an (coupén) än i Boxstern med taket uppe.

Sedan kan det ju vara en väldig skillnad generellt mellan enstaka bilar (förutom rena skillnader i motorstorlekar och utrustningskoder, osv, osv). Testade en Boster 2,5 -99 med 10000mil på mätaren. Skulle aldrig kunnat tänka mig att köpa den, Allmänt sunkig och kändes glapp överallt. Vår Z3a är mycket bättre välbehållen.
Boxstern vi köpte var ju en -01 och ett S men hade 14000mil på mätaren. Men den ser ut och känns nästan som ny.

Försäkringar pratades det ju också förresten. Vi betalar nästan samma premie på Z3an, Boxstern och 328 som vi har. Runt 7000kr helförsäkrat per helår.

Johan
Ir
197
Ironman
V70
Fantastiska Z4:an: Boxster snikmodell? 290 HK i modell "S", tvåsitsig äkta roadster är en modell för de som inte gillar 996. Vad jag vet har inte Porsche kommit ut med motsvarighet till BMW 116i.... Jag hade kunnat köpa en 996 beg för mindre pengar, men jag tycker Boxstern är snyggare, och mer välbalanserad, och en riktig roadster. De som kört den tycker att den borde ligga i en högre prisklass. Jag hissade upp min på en lyft förra helgen, och det syns att det är en vindtunneltestad projektil, helt slät på undersidan.

Ett tips, provkör inte Boxster...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.