|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar att köpa mig en 120d nu när det är kampanj igen. Priset ligger runt 260 000 SEK och till det får man M-paketet, komfort osv. Kommentarer kring detta, tycker ni det är privärt? Om man t ex jämför med att köpa en Golf Gti och kör ca 1500 kr/år. Aspekter på ägandekostnader, försäkring, skatt, körglädje, kvalitet mm? Dieseln är väl inte lika rolig som en sportig gti antar jag? Mvh/Kristofer | |
|
Denna dieseln är det... Du får inte lika mycket bil för pengarna. då denna bilen är nedsatt med ca 60 000 kr. Dessutom 120d är en BMW, bakhjulsdrift Golf GTI är en VW, framhjulsdrift. Min BMW 116i Länk |
|
|
Jag har kört 120d i nästan 2 år/12.500 mil, och jag kan bara säga att det är en suveränt kul bil att köra! Glöm det där med att dieslar är trista och saknar körglädje - 120d är bland det roligaste som finns när det är lite krokigt. /// Gunnar E. |
|
BadaBing |
Vänta du bara..det kommer att drälla in svar på din fråga, 120d är en storsäljare på den här delen av forumet :) Och till din fråga, JA- det är prisvärt, beg.säljare av liknande måste var besvikna just nu !! |
| Jag hade valt Golf GTI:n om det är körglädje du är ute efter och inte nöta mil! | |
| skulle nog tagit bmw:n.. det enda negativa med bmw:n är väl att fronten itne är liak snygg.. jag tänker då främst på framlysena och njurarna | |
| hur bensinsnål är denna diesel? Den bör väl vara billigare att äga än en Golf gti, Ford Focus st med tanke på skatterabatten 3 år och den lägre effekten? 130i är för dyr och då är 120d en bra kompromiss. Dessutom kan man ju effekthöja den! Några här som missat kampanjen och fått betala de ordinarie priserna? Ljudet från dieseln, något att ha? Jag måste testa en sådan bil för att se om det är något för mig. Men det tilltalar med mycket kraft från låga varv, jag brukar inte sitta och tokvarva vid normalkörning precis. Ett sånt körsätt är för påfrestande i längden=) 340 nm vid ca 2000 rpm låter bra! | |
| en alpinvit 120 d med M-pkt är snyggt i mina ögon för övrigt..man ska försöka få med en uppsättning vinterjhul till kampanjpriset, då har man gjort en hygglig affär.. | |
|
Den drar ingen bensin alls. ;) Skämt åsido. Blandat ska den dra 0,57 och på landsväg 0,46. Rätt grymt om det stämmer. Jag har nyligen beställt en sån. Provkörde en 3a med den motorn och den gick himla gött. Har aldrig köpt diesel innan men det ska bli kul att ha en. Dom låter ju lite traktor på tomgång men ingen fara när man drar på. Skönt med bra vrid! Provkörde 130i också. BUSKUL, men den drar nog nästan dubbelt så mycket. (bensin i den fallet) mvh Sören |
|
| ja det märks att man är trött nu ;) Det finns ingen 120 d hos min Bmw handlare så jag får testa en 320 d på onsdag. Ska bli intressant..Jämför man med t ex en Peugeot 307 diesel med 110 hk så kostar 120 d bara ca 60 000 kr mer, det måste väl anses som prisvärt! Samtidigt är jag lite nyfiken på nya Honda Civic, den verkar lite flashig! | |
|
Jag jämförde 120dAM med en 320dMT nyligen, och 320:n kändes lite som en buss i jämförelse. Kändes inte heller som att motorn passade som handsken i 320d, vi funderade mer över hur en 330d skulle kännas. Något som konfunderade oss i bilen var att 120d erbjöd betydligt bättre ljudkomfort? Enligt säljaren berodde det på 255:orna bak i 320 i kombination med det blöta väglaget. Det satt Pirelli på 120 och Bridgestone på 320. |
|
|
Apropå ägandekostnader, en GTI med Xenon, 5 dörrar och klima kostar rätt mycket mer än grundpriset runt 250'. Första året ryker riktigt mycket pengar i värdetapp på den bilen. Försök sälja en begagnad Golf för över 200'. En 120d är svår att finna för under 200' idag. /Niklas |
|
|
Jag älskar både dieselbilar och Bmw men tycker ärligt talat att 120d var lite av en besvikelse att köra. Jag kanske hade för höga förväntningar men men...... Ger inte mycket för varken VW eller designen på den fula golfen men motorn tycker jag är en pärla. Tonvis roligare att köra än en 120d trots avsaknaden av bakhjulsdrift. Mitt val hade varit en A3 2.0T (samma motor som Golf Gti). Snygg och rolig..........*duckar för attacken av alla 1 serie fetischister* |
|
| Ja, BMW har ingen motsvarighet till VAG's 200hk TFSI-motor. | |
| tack för tipset..Audi har dessutom förmodligen bättre rostskydd än Bmw och går ju att chippa för den som så önskar. Ska prova en sådan också och jämföra.. | |
|
Bmwkillen1; brorsan var inne o skulle beställa en ny Civic = leverans om 13 månader...han köpte en Corolla istället :) Men visst är den fräck! |
|
| ja Civicen är fräck. Men leveranstiderna är ett problem som gör att jag dumpar Civic, försäljaren försökte sälja demoexet som gått 1000 mil för samma pris som en ny bil med argumentet att leveranstiderna är så långa och det här är enda chansen att komma över en bil. Jag har provat den och dessvärre blev jag inte så jätteimpad. Är ju van att åka 6-cylindrigt och bakhjulsdrivet =) Dessutom tycker jag den var lite skramlig i inredningen, inte så välbyggd som en Golf gti tex..Men chassi, styrning och låda var det inget fel på minsann! | |
|
Jag var inne på A3 SB TFSI ett tag med quattro och glastaket men det blev en 120d till slut. Tycker den utvändiga designen på A3 börjar kännas lite gammal och den känslan vill man inte ha när man köper helt nytt lr hur? Dessutom har jag haft 2 A4 på raken men ingen BMW. Provturerna i ettan gav mycket körglädje och den är så himla snygg! |
|
| Visst är 1:an snygg och modern. Den är dock ruskigt dyr, men 120 d är väl någorlunda ok prissatt med nuvarande kampanj. Man får dock hoppas att inte 1:an börjar rosta efter några år som så många andra Bmw-modeller. | |
|
Vid närmare eftertanke, skall man ha en VAG 200hk TFSI är ju Seat Leon FR gjuten. 204' listpris inklusive klima, farth, 5 dörrar och med prisvärda tillval ex. bluetooth för 1500:-. Riktigt billigt. Dessutom är den utan konkurrens snyggast av derivaten enligt mig själv. Nackdelen är lägre status, men det är också en fördel då och då. |
|
| jag visste inte att Seat Leon fanns med den motorn, den är ju läcker. Dessvärre blir väl värderaset rätt brutalt och kvaliteten kan diskuteras kontra Audi, frågan är om den är mest ekonomisk i längden? Men som nyinvestering är den ju billig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.