AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.701

Intressant info till er som "hobbyhandlar" BMW:s...

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag ville bara delge er som "hobbyhandlar" lite med bilar, eller ni som bara gillar att byta bil ofta.

jag kollade upp med Skatteverket vad som gällde för 3-4 år sedan, och fick till svar att man fick sälja max 6 bilar per år utan att bli specialgranskad, förutsatt att man inte tjänade några större pengar på det.

nyss fick jag dock en förfrågan, trots att jag har hållit mig under dessa 6 bilar per år. de hade sett i bilregistret att jag hade köpt och/eller importerat ett antal bilar de senaste åren, och de ville då att jag skulle deklarera det som näringsverksamhet.

jag frågade då om de 6 bilarna, och det gällde minsann inte, utan de kollar även de med mindre bilar om de ser ett mönster som tyder på handel. det gör att hela systemet blir upp till skatteverkets godtycke, något som åtminstone jag tycker är ganska otäckt.

jag klarade mig dock undan med blotta förskräckelsen, eftersom jag kunde bevisa att jag inte hade tjänat några pengar på de bilar jag hade sålt. tack och lov hade jag dokumentationen sparad, vad som hade hänt annars vill jag knappt tänka på.

tyvärr har man för mycket att förlora som vanlig svensson med firma och villa, så jag har verkligen fått mig en tankeställare. vill jag fortsätta med mitt största intresse, dvs köpa-fixa upp-laga-sälja BMW-bilar, måste jag skaffa ett företag. att äga många bilar bara för att det är roligt är väldigt farligt, och ska man göra det måste dokumentationen vara skottsäker.

det tråkigaste är att jag i princip får lägga ner mitt största intresse, medan de riktiga bovarna klarar sig undan eftersom de redan har kronofogdeskulder och inte går att få tag på pga kontantkortstelefoner och box-adresser. varken skatteverket eller polisen kan eller vill få fast de ljusskygga bedragarna, utan går hellre på en svensson som helt ovetandes begår ett misstag. det är ju mycket enklare! har man dessutom villa och tillgångar har de möjlighet att få in pengar till staten, och då är man ännu mer intressant att utreda....

att jag sedan bidrar till tillväxt i ekonomin genom mitt intresse verkar inte skatteverket bry sig om, utan det är bättre att jag sitter och hänger framför tv:n. så himla fel har det blivit! det är bara att hoppas att den nya regeringen tittar över prioriteringarna för såväl skatteverket som polisen!

mvh Johan
Vad säger lagen? Regler är regler det fungerar inte med god tycke annat än i bananrepubliker.

Hör av dig till berörda departement för att förmedla din syn på frågan.

Mvh Stephan
Det kallas för att "Sila mygg och svälja kameler" samt "Jantelagen" som
betyder att du ska inte tro att du är något och tjänar man pengar i Svedala
så ska man skämmas. Basta!!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För att någonting ska anses som näringsverksamhet och inte hobbyverksamhet så måste tre rekvisit uppfyllas.

1. Yrkesmässighet i egenskap av varaktighet eller stor omfattning.
2. Självständigt i förhållande till uppdragsgivaren.
3. Att verksamheten bedrivits med vinstsyfte, d v s att näringsidkaren
typiskt sett avsett att tillgodogöra sig överskott från verksamheten.

Som jag ser det så faller skatteverkets resonemang solklart på den tredje punkten. Då du inte haft något vinstintresse (som jag tolkat det) så behöver du inte vara orolig nästa gång skatteverket ringer. Reglerna för hobbyverksamhet ligger under inkomstskattelagen för den som är intresserad.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Här har ni en hel uppsats som handlar om gränsdragningen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet. Nyttig läsning för den som är flitig på blocket.

Länk

//Lövet

Intressant men bedrövligt tråkig information, Johan :-/

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Det låter som dom hotat dig med totyr och långsam avrättning, men så farligt kan det väl knappast vara? I värsta fall får du betala skatt på överskottet. Eller... vad blir det för straff?

/Anders C
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
andreas_lofgren; tack för info, punkt 1 får väl anses vara uppfylld, dock fattar jag inte punkten 2. som du säger så klarade jag mig DEN HÄR GÅNGEN ur det hela pga punkten 3, men problemet är att det fortfarande är godtycke som avgör. tänk om jag inte hade sparat kvitton på reparationer, nya hjul osv? eller om jag hade kört alltför mycket utan kvitto? då kan de lika gärna anse att jag har gått med vinst. dessutom försvåras det ytterligare av att privatpersoner egentligen inte är tvungna att spara kvittenser. Då står ord mot ord, och vem tror ni har störst risk att förlora?

Anders C, det stämmer, men i mitt fall hade det blivit rätt mycket pengar + 40 % i skattetillägg. Hade jag inte haft (nästan) alla papper i ordning så hade det snabbt sprungit upp i 6-siffriga belopp. Men den stora frågan är hur de behandlar de bilar jag har importerat, om jag då ska räknas som företagare och betala 25 % moms på inköpspriset? Vem vet? Då blir det helt plötsligt flerdubbelt högre summor.

Min poäng är att som ärlig svensson så har man inte råd att ta några chanser mot skatteverket, eftersom alldeles för mycket av deras utredningar baseras på godtycke. ni som såg nyheterna igår hörde att de ska sätta igång sökspindlar på internet för att hitta hobbyhandlare! lita på att det bli myggsilning och kamelsväljning på högsta nivå....

Mvh Johan
Vad spelar det för roll egentligen om man köper till fälgar och övrigt till bilen. Hur kan dom se det som en "förlust" som kvittar "vinsten"? Föresten vinst, räknar dom då med importkostnaderna, det vill säga resa förlorad arbetsinkomst med mera som en förlust till vinsten? Det blir nästan som att driva en näringsverksamhet. Jag antar att du åkte på granskning för att du är företagare och antagligen handlar med annat i ditt företag. Privatpersoner som köper in en eller ett par bilar om året klarar sig nog...
En berättigad fråga. Varför använder man sin fritid till att köpa/importera, reparera och sen sälja bilar om det går jämt upp eller med förlust?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Punkt 2 om självständighet handlar om att för att anses som näringsidkare (och skatta som inkomst av näringsverksamhet) så måste en viss självständighet mot dina uppdragsgivare råda. Du kan alltså inte arbeta åt en enda uppdragsgivare och kalla dig för företagare utan den inkomsten skattas ändå som tjänst pga den låga självständigheten.

Du måste också tänka på att dessa rekvisit är till för att kunna ställa krav på dem som VILL skatta under näringsverksamhet. I ditt läge är det ju tvärtom, du vill ju få din verksamhet klassad som hobbyverksamhet. Det finns i det här fallet ingen nackdel med att få din hobbyhandlarverksamhet klassad som näringsverksamhet utan tvärtom då det ger större avdragsmöjligheter. Förluster i hobbyverksamhet är nämligen inte avdragsgilla.

Tvärtom mot vad du känner så fattas inte Skatteverkets beslut på godtycke och definitivt inte länsrätt och kammarrätt om du skulle överklaga dit. Det som händer då är att du helt enkelt får påvisa att du inte haft några vinster i verksamheten och då blir det varken skatt eller tillägg.

Förutom förfarandet så ser inte jag riktigt vad du är upprörd över. Har du haft vinster i en verksamhet så ska du självklart skatta för dem. Har du inte haft några vinster så kommer du inte att behöva göra det. I ditt fall låter det som bilhandlandet övergått i en verksamhet som mycket väl skulle kunna bedrivas i bolagsform. Detta skulle göra att du kan göra avdrag för de kostnader du haft i verksamheten vilket skulle vara till fördel för dig.

//Lövet

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jörgen L. Vet inte varför Johan gör det men själv har jag tidigare gjort det av ren kärlek till just bilar. Det bor en liten bilbytare i många av oss, mitt rekord är 14 bilar på 10 månader. Jag blev glad av det, tyckte det var roligt, älskade spelet runt affärerna, jakten på det stora fyndet...osv

Ibland blev det vinst ibland förlust men summa sumarum var det nog ett nollsummespel, även om jag försökte inbilla min förvirrade sambo annat :-)

Förvirrad var hon för att hon aldrig visste vad som väntade på gårdsplanen.

Jag fick inga förfrågningar men försökte hålla mig efter den gamla "tumregeln" om 6 bilar på ett år. Skrev därför en del av vagnarna på min sambo.

Jag tror att den här nya offensiven från skattemyndigheten kan rensa en del i "importträsket". För man får nog inte glömma att det fuskas hej vilt också, samt att det finns stora pengar att håva in för staten.

Men det är bra att detta blev belyst och vad man kan dra för slutsats av det hela är väl: håll i kvittona!

Olyckligt att exempelvis sådana som Johan åker med i svepet, men dessvärre är det nog oundvikligt.

Tror heller inte att skattemyndigheten kommer åt "jim", "volvo" och liknande aktörer som dealar i klassen Volvo 850 och liknande. Men de som satt i system att importera dyrare bilar bör ha en viss kreditvärdighet varför dessa går att klämma åt. Och varför inte? Bort med alla jävla importskojare!!!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
andreas_lofgren, tackar för informationen! anledningen till att jag inte vill ha det klassat som näringsverksamhet är att jag redan har ett företag, och vet vilken administration det för med sig. jag har väl ingen anledning att vara upprörd egentligen, för som du säger så är mitt fall så vattentätt att det aldrig skulle kunna bli något större problem för mig, förutom naturligtvis den oro det gäller när så mycket pengar står på spel. det som egentligen stör mig är att jag inser hur illa det HADE kunnat gå om jag hade haft sämre ordning. sedan stör det mig att de ger sig på lilla mig, när det finns så många riktigt fula fiskar som lurar och bedrar utan att de kommer åt dem.

Jörgen L, precis som Robert Lundberg säger så är det en sjukdom, utan botemedel! eller rättare sagt, med skatteverket som enda botemedel. mickla och fixa med bilar är helt enkelt jättekul, och just jakten på "klippet" är väldigt roligt. man är väl dum i huvudet, men jag har å andra sidan fått förmånen att prova fler bilar än de flesta och äga bilar jag aldrig trodde att jag skulle få äga....

så mitt mål med den här diskussionen är att varna alla som håller på med "hobbyhandlande", att spara alla handlingar och se till att ni har vattentätt på fötterna även om ni håller er under 6 bilar per år!

mvh Johan
kilroy
andreas_lofgren*

Utmärkt redogörelse och utmärkt länk!

Rent principiellt är det ju tråkigt om skatteverkets aktioner drabbar laglydiga medborgare. Bortsett från det så tror jag att den typen av "hobbyverksamhet" som Johan refererar till faktiskt medför att en mängd skattekronor går förlorade. Det är nog med den bakgrunden man skall se skatteverkets inställning.

Det vore också intressant att veta i vilken utsträckning Johans verksamhet "bidrar till den svenska ekonomin".

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Kilroy, det är lätt. säg att jag i snitt lägger ner runt 20000 kr i sverige på varje importbil jag släpar hem. det är pengar som någon annan tjänar, och i sin tur handlar något annat för. skulle jag sitta och glo på tv hela dagarna istället för att ta in 4-5 bilar så skulle BNP i sverige minska med 80-100 kkr bara i första ledet.

sedan får du ytterst gärna berätta hur skattekronorna går förlorade genom att jag äger 5-6 bilar per år istället för att jag äger en eller ingen bil....

mvh Johan
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Johan, Hur mycket pengar har du fört ut ur landet då?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Erik G, när alternativet är att ha dem på bankkontot? hur skulle utförseln påverka BNP, menar du?

Mvh Johan
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Alternativet att spendera dom i sverige skulle ju varit bättre?
Men finns det ingen så kallad hobbyverksamhet när det gäller att köpa och sälja bilar? Du behöver ju bara visa upp denna ideella sida så kan skatteverket lägga ner sitt ärende. För bevisligen så är detta din hobby och inte ditt levebröd?
kilroy
Johan*

"sedan får du ytterst gärna berätta hur skattekronorna går förlorade genom att jag äger 5-6 bilar per år istället för att jag äger en eller ingen bil...."

Du missförstod mig, förmodligen för att jag uttryckte mig oklart. Jag menade inte dig personligen. Vad jag menar är att det säkert förekommer att "hobbyhandlare" faktiskt tjänar pengar på sin verksamhet men inte debiteras några skattekronor. Det är väl troligtvis den bakgrunden som har aktiverat skattemyndigheterna.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kilroy; jupp, det är säkert det som ligger bakom. men min poäng är fortfarande att det är "fel" personer de ger sig på, de riktiga skurkarna kommer som vanligt undan.

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Erik G, det är inga pengar jag kommer att spendera. det är mitt sparkapital, och använder jag det inte till bilar så kommer jag att amorera av lånen på villan = ingen BNP-ökning. jag har inget annat intresse att investera så mycket pengar i.

och jo, det finns hobbyverksamhet, men det får man bara utnyttja upp till 30 kkr. sen blir det näringsverksamhet. och än en gång, mitt ärende är utrett och klart, och tack vare att jag är noggrann med papper så klarade jag mig den här gången.

anledningen till att jag la ut denna diskussion är för att alla som "hobbyhandlar" ska vara ytterst försiktiga och se till att de spara alla kvittenser och annan dokumentation, trots att de äger mindre än 6 bilar per år.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.