AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.850

Hur grov jordkabel?

Sida 2 av 2
Kan inte direkt se några motsägande åsikter här. Det gäller bara att fastställa orsaken eller källan till störningen innan man hugger in med åtgärder. Båda möjligheterna kan föreligga, störningar pga jordslinga (groundloop) mellan t.ex huvudenhet och slutsteg, eller störningar pga för hög rippelnivå på spänningsmatningen och/eller taskig filtrering i nätdelen på steget. Men jordslinga är ett logiskt resultat av en helt normal hopkoppling av enheter i anläggningar med enpoliga elsystem som i bilar t.ex och mycket vanligt.
Alla installatörer och försäljare/tipsare i butikerna greppar tyvärr inte alltid de olika orsakerna, bl.a kallas jordavbrottsenheter eller motsvarande ofta för filter, just för att man inte vet hur det förhåller sig osv. Köparen blir också tveksam av samma anledning, han vill inte ha några "filter" på sin lågnivåkabel av rädsla för att det påverkar ljudet. Känns igen?
Ett enkelt sätt att skilja på om störningen kommer in via spänningsmatningen är att lossa lågnivåkablaget vid steget och starta motorn och lyssna. Blir det fritt från störningar då så är det inga problem med strömförsörjning, filtrering, nätdel osv.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, jag förstår hur du tänker...
När jag läser din förklaring dyker det upp några funderingar.

Varför inte isolera huvudenheten totalt från jord förutom just själva jordkabeln som man drar till samma jordpunkt som steget, t.e.x rakt bort till minus på batteriet? Bara som en åtgärd för att få så bra förutsättningar som möjligt? Iofs är det kanske redan gjort i E36 då facket den sitter i är av plast...

Har bytt motor i min bil och har precis installerat en nyare generator av compact modell som den kallas, sitter i M3 3,2. Kanske kan en modernare generator bidra positivt eller vad tror du?

Du har fullkomligt rättt i att enda anledningen till att jag är skeptisk till en jordavbrottsenhet är att den skulle påverka ljudet negativt. "Ingen kedja är starkare"..... Var skulle gränsen för en bra ligga? 300:-? 1000:-?
Samtidigt påstår en del att den inte behövs, att det finns andra sätt att uppnå samma resultat.

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Funderingar på att isolera huvudenheten har varit uppe många gånger tidigare. Problemet är att den får jordpotential från flera håll, t.ex antennkabelns skärm. Andra funktioner kan försämras om man bryter upp dessa signaler, t.ex i-buss signaler osv. Anledningen till att resultaten varierar och att vissa anläggningar funkar bättre än andra är om kontruktören t.ex har tänkt på detta och separerat kraftjord och signaljord på strategiska punkter i installationen, både inne i apparaterna och i kabelnätet osv. När man sen ändrar och kompletterar med nya enheter så uppstår problemen.
Vid felfria generatorer så bör inte t.ex rippelströmmarna ut skilja så mycket, frånsett att en kraftigare generator givetvis kan generera lite högre rippel när den jobbar fullt osv.
Jag skulle inte vara rätt för att testa en jordavbrottsenhet om den kan lösa störningsproblemet, och tror inte att man behöver skjuta in sig på de dyraste heller.
Jag roade mig med några tester för en tid sen på ett par enkla billiga modeller, kollade frekvensgång och ev. synlig dist med oscilloskop/tongenerator osv. Resultatet var positivt, bättre än jag hade förväntat mig faktiskt, och bättre/sämre anpassning mellan huvudenhet och slutsteg kan säkert påverka mera än kvalitén på själva audiotransformatorerna i jordisolatorn.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.