AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.849

Hur grov jordkabel?

Sida 1 av 2
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har hört att det är optimalt att jorda huvudenhet en i samma punkt som steget.

Bilen är en E36 Coupe och steget finns där bak.
Hur grov behöver jordkabeln vara från huvudenheten och bak till jordpunkten där steget jordas?

Är även tacksam för tips på bra jordpunkter i E36 Coupe och var man lämpligast lägger kablarna?

Har lågnivå i mitten idag och strömkablarna ligger vid trösklarna...
Finns det ett bättre sätt för att undvika störningar?

Hade störningar innan men bytte till ett bättre steg (DLS RA50) och då försvann nästan allt.

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I manualen till steget finns rek. på kabelstorlek. Jordkabeln skall minst vara lika stor som pluskabeln.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Mmm till steget ja, fast det är huvuvenhetens jord, alltså kabeln från huvudenhet och bak till skuffen...

Mvh. B

Ka
5.697
Kane
Jordkabeln skall minst vara lika stor som pluskabeln som går till huvudenheten.
Ka
5.697
Kane
Men jorda den under i-brädan. Onödigt att dra den till stegets jordpunkt.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har hört att man bör jorda allt på samma ställe för att undvika störningar...
Annars är det ju klart mycket enklare att jorda under brädan men vilket är bäst?

Mvh. B

Fr
8
Friend
330XD Touring -07
Gör det så enkelt som möjligt. Dra kortaste vägen och focusera på bästa jordpunkt. Bättre kontaktyta minskar oönskade effekter. Störningar kommer oftast in via signalkabel alt. dålig jordpunkt. Lycka till!
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Så teorin om att jorda i samma punkt är inte, optimal då?
Är det teoretiskt bättre att dra kortaste möjöliga väg från huvudenheten till en jordpunkt under brädan?

Mvh. B

Fr
8
Friend
330XD Touring -07
Har jobbat ett antal år med installationer och har nog aldrig hört den teorin. Hitta en bra jordpunkt sen ska det inte vara några problem.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skulle du få problem med störningar efter ett "normalt" montage kan du ju prova att jorda HU och steg vid samma punkt men jag undrar om inte jorden i lågnivån gör detta åt dig redan?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, har nya finare grejor nu och allt ska dras om så jag ska börja "Basic" så får vi se...
Ska rent teoretiskt vara rätt att jorda i samma punkt men det kan ju vara så att lågnivån gör det med.
Bara det funkar så...
Det är ju aldrig ngt missljud i en ny bil, undrar hur de resonerar på Bmw?

Mvh. B

Det är just (den oönskade) jordningen via signalkablarnas skärm som man vill eliminera genom att jorda all utrustning i en punkt. Störningarna som ofta uppkommer då beror på jordslingor via bilens chassi osv, ett gammalt och känt problem i alla möjliga sammanhang där man jobbar professionellt med ljud, ljus, video osv, men tyvärr okänt hos många bilstereoinstallatörer verkar det.
Men att "bara" lossa jordanslutningen framme vid huvudenheten och förlänga denna t.ex bak till stegets jordpunkt ger oftast inget bra resultat, beroende på bl.a att huvudenheten får jordpotential från flera håll, via styrsignaler, via sin antennkabel, monteringen i konsollen osv.
Många har även en kraftig övertro på placeringen av signalkablage ifh till andra kablar osv, men analyserar man hur störningarna osv uppstår och tar sig in i systemet så inser man problemet. Man måste bryta upp jordslingan som ev. uppstår, det gör man enklast genom en jordavbrottsenhet som enkelt kopplas in på signalkablarna med vanliga RCA-pluggar osv. Kallas även galvanisk skiljare, jordisolator osv, och även ibland kallas de även felaktigt för störningsfilter. Strunt samma, de finns hos de flesta välsorterade billjudsbutiker.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*Folke*

Hur tror du de resonerar på Bmw när de gör bilen originalkablage till stereon?
Sitter ju varken extra jord eller isolator vad jag vet!?
Har ganska bra grejor som ska i bilen nu, att sätta en extra komponent på lågnivån in känns... Osäkert...

Mvh. B

Det finns olika lösningar på problemet med ofrivilliga jordslingor osv i audiosystemen när de är placerade runt om på olika platser i bilen. Om man designar systemen för den specifika bilen från början (originalsystem) så kan man t.ex bygga in en jordavbrottsenhet, galvanisk eller elektronisk, använda balanserad överföring eller fiberoptik osv. Problemen uppstår oftast när man monterar in eftrermarknadsgrejor, dessa är ju designade mera som universal för att passa i olika system.
Det behövs ofta inga super-duperkablar även om tillverkarna gärna vill sälja dylika, det är likadant i många andra brancher, inte bara i billjudssammanhang.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Mmm funderade mest på hur Bmw gjort specifikt i t.ex. E36?
Menade bättre grejor i hela systemet, steg mm fast iofs även kablar.
Det gjorde stor skillnad när jag provkörde nya DLS RA50 steget jämfört med det gamla Autostudio 2 kanalsteget, detta med samma kabeldragning även om det inte blev helt bra.
Att sätta dit en jordavbrottsenhet på RCA:n skulle kännas ungefär som att sätta plåtfälgar på en Porsche om du förstår liknelsen =). Kanske är dumt av mig men jag är rädd att förlora ljudkvalité även om störningarna skulle försvinna.
Har fn hört att en kondensator efter steget även bidrar effektivt när det gäller att få bort störningar...?

Mvh. B

Det går säkert alltid att hitta bättre grejor till bilarna, man får komma ihåg att biltillverkarna specar in prylar som var aktuella vid bilmodellens tillkomst och de skall sen leva under modellens tid på marknaden.
En jordavbrottsenhet behöver inte förstöra ljudet, men det finns t.ex audiotrafos i prisklasser från nån hundring och upp till långt över tusenlappen. Tänk så här: Funkar de och duger i professionella sammanhang, varför skulle de inte duga i bilen? Med professionella sammanhang så menar jag då inte de som bygger billjud professionellt utan i studio, radio-TV, teater och andra sammanhang. Man får inte förledas att tro att detta är en pryl som tillkommit för bruk i bilar, problemet med jordslingor osv är mycket äldre än så och fanns långt innan man började med stereo i bilar t.ex.
Är inte med riktigt på hur du menar med konding efter steget? Menas stor konding på spänningsmatningen? Isf påverkar den inte förekomsten av jordslinga osv.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har aldrig provat ngn jordavbrottsenhet för bilbruk så jag vet inte hur den påverkar kvaliten på ljudet eller förändrar frekvenserna men jag tvivlar inte på att de som används i andra ljudsammanhang är testade och funkar bra där. Grejen är att de som proffessionellt installerar ljud i bil sällan behöver en sådan här enhet.
Det är tydligen "dåliga" nätdelar som gör att störningar hörs mer när vissa steg är inkopplade till skilland från andra. Hur vet jag inte.
Yes. jag menar en konding på plusmatningen som man kopplar in för att få mer "punch" då det krävs plötsliga effektuttag. Detta ska tydligen av ngn anledning som jag heller inte känner till fungera effektivt ,mot störningar i bil. Tror tom att jag fick infon från de på DLS...

Mvh. B

Ofrivilliga jordslingor i en del installationer är inget som normalt beror på fel vid installationen och störningarna skapas inte i nätdelar osv. Rippel pga laddström från generatorn finns överallt i bilens chassi, liksom rester från vanliga elnätets 50-periodiska växelström, dvs nätbrum, förekommer i liknande installationer i andra sammanhang. Ett faktum som man inte kan påverka, lika lite som att t.ex jordens magnetfält kan störa störa i vissa sammanhang där utrustningar är känsliga för magnetfält osv, det bara finns där.
Signalerna går in samma väg som nyttosignalen i slutstegen, är inget som man kan filtrera bort i nätdelar osv. Det gäller att utföra installationerna så att inte jordslingor uppstår, jordavbrottsenheter är ett enkelt och effektivt sätt, även om det finns flera av vilka jag nämnde några tidigare.
Det är riktigt att samma typ av störning (vinande ljud från som följer motorns varvtal) kan förekomma av andra anledningar, t.ex pga högt rippel på matningsspänningen osv, då får man bearbeta problemet med filter osv, men ofta beror problemet i dessa fall på ett fel eller dålig konstruktion inne i själva slutsteget.
Grundprincipen för metodisk felsökning och eliminering av störningar är alltid att söka felet vid källan. En svag strömförsörjning, dålig generator och/eller batteri, matningskablar osv måste elimineras först, kondensatorer osv kan aldrig hjälpa upp en dålig "källa". Man måste komma ihåg att all energi skall levereras av bilens elverk, kondensatorer osv kan bara hålla uppe korta dippar (spänningsfall) om det ges tid för återladdning osv, de kan inte själv skapa eller tillföra någon som helst extra effekt totalt sett. Tyvärr brukar marknadsföringen av dessa och liknande tillbehör lova helt andra "underverk" på anläggningarna.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har du ngn teori om varför nästan alla störningar försvinner bara genom att jag byter till ett finare steg? Alla kablar är samma...
Att störningarna skulle uppkomma genom dåliga nätdelar läste jag fn i en reklam för ett annat steg. Stod ungefär "stark nätdel för att förebygga osv" kommer inte ihåg ordagrant...

Mvh. B

Det är omöjligt att spekulera i utan att undersöka och jämföra de båda olika stegen. Om störningen beror på onormalt högt rippel på matningsspänningen (innefattar även jordanslutningen) så kommer ju stegets konstruktion, nätdelens design, filtrering, drosslar på ingångskablaget mm, att påverka som jag skrev tidigare. Man får nog definiera finare också, bara dyrare eller med en dokumenterat bättre konstruktion?
Jag har även några gånger noterat att t.ex 2st steg och förstärkare av samma typ och modell ger helt olika resultat vid problem som dessa, liksom att även ett och samma steg ger olika resultat i två likdana bilmodeller. Tråkigt men sant.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Allright, tvivlar inte på din expertis inom elektronikområdet, du verkar veta vad du pratar om men vissa argument står som motsats till vad erkänt duktiga billjudsmänniskor hävdar också. Bl.a. att en kondensator på matningen effektivt kan ta bort störningar eller kalla det rippel. Logiskt sett borde nätdelen spela en viss roll i så fall som du säger... Detta skulle innebära att det inte är ett jordrelaterat problem. Har inte provat själv men när duktiga människor har olika åsikter verkar det väldigt intressant att testa =)
För min del är jag intresserad av en störningsfri lösning i just min E36 så jag ska börja med en sk "basic" installation och därefter prova mig fram tror jag.
Min definition på finare steg är mitt gamla Autostudio steg VS det nya DLS RA50 steget. Inte mycket att diskutera där i min värld...

Mvh. B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.