|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en "löjlig" fråga.... Någon som vet hur fort en 535 e-39 går , alltså testat på riktigt inte bara kollat fakta papper ! Samt 0-100 kmh.... Billy / Kattmannen | |
|
Tycker att den är mkt snabb upp till 220 , sedan har jag släppt av..... Ni andra som har 535'or ?? Billy / Kattmannen |
|
|
Ett test från 1997 visar dessa siffror: Motorart V 8 Hubraum 3498 ccm PS - UMin 235 PS - 5700/Min Nm - UMin 320 Nm - 3300/Min Gänge/Schaltung 5/manuell Test in ams Testjahrbuch 1997 Gewicht 1665 kg 0 - 80 km/h 5,4 s 0 - 100 km/h 7,5 s 0 - 120 km/h 10,4 s 0 - 160 km/h 17,8 s 0 - 200 km/h 30,8 s Toppfart 247 km/h. Testet är gjort med en manuell låda. |
|
|
OK....tack för infon.. Skulle också va kul o höra från andra 535 ägare ! Billy / Kattmannen |
|
|
Vet iallafall att min gamla 535 E34 (årsm 88) med chip, sportfilter och sportavgas drog ifrån en 535 E39. Vi tog dvs 2:an, samma fart och matade på, 3:an testa vi och fyran ifrån 140 till 180, sen har vi kört med hederliga race från stillastående, även då åkte han på pisk varje gång, förutom ett intervall, 140-180 på fyrans växel. Där seglade han långsamt ifrån mig. Vi testade varandras bilar också självklart, och han tyckte min verkade rappare, dock med sämre botten drag än i hans. För min del, känner jag att E34:an kom mer på höga varv, E39:an va lite som ett lok då den drog nästan likadant ända från 2500. Min 535 gjorde ganska exakt 258-259 på snudden till 260 på mätaren, och har för mig att hans kommit upp i ca 240-245 på¨mätaren då det började ta stopp. Nämnas bör ju också att den riktiga farten kan ju vara plusminus 10-15km/h. |
|
|
TP_ , mycket bra prestanda, det visar att ditt chip, filter, sportavgasystem förmodligen ger minst 20 RIKTIGA hk extra på 535an!! 535E39 går bättre än 0-100km/h på 7.5sekunder rent generellt, 7.0 är det officiella sifforna och jag vet att den ligger runt blanka 7sek 0-100, precis samma intervall som 840ci. Det ska märkas en hygglig skillnad mellan 535E39 och 535E34 i originalutförande! Men min 535E34 tycker jag drar bra upp till 220km/h sedan segar den!! |
|
|
Som sagt jag tycker min 535 är mkt pigg.... känns piggare än min B10 alpina jag hade innan.... Billy / Kattmannen |
|
|
31 sekunder till 200km/h imponerar inte för att vara en V8. Det känns ungefär som den presterar som en 328 eller liknande. Själv tycker jag att M3an är hyffsat snabb till 100km/h men så fort trean känns det som den storknar. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Man vänjer sej lätt vid den effekt man har....... Sen vill man ha mer hehe... Billy / Kattmannen |
|
| Jag tycker det är så märkligt att alla test LexCom uppvisar verkar missvisande. Hur dåliga är dom där testförarna, eller är det bilarna som är riktigt dåliga exemplar? Och 247 km/h i toppfart? 530 gör 250... | |
|
Hmmmm ja märkligt..... Billy / Kattmannen |
|
|
Hmm.. Visst är LexComs siffror märkliga eftersom de visar hur bilarna egentligen presterar ute i den faktiska verkligheten med biljournalister från seriösa tidningar bakom ratten... Fanatiska forumskilllar som klockar den egna hastighetsmätaren, däribland jag, tenderar att ha en viss övertro till vad den egna bilen presterar eller till vad tillverkaren anger i diverse broschyrer ;) T4 -99 |
|
|
FriFart, kan ju också vara från individ till individ (att dom går olika bra). Denne hade nyrenoverad topp, den var fullservad. Så den va som ny i motor. Den gick väldigt fint för att vara en 535, ångrar lite att jag sålde den då. |
|
|
Glömde skriva, men 535 E39:an var helt 100% original. |
|
|
TP_exakt, med planad topp och lite annat nytt har man säkert 220hk i grundutförande + filter, chip, avgas gör ju även sitt till om än ganska lite men dock mätbart. Det skulle kunna vara möjligt att den 535E39 skulle kunnat ha gett mindre effekt än den 535E34 i fråga vid en bänkning, men känns verkligen lite märkligt att 535E34 skulle ha toppat 15km/h mer, nog kan felvisningen skilja men det verkar som om 535E34 tydligt drog ifrån och med E39ans nyare design med bättre CW-värde känns det hela lite skumt. Min 535 drar bra upp till 220km/h på 4ans växel samt skpligt på 5ans också, därefter får man en del väntetid, har själv hållit 245km/h på plant och bilen är totalt 100%igt original. Verklig fart ska vara 235km/h enligt instruktionsbok, läst tester som visar på ca240km/h men det skiljer mellan exemplar till exemplar som sagt. Har faktiskt också sett siffor på typ, 247km/h för 535E39. Billys gamla Alpina B10 3.5 ska enligt uppgifter toppa hela 262km/h, så att 535E39 känns piggare talar för att den antingen går väldigt bra eller att hans gamla B10 gick sämre än den skulle? |
|
|
Frifart: Har "dansken" toppat den eller ??? Själv var jag tvungen att släppa av när mätaren visade ca 250 och då ökade den lite fortfarande.. Jag har INGEN som helst aning om vad min 535 toppar då jag aldrig gjort det än... Dock så känns den piggare än alpinan i acc och när man gasar i högre farter... Eftersom den är en v8 så bör den väl "svara" lite bättre eller ? Altså jag är övertygad om att min gamla alpina går snabbare än e39 535 , däremot så verkar 535 vara något snabbare i acc... Billy / Kattmannen |
|
|
MLindqvist, billy mfl... Man bör ju normalt sett lita mer på tester med riktig mätutrustning. Men det finns många andra faktorer som spelar in... * Resultatet kan vara ett snitt av flera körningar. * Vissa testar med principer som att alltid ha full tank (Teknikens Värld) etc. * Är testet gjort en varm sommardag eller en kylig vinterdag? * Vissa är alltid 2 pers i bilen vid testet (en kör och en sköter testutrustningen). * Vilken bränslekvalité fanns i tanken vid testtillfället? * Hur mycket energi lägger föraren på att få till den perfekta starten? Vi forumnördar gillar ju att exprementera med G-tech och skryta med att man minsann hade bilen uppe i 250 km/h, fast nålen i verkligheten stod på 247 km/h vilket i verklig fart innebär de 230-235 km/h som tillverkaren anger. Ens egen bil går ju oftast bättre än alla andras, eller hur ;) |
|
|
Flåklypa: "31 sek till 200 imponerar inte för att vara en V8, går som en 328 ell liknande" Att det är en V8 spelar ju ingen roll i sig. ¨Det är ju vikt/effekt förhållande som avgör. 535 har en LITEN V8. 328 har 193 hk i en bil som väger ca 1450-1500kg jämfört med en bil på 1650-1700kg och 235hk. skulle inte förvåna mig om 328 hade bättre acc än 535..... MVH: Sakke |
|
|
DrSakke: Tror "Flåklypla" syftar på att V8 är synonymt med relativt hög effekt och därmed bra prestanda. |
|
|
Jaha ?!?! Så en 535 v8 går dåligt då eller ? Billy / Kattmannen |
|
|
LexCom Inte alls. Min bil går lika bra som alla andra. Det jag uppmärksammat är att den källa du anger för olika hastighetmärningar och accelerationstester, alltid presterar sämre än: fabriksuppgifter, svenska tidningars och egna mätningar. Det var därför jag ställde frågan om förarna och bilarna. Vore kul att se vad de har för underlag för testerna. Att mäta vid full tank tycker jag är lite märkligt då bilen i stort aldrig är fulltankad. Ett bra test ska göras under bra förhållanden, dvs hyfsat varmt och torr vägbana. Testet ska också göras med en person och utan full tank. Självklart ska föraren försöka på till en "perfekt start. Annars är siffrorna totalt oväsentliga i sammanhanget. Man ska veta vad bilen KAN göra alla olika intervaller på, inte vad den normalt gör. Dvs, pressa bilen till det yttersta. För i den faktiska verkligheten så är det enormt många olika aspekter som spelar in och även en del som man själv inte kan påverka. Därför vill jag, som sagt, åtminstone veta vad min bil är kapabel till att göra, inte exakt vad den presterar vid ett specifikt rödljus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.