AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.596

ny chipad 540

Sida 1 av 2
fredde 273
så då var bilen chipad och det blev skitbra värt varenda krona här är lite tider
0-100 5.9 före 5.6 efter
40-140 3vxl 9.6 före 9.2efter
70-110 2vxl 2.8 före 2.2 efter
100-1503vxl5.6före 5.1 efter
80-120 4vxl 5.8före 5.3efter
0-200 19.8före 19.0 efter
soppan sjönk från 0.89 till 0.79 i 130km med farthållare
1vxl 70km
2 115
3 170
4 230
varstoppet höjt till 6500varv
ska testa toppfarten en minde blåsig dag
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilket chip?
fredde 273
cipet är från turbo center fixa det genom tobbe på need for speed i malmö kosta 4000
Paap Reeder
Hm ...
... ligger inte alla dina värdeförändringar inom felmarginalerna?
Hur är dom uppmätta?

MVH /// Paap R

fredde 273
tiderna är klockade med tidtagar ur o hastighetsmätaren har kört 5gånger per tid så det är ett snitt. klart att där är lite fel marginal men bränsleförbrukningen är efter färddatan så den stämmer bättre men det käns att den drar bättre framförallt i mellan registret
Paap Reeder
Då förstår jag. Vi talar således om s.k "mätarfart".
Verklig fart är nått helt annat.
0-100 innebär att man måste dra till minst 107 och i regel till över 110 för att få verklig fart och kunna gmf med andra bilmärken/modeller.
Vid 200 blir det minst drygt 210.

Den enda slutsats man kan dra är att den sannolikt inte går sämre med chipningen.
Att varvstoppet är flyttat ger den största acc.vinsten samtidigt som den "tär" mest på motorn.

MVH /// Paap R

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
du har inget papper på effektkurvan alltså antal Hk före o efter? (bromspapper)
fredde 273
0-100 tiden är klockad till ca 108km varstopp 2 ansväxel före chipning.
har inga bänk papper men bränsleförbrukningen är sänkt körde malmö göteborg o hem igen på 0.84 låg mellan 100-150 hela vägen
Vad var gjort med bilen innan chipningen om den gjort 0-100 på 5.9?

0-100 skall ju gå på 6.3 enligt BMW, och mättes upp till 6.4 av AMS
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jabbal:enligt mätaren ja men har de mätt med instrument så har mätarfart kanske varit 90-95 km/h dvs de tar en liten stund till att komma upp i 100.
Min är me chipad,vet dock inte hur bilen ska gå org då jag inte kört nån annan.
Men ferrita 3" avgasystem hela vägen efter kattarna,insatsfilter från JR (ska snart bytas ut mot org) o sen chipet då. bör ge nån extra polle gentemot de 286 hk org?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Paap Reeder: Det spelar väl ingen roll om han mätt det på mätarfart eller verklig fart? Så länge han mätt på samma sätt före och efter...

fredde: Skickade du styrboxen till firman eller skickade dom dig ett chip? Och som frågats tidigare; är det nåt mer gjort med bilen? Är chippet avsett för en original motor...?

Min bil
Länk
fredde 273
jag plocka ut min box och lämna den till need for speed som skicka den till turbocenter.har annat filter i orginal boxen tror det är kn
fredde 273
jabbal enligt min instruktions bok ska min bil göra 6.2 till 100 0ch att jag fått tider på5.9-5.6 kan vara olika mätmetoder eller så är jag en bättre förare ha ha
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
5,6 börjar närma sig M5 rejält vilket tyder på ganska missvisande siffror.

Att dina siffror blivit bättre efter chippet betvivlar jag inte, men om siffrorna stämmer är ju en annan sak :-)
Hej, är ingen profs pilot men har kört 540 org och min M5a, Nu är inte min helt org men 0-100 är nog ingen stor skillnad motför org m5. Och om m5an ligger på 5,3 sec så är jag övertygad om att 540 ligger på 6+ sec orginal.

Paap Reeder
En originalbox är inställd från fabrik enligt genomsnittliga variabler för ett snitt av producerade motorer av den typen.
Hänsyn tas därvid även till chassie-kaross med CW, utsläpp, br.förbrukning, vanligast förekommande körprofil och inte minst förslitning över tiden samt motorekonomi i allmänhet vad gäller exvis hur länge motorn skall "hålla".

En box som är löst ivägskickad på chipning och som chipas utan kontakt med motorn "bearbetas" på en höft om vad man tror att bra för just den motortypen.
Lättast är att flytta varvstoppet.

Mappar du motorn och då helst på en rullande landsväg, med box-motor-drivlina-däck "monterade" kan motorstyrningen optimeras för just din motor. Härvid är det fullt möjligt att i vissa fall uppnå uppemot 10%-iga förbättringar eftersom fabrikens genomsnittsmotor ligger i det spannet.
Har du från början en motor som ligger på -10% av genomsnittsmotorn kan en effektvinst om mer än 10% erhållas. Kanske uppemot 15%.

Är ytterst tveksam till dessa chipningar av sugmotorer ... förutom resultatet av ett flyttat varvstopp. Varvstoppsflyttningen "känns" mest och är även den faktor som gör att alla garantianspråk upphör att gälla.
Att så höja varvstoppet utan att "följa efter" med lämpliga kamaxlar ... förtar det mesta av effekten.

Den gamla regeln: 1000:- / ny hästkraft står sig i alla väder för en sugmotor.

Om man nu är BMW biltillverkare och med en chipning kan få en 540 att gå som en M5:a ... varför bygger man isf en M5:a??

MVH /// Paap R

Har för mig att det skiljer knapt 100kg mellan 540 och m5, Så det krävs nog en bra bit över 300hk och 400nm för att bli lika snabb 0-100

Och däck dim spelar väll också in i 0-100 tider. Tror att m5 kan ha bredare däck org dock ej helt hundra. har 285 bak på min.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
100kg kan det säkert skillja på två bilar av samma modell också beroende på utrustningsnivå?

Ta en snikmodell och jämför med en med stora fälgar, dubbelrutor, hifianläggning och all elektronisk utrustning, tygmattor, elsäte, lädersäte osv.
Vikten springer snabbt iväg.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Exakt, vikt/effektförhållandet ska alltid tas med i bilden vid ax jämförelser. Min 540 touring med maxutrustning inkl. dubbla takluckor är den tyngsta E34 modellen. Den har en tjänstevikt på 1950kg, men har bantat ner den till knappa 1900kg genom att plocka bort reservhjulet, dragkroken och ersatt hela det blytunga original avgassystemet med ett sportavgassystem. Har fått en förbättring av 0-100 axet från angivna 7sek till runt 6,5sek med Unichip-optimering.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
fredde 273
körde med en kompis m5 idag och kan säga att det märks inte mycket skilnad 0-100 men sen drar han ifrån duktigt vi klocka hans med och fick tider på runt 5 sek så det skiljer ialla fall 0.6 till hundra och säkert 3-4sek till 200
0-100 hundra hänger helt på starten det som är inresant om man ska gemföra är från 40 och upp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.