|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Molle, i min E34 katalog från 93 så kan 530i/540i beställas med AGS låda, vilket inte är möjligt till övriga. Min 530iA- 93 hade inte A-S knapparna, det kom mycket riktigt året därpå. MEn jag är övertygad om att den var adaptiv. Visst man var tvungen att välja vinterläge själv men bortsett från det så anpassade den sig efter ens körstil... vilket märktes tydligt varje gång man satte sig bakom ratten efter att någon annan hade kört den. ___ Bilen: Länk |
|
| Den anpassar sig INTE om inte du har läget A= adaptive därmed basta =) | |
|
Det här blir mitt sista inlägg i denna tråd. Jag hade lovat att skanna in ett stycke från 1993 års E34 katalog. Adaptiv växlingsstyrning --> Länk Utrustningslista --> Länk och ja det står E S * på knapparna. jag hade adaptiv låda i min 530iA från 93 det var rätt tydligt att den anpassade sig efter ens körstil. Min nuvarande 750i har tyvärr ingen adaptiv låda och det märks, den växlar på samma sätt hela tiden, vilket gör att körningen inte flyter på lika bra som den gjorde i 530in. Men sen hade 530in en växel till... men men... ___ Bilen: Länk |
|
|
Mugge kort och gott varför tror du dom satte 2 lägen på den adaptiva lådan??? inte va det väl för att få bort ett läge på knappen :P . Nä get real som du ser fanns det adaptiva lådor till e34an MED ags och då va det 2 lägen på lådan jag repeterar 2 lägen, den vanliga eh lådan hade 3 lägen EJ adaptiv .... också mitt sista ord |
|
|
Mugge: Jag tror att vi är eniga i sak. Även jag har läst i en teknisk beskrivning att det finns en viss adaptiv funktion på E/S/* lådan, men jag har ännu inte sett att BMW själva kallar detta för "AGS". Jag tror att vi båda är överens om att den senare lådan med A och S är helt enkelt "ännu mer adaptiv" än den tidigare och det är mer en fråga om ord och vad definitionen av AGS är. Följer jag ETK är det kopplat till 09/93- och två knappar A och S, men följer man vissa broschyrer kan "AGS" alltså vara kopplat även till E/S* lådan. Så vi får nog lämna detta till nästa generation att lösa... :) |
|
|
Men se här… AGS infört from 1994 innebär att styrenheten i läge A automatiskt väljer mellan Extrem ekonomi program Ekonomi program Sport program Stop and Go Vinter program Uppför program Nedför program Kurvtagning Extrem sport program Farthållarprogram Genom att registrera gaspedalens läge hastigheten på gaspedalens ändring antal gaspådrag antal kick downs bromspedalens läge växelväljarläge hastighet halt underlag via abs sensorer fram/bak kurvtagning via abs sensorer vänster/höger sida fram A eller S läge på knappen Det står också att AGS inte har något långtidsminne som ”minns” förarens typ utan bara momentan anpassning på kort sikt varför kunde vi inte fått detta i instruktionsboken? Läs mer Länk Första delen här Länk Är inte detta material från BMWs technical training stuff? Molle |
|
|
Kan den adaptiva funktionen påverka följande ? Har en 528 IA-99 import 16 t mil nyinköpt med följande problem. Varvtalet o lådan pendlar vid delgas (bara varm motor) enbart i uppförslut - känns som lockupen inte kan bestämma sig..- släpper man gasen försvinner pr, gasar man mer likaså.Fö går lådan som en dröm...byte olja o filter gjort av förra ägaren (på Novation som ej kunde hitta felet) Tycker att det måste vara något problem med styrningen eftersom det mekaniska funkar så bra ! |
|
|
Vet att detta är en gammal tråd och "provlyfter" den lite... Jag hade en 530iA Touring 1995 (!) med lägena A S och *... Kom det ytterligare en låda sen då? OCH.... Jag vet att den är/var adaptiv då jag hade hela tillbehörslistan från nyköpet.. Alltså inte E utan A + S OCH Winterläge... Och när jag frågade på BMW så sa dom att alla V8 hade adaptiv från fabrik.. Det fanns de med tre knappar E S o * eller M och det fanns de med bara två knappar A och S. Sen fanns det ytterligare en knappupsättning.. Den som jag hade i min.. A S och *.. A=Adaptiv S=Sport och *... Ja det var ett läge som alla hjälpmedel var inkopplade på t.ex ASC.. Så alla skribenter i denna tråd hade faktiskt rätt! |
|
|
Rawen: kul att det var adaptiv redan då :) Saknar min gamla 540 men glad att slippa kostnaderna då automatlådan var på reparation flera ggr och jag betalade mig trött. Jag har funderat på att någon gång skaffa en manuell 540, älskar E34 karossen. Och ha som entusiast/lekbil/ hobby. =D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.